اخبار

گزارش بازار بورس، یک شنبه 22 مرداد

گزارش بازار بورس، یک شنبه 22 مرداد
شاخص کل بورس 101 واحد کاهش یافت و به رقم 81,661 واحد رسید. که نمادهای شبندر با 25 واحد، شپنا با 16 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار
شاخص کل بورس  101  واحد کاهش  یافت و به رقم 81,661 واحد رسید. که نمادهای شبندر با 25  واحد، شپنا  با 16 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 114  میلیارد تومان رسید که نماد فولاد با رقمی حدود 4 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 1 واحد افزایش  به رقم 920  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  94 میلیارد تومان رسید که نماد حریل با رقمی حدود 4  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .
مهم ترین اخبار اقتصادی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد منفی 10.5 درصدی بخش صنعت در سال 92 با مساعدت همگان و صبر و بردباری صنعتگران و کارآفرینان به بیش از 10 درصد افزایش یافت. محمدرضا نعمت زاده» امروز (چهارشنبه) در پایان آخرین جلسه هیات دولت یازدهم در جمع خبرنگاران افزود: در طول چهار سال گذشته مشکل خاصی وجود نداشته، زیرا همواره همکاری و محبت آحاد مردم و مسئولان را با خود داشتم، اما در آغاز اصلاح وضعیت صنعت در شروع بکار دولت یازدهم با آشفتگی ها، رکود فراوان و رشد منفی مواجه بودیم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی بیان داشت: در این روزهای پایانی حضور در مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت، توجه آحاد جامعه را به امر تولید داخلی و مصرف کالای ایرانی جلب می کنم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، همه مسئولان و حکم عقل است.وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید توجه کنیم که ایران کشور ماست و باید با استفاده از تولیدات و محصولات داخلی، به ایجاد اشتغال برای جوانان خود بپردازیم.وی ابراز امیدواری کرد آحاد مردم و مسئولان با مشارکت یکدیگر زمینه های تبدیل کشور به کشوری صنعتی و مقتدر را در عرصه علمی و فنی فراهم کنند.نعمت زاده همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اولویت های دولت دوازدهم برای حمایت از تولید، تصریح کرد: در زمینه صنعت و معدن باید حمایت منطقی و همه جانبه از تولید داخلی و اشتغال انجام شود.وی ادامه داد: در زمینه تجارت، باید به صادرات توجهی ویژه داشت و موانع موجود در بخش های بین الملل، همچنین روابط بانکی و سیاسی باید رفع شود تا تجار و فعالان اقتصادی بتوانند کار کنند.این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: تامین کالاهای داخلی که در دولت یازدهم به وفور انجام شده، باید کماکان با کیفیت و رقابت پذیری بیشتر تداوم یابد.نعمت زاده بر لزوم رسوخ فناوری های جدید و نوین در صنعت تاکید کرد و گفت: باید تا آنجایی که ممکن است صنایع کشور دانش بنیان شوند.وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: خدمت رسانی اینجانب در بخش تولید ادامه خواهد یافت، زیرا از کودکی در همین بخش فعال بوده و یاد گرفته ام.
به دلیل روند نامحسوس سیر صعودی شاخص تورم در آمریکا، مقامات فدرال رزرو تصمیم دشواری را برای اعمال افزایش نرخ بهره بانکی در جلسه ماه آینده میلادی ،سپتامبر، پیش روی خود دارند. به نقل از سی ان بی سی، شاخص تورم آمریکا انتظارات فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره بانکی از بین برد و احتمالا شرایط تصمیم گیری را برای مقامات فدرال رزرو پیچیده خواهد کرد؛ ضمن اینکه تراز مالی آنها را هم کاهش خواهد داد.  همچنین آمار فعلی تورم آمریکا نشان می دهد که فدرال رزرو باید گام های بیشتری را در جهت بازگرداندن سیاست پولی ایالات متحده به یک جایگاه عادی تر تا پایان سال جاری میلادی بر دارد.  در همین حال، شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا که میزان پرداخت قیمت ها توسط مصرف کنندها را در یک دسته از سبد کالای خاص و خدمات بررسی می کند در ماه گذشته میلادی فقط یک دهم درصد افزایش یافت و در ماه قبل از آن تقریبا سیر یکنواختی داشت و در ماه «می» هم یک دهم درصد سیر نزولی به خود گرفته بود.  از سویی دیگر شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا برای شش ماه متوالی روند منفی داشت که در ماه گذشته میلادی بازار نفت بر روی شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا تاثیر گذاشت و یک دهم درصد شاخص آن را بالا آورد.
در گروه های دیگر چه خبر بود؟
در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند.شلرد در محدوده صفر تابلو کار خودرا آغاز کرد و در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 2 میلیارد تومان معامله شد ، در نهایت با افت 6 درصدی به قیمت 125 تومان رسید و در صدر گروه قرار گرفت.فسا بدون تحرک سهامداران حقوقی ،حجم معاملاتی کم تنها نماد صف خریدی گروه شد.در نماد شپدیس که دیروز بازرگانی پتروشیمی تعداد کمی از پرتفوی خود خارج نموده بود امروز با 85 درصد فروشنده حقوقی در حدود 1 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان در محدوده صفر منفی به قیمت 533 تومان رسید و در رتبه بعد از شلرد قرار گرفت.شپلی تحت حمایت سهامداران حقیقی بیش از 6 میلیارد ریال معامله شد و در انتها با افت 1 درصدی ، قیمت 52 تومان روز خود را به اتمام رساند.تاپیکو بدون فروشنده حقوقی ارزش معاملات 5 میلیارد ریالی را رقم زد و در نهایت در محدوده صفر مثبت ، قیمت 168 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد. بر اساس اطلاعیه شرکت سهم بعد از افزایش سرمایه حداقل 50 درصد تعدیل مثبت از محل کاهش هزینه ها خواهد داد.گروه گسترش نفت و گاز پارسیان که با سرمایه بیش از 4 هزار میلیارد تومان در بورس حضور دارد، دیروز به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد و امروز تعدیل 46 درصدی سود را اعلام کرد.به این ترتیب "پارسان" پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 31 شهریور را از 370 ریال به 541 ریال افزایش داد. همچنین طی عملکرد 9 ماهه ، 54 درصد از سود جدید معادل 291 ریال را محقق کرد.با این اوصاف باید منتظر بازگشایی نماد این شرکت بود.
درگروه پالایشی به جز شزنگ و شبریز بقیه نمادها با افزایش عرضه رو به رو بودند.شتران در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 3 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با قیمت دیرزو(256 تومان) به معاملات خود خاتمه داد و در راس گروه قرار گرفت.شبریز تحت حمایت سهامداران حقیقی در حدود 4 میلیون سهم دادوستدشد و در انتها با رشد 1 درصدی ، قیمت 526 تومان روز خود را به اتمام رساند.شبندر با 25 واحد منفی به عنوان سومین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس که دیروز بانک رفاه و صندوق زرین شهر خریدار این سهم بودند با 67 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی را تجربه کرد و درپایان با افت 1 درصدی ، قیمت 466 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.
وزارت نفت اعلام کرد : ایران در ماه ژوئیه (تیر- مردادماه) 502 هزار بشکه نفت خام به هفت شرکت دولتی و خصوصی هند صادر کرده است.مشتریان هندی نفت ایران نیز از سه شرکت به هفت شرکت افزایش یافته‎اند که می‌توان از ریلانس و اسار به عنوان مطرح ترین آنها نام برد که هیچ کاهشی در برداشت نفت خام از ایران نداشته‌اند.
پالایشگاه های دولتی کاراکاس مستقر در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر بحران به وجود آمده در تولید نفت ونزوئلا به دنبال جایگزین کردن آن با نفت کانادا هستند.
وزیر انرژی عربستان اعلام کرد احتمال تشدید کاهش تولید اوپک منتفی نیست اما این کشور به طور یک جانبه تولید خود را کاهش نمی دهد.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد میزان وفاداری کشورهای عضو اوپک به توافق در ماه جولای به ۷۵ درصد کاهش یافته است و میزان وفاداری کشورهای غیراوپکی نیز به مراتب کمتر و به ۶۷ درصد کاهش یافته است.
کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان بزرگی نظیر روسیه در ماه نوامبر توافق کردند تا میزان تولید خود را کاهش دهند تا از میزان مازاد عرضه در بازار بکاهند و قیمت را تقویت کنند. در ماه می این گروه این توافق را تا پایان ماه مارس ۲۰۱۸ تمدید کردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از کاراکاس، شرکت دولتی نفت ونزوئلا یا پدوسا (PDVSA) در گزارش سالانه خود اعلام کرد که درآمدهای آن از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۳۴ درصد افت نسبت به سال قبل به ۴۸ میلیارد دلار رسید است.
مؤسسه بیکرهاگز اعلام کرد: تعداد دکل‌های نفتی و گازی آمریکا طی هفته گذشته ۵ واحد کاهش یافت که پیامی برای افزایش قیمت نفت دارد
در گروه فلزات اساسی بیشتر نمادها در حاشیه منفی دادوستد شدند. هرمز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ، ارائه اطلاعات پیش بینی ، با رشد 1 درصدی با قیمت 230 تومان به گردونه معاملات بازگشت و بدون تحرک سهامداران حقوقی و حجم معاملاتی کم با قیمت 227 تومان به معاملات خود خاتمه داد.فولاد با 34 واحد مثبت به عوان اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس با 38 درصد خریدار و روشنده حقیقی بیش از 4 میلیارد تومان معامله شد ودر انتها با رشد 1 درصدی به قیمت 179 تومان رسید و در صدر گروه قرار گرفت.زنگان بدون فروشنده حقوقی تنها نماد صف خریدی گروه شد.در نماد فملی که دیروز فرهنگیان تعداد کمی از  پرتفوی خود خارج نموده بود تحت حمایت سهامداران حقیقی در حدود 10 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها در محدوده صفر مثبت ، قیمت 188 تومان به معاملات خود خاتمه داد.
بر پایه پیش‌بینی «ادوارد مایر»، تحلیل‌گر ارشد مؤسسه افسی استون، انتظار می‌رود قیمت مس در ماه آگوست به‌طور میانگین در بازه ۶ هزار تا ۶هزار و ۵۰۰ دلار قرار گیرد.طی چند هفته گذشته، قیمت فلز سرخ به بیشترین سطح مشاهده ‌شده در سال‌های اخیر رسید که مهم‌ترین عوامل آن، ممنوعیت مورد انتظار واردات قراضه در چین، کاهش شاخص ارزش دلار، اغتشاشات کارگری و خریدهای تکنیکال بودند. اما انتظار می‌رود به‌دلیل وجود عوامل حمایت‌کننده در بازار و در عین‌حال نبود کاتالیزورهای دیگر، قیمت مس طی ماه آینده در محدوده ثابتی قرار گیرد. «مایر» باور دارد که قیمت فلزات پایه رشد بیش از انتظاری را داشته است و شرایط عرضه و تقاضا، افزایش بیشتر قیمت در روزهای پیش رو را توجیه نمی‌کند.
در گروه غذایی اکثر نمادها با معاملات منفی همراه بودند. غشاذر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده ، با افت 1.7 درصدی با قیمت 161 تومان به گردونه معاملات بازگشت و بدون تحرک سهامداران حقوقی ، حجم معاملاتی کم با قیمت 162 تومان روز خود را به اتمام رساند.طبق شفاف سازی غشهداب ، به دلیل افزایش دریافت گوجه فرنگی در بودجه سال جاری ، سود خالص شرکت پیش بینی شده ، با 10% تعدیل مثبت از مبلغ 246،712 میلیون ریال به 273،745 ریال افزایش پیدا کنددر این نماد که دیروز صندوق بورسیران تعداد کمی به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز بدون فروشنده حقوقی ارزش معاملات 3 میلیارد ریالی را رقم زد و در پایان با قیمت 195 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.

اقتصاد نما







۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۴۵
اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۶۵۹
کد خبر : ۹۹۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید