اخبار

معاون وزیر نفت:عراق از ما جلوتر است

معاون وزیر نفت معتقد است: این‌که عراق در وضعیت کنونی خودش و در شرایط جنگی موفق شده تولید نفت را افزایش دهد، به این دلیل است که تمام شرکت‌های بزرگ می‌توانند در این کشور کار ‌کنند.

به نوشته اعتماد، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل از بی‌توجهی مردم به آنچه او رسانه‌های مخالفان می‌خواند، ابراز خوشحالی می‌کند. وی همچنین نسبت به بسته شدن ١٠ قرارداد نفت و گاز تا پایان سال جاری خوش‌بین است و هر چند انجام این مهم را نیازمند تلاش بیشتر می‌داند، ولی معتقد است چنین کاری را می‌توان انجام داد. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش‌های از گفت‌وگوی زمانی‌نیا است.

- تولید نفت عراق به مراتب بیشتر از ایران است و در آینده نزدیک اگر ما همچنان دست روی دست بگذاریم شکاف تولید میان دو کشور بیش از چیزی که امروز هست می‌شود.

- برنامه ایران است که تا پایان برنامه ششم توسعه تولید نفت ایران به پنج میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

- این‌که عراق در وضعیت کنونی خودش و در شرایط جنگی موفق شده تولید نفت را افزایش دهد، به این دلیل است که تمام شرکت‌های بزرگ می‌توانند در این کشور کار ‌کنند. شرکت‌های بزرگ نفتی امریکا و اروپا سرمایه و تکنولوژی به این کشور بردند و در حال کار هستند. اما برای ایران که بیشترین ذخایر را دارد، این سطح از تولید شایسته نیست؛ چون ما با تکنولوژی و دانش بومی خود پیش رفتیم که البته افتخار بزرگی است.

- مسائل سیاسی هیچ‌گاه تماما سیاه و سفید نیست. پس از انقلاب ما مسائل سیاسی و استراتژیک بسیاری داشتیم که باید با آنها مقابله می‌کردیم. از جنگ تا مشکلاتی که امریکا ایجاد کرد همگی باعث شدند اولویت سیاست‌های خارجی ایران بیشتر بر مسائل سیاسی باشد تا اقتصادی و به همین دلایل هم هست که ما رشد اقتصادی و توسعه خوب در صنعت نفت و گاز نداشتیم. مسائل اقتصادی همیشه در درجه دوم اهمیت قرار داشته‌اند. زیرا اقتصاد در شرایط عادی‌تر رشد می‌کند و ما امروز فکر می‌کنیم در این شرایط قرارداریم.

- با وجود خصومت‌هایی که امریکا علیه ایران به کار می‌برد، با وجود کارشکنی‌ها، برجام بسیار استوار و محکم است و به عنوان یک قرارداد چندجانبه مورد حمایت همه دنیا است، ایالات متحده را مجبور کرده تا تعهدات اصلی خود را ایفا کند. همان‌طور که هر بار با وجود حرف‌هایی که می‌زنند مجبور می‌شوند آنها را تایید کنند.

- این همه شعار علیه برجام می‌دهند و خصومت خود را نشان می‌دهند، اما نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و مجبور شدند به تعهد پایبند باشند. برجام به هر حال مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته و به این راحتی نمی‌توانند زیر پای این ماجرا را بکشند بنابراین از نقاط استحکام برجام همین است که امریکا هم فهمیده نمی‌تواند تعهداتش را کنار بگذارد چون آنگاه باید در مقابل کل جامعه جهانی قرار بگیرد.

- به نظر من این رویه ادامه خواهد داشت و امریکا همچنان علیه ایران تضییعاتی انجام می‌دهد اما نمی‌تواند برجام را رها کند.

۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۲۶
|
تعداد بازدید : ۸۶۸
کد خبر : ۹۸۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید