اخبار

یارانه صنعت احیا شود/تداوم حضور مخالفان یکسان سازی ارز در دولت

فعالان اقتصادی با تاکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به حل مشکلات پیش روی تولید و صنعت کشور، خواستار یکسان سازی نرخ ارز، احیای یارانه صنعت، توجه به صنایع کوچک و تشکل گرایی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل روغنی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با وزرای اقتصاد و صنعت پیشنهادی کابینه دوازدهم که در محل اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، گفت: به دلیل مشکلات رکود در بازار، وزیر بازارگرا نیاز داریم که توجه به امر صادرات داشته باشد و شبکه های زنجیره ارزش را حل کند، البته ممکن است نقایصی به دلیل تخصص و اطلاعات صنعتی وجود داشته باشد.  

وی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم در موضوع تولید کشور که اوضاع خوبی ندارد، رکورد است که امید می رود برنامه جامع و عملیاتی برای آن ارایه دهید تا صنعت را به نوعی از رکودی که کمر صنعت را شکانده است، خارج نماید.

روغنی گفت: یکی از بحران های اساسی که صنعت امروز با آن مواجه است، کیفیت و قیمت تمام شده است که متاسفانه کشور ما در بخش صنعت، با بحران قیمت تمام شده مواجه است که مسائل بانک و بهره وری و بیمه و مالیات را در بر می گیرد؛ بنابراین امید می رود که این مسائل با همکاری وزاری صنعت و اقتصاد حل شود.

وی اظهار داشت: در جریان هدفمندی یارانه ها که کار کاملا درستی در کشور بود، قربانی اصلی ماجرا صنعت کشور شد و بنابراین انتظار می رود که یارانه ای که برای بخش صنعت در نظر گرفته شده بود، آن را فعال کند. بنابراین یکی از مطالبات اساسی این است که در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

روغنی با بیان اینکه رشد اقتصادی ۱۲ درصدی پیش بینی شده در کشور، با توجه به تولید و اشتغال در کشور محقق می شود، باید به بنگاههای کوچک و متوسط توجه شود.

وی افزود: یکی از تکالیف قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، تجمیع تشکل ها است که باید با آن به شیوه منطقی برخورد کرد.

وزیر صنعت را بخش خصوصی پیشنهاد داد

سهل ابادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر پیشنهادی شخصیتی تشکل گرا است و شورای اصناف کشور در زمان وزارت ایشان در گذشته تشکیل شد؛ بنابراین باید نمایندگان مجلس توجیه کرد که فعالان اقتصادی وزیر پیشنهادی صنعت را انتخاب کرده اند.

پنجره واحد اجرایی شود

شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: با ترکیب وزرای اقتصاد، آینده روشن است و پنجره واحد قابلیت اجرایی شدن دارد تا بتوان با همکاری این وزارتخانه ها، اشتغال و تولید را محقق کنیم.

وی افزود: یکی از مطالبات اصلی کمیسیون های تخصصی، همراهی و همفکری با بخش خصوصی بوده است و امیدواریم ترکیب معاونت ها به گونه ای باشد که از نظرات مشورتی کمیسیون ها استفاده شود.

دولت از تصدی گری جدا شود

همچنین عظیمی، دبیرکل اتاق تعاون نیز گفت: بخش دولتی باید محدود شود، یعنی تقویت خاصیت حاکمیتی دولت و خروج از تصدی گری است، به این معنا که مردم نباید نقش ۱۵ درصدی داشته باشد و دولت و حاکمیت تقویت شود.

تداوم حضور مخالفان یکسان سازی نرخ ارز در دولت

همچنین رضی آقامیری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز در این نشست گفت: عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت یازدهم یکی از مشکلات جدی بود؛ همه می دانند که در دولت یازدهم، هماهنگی در برخی موارد از جمله نرخ ارز وجود نداشت؛ اگر قرار باشد این عدم هماهنگی وجود داشته باشد،  مشکلات ادامه می یابد، این در حالی است که مخالفان یکسان سازی نرخ ارز همچنان در کابینه وجود دارند.

استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی را اساسا مدنظر قرار دارید، این سوال مشخصی است که باید پاسخ داده شود؛ البته فعالان اقتصادی با عدم آگاهی نسبت به آمارهای صحیح در امر صادرات همواره مواجه هستند و گمرک نیز در دولت قبلی، آمار دقیق را به موقع در اختیار فعالان اقتصادی قرار نداد، نظر شما در این رابطه چیست.

شورای رقابت از کارکرد اصلی خود خارج شد

احتشام زاد نیز با بیان اینکه تجارت جاده دوطرفه است، گفت: تولید و صادرات در کنار واردات دو روی سکه هستند، نمی توان انتظار داشت که صرفا تمرکز روی تولید و صادرات باشد و به واردات کم توجه بود؛ هر بلایی که نعمت زاده می خواست سر ما آورد.

رئیس فدراسیون واردات ایران افزود: گاهی که صحبت از واردات بی رویه می شود، باید به این نکته توجه داشت که هیچ رویه ای وجود ندارد که بخواهیم از آن عدول کنیم؛ این در حالی است که در حوزه خودرو سه مشکل اصلی غیرفعال شدن شرکتهای غیرنماینده، متوقف شدن ثبت سفارش ها و سپردن کار به نمایندگان رسمی و نیز تداوم خودروی فرسوده  وجود داشت.

وی افزود: شورای رقابت از نقش اصلی خود خارج شده اند؛ در حالیکه شورای رقابت تفسیر شخصی می کند و باید عملکرد آن شفاف شود. این درحالی است که همه تشکل ها، مشاوران رایگان دولت هستند و بنابراین باید از آنها به خوبی استفاده کرد.

۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۲۷
|
تعداد بازدید : ۷۷۱
کد خبر : ۹۸۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید