اخبار

گزارش بازار بورس، شنبه 21 مرداد

گزارش بازار بورس، شنبه 21 مرداد
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس 183 واحد افزایش یافت و به رقم 81,763 واحد رسید. که نمادهای حکشتی با 66 واحد، شبندر با 59 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

                                                                                                                   گزارش بازار بورس، شنبه 21 مرداد

نیم نگاهی به بازار
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس  183  واحد افزایش  یافت و به رقم 81,763 واحد رسید. که نمادهای حکشتی با 66  واحد، شبندر  با 59 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 143  میلیارد تومان رسید که نماد شبریز با رقمی حدود 8 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 4 واحد کاهش  به رقم 919  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  77 میلیارد تومان رسید که نماد ارفع با رقمی حدود 5  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .
مهم ترین اخبار اقتصادی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش سهم تعاون در اقتصاد ملی از ۴ درصد به ۶ درصد طی چهار سال گذشته خبر داد. علی ربیعی در حاشیه هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان در جمع خبرنگاران پیرامون انتقاداتی که درباره عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد ملی مطرح می شود گفت: در اقتصادی که طی سال‌های گذشته روز به روز کوچک‌تر شده نمی‌توان انتظار داشت تا سهم یک بخش را افزایش داد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی اظهار کرد: با این وجود طی چهار سال گذشته سهم بخش تعاون از ۴ درصد به ۶ درصد رسیده است که باید این سهم افزایش یابد.وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بخش ساختمان در سالهای ٩٦ و ٩٧ رونق می یابد، گفت:صنعت ساختمان آنجا که متکی بر صنایع داخلی است، زیباست و جایی که متکی بر واردات است نازیبا است.وی با بیان اینکه می توان با افزایش تولید داخلی صنعت ساختمان رقابت ایجاد کرد، اظها کرد: با رونق تقاضای مسکن صنعت ساختمان در کشور رونق می گیرد.ربیعی درباره تعاونی‌های مسکن مهر نیز گفت: پروژه های مسکن مهر جایی که به بخش تعاون مربوط است پیشرفت خوبی داشته و توانسته بیش از یک میلیون مسکن مهر را آماده و تحویل صاحبان آن دهد.این مقام مسئول با اشاره به کیفیت برخی تولیدات داخلی در صنعت ساختمان گفت: در برخی از غرفه ها کالاهایی تولیدی را مشاهده کردم که براحتی می توانند با کالای مشابه خارجی رقابت کنند.وی گفت: متاسفانه در برخی غرفه ها پیچ هایی دیده می شد که از چین وارد می کردند در حالیکه در پزشکی ما پیچ هایی تولید می کنیم که از فناوری های بالاتری هم برخوردار هستند.ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار تعاونی فعال در کشور داریم گفت: در ۳ سال گذشته یک اقدام کلینیکی در بخش تعاون شروع کردیم و بخشی از تعاونی‌های غیرفعال را احیا کردیم  ضمن اینکه از تعطیلی  تعاونی‌ها جلوگیری شد.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: سرآغاز هر فعالیت و سازندگی در کشور با ساخت و ساز است و این بخش اگر رونق پیدا کند بخش‌های مختلف اقتصاد، تولید و سایر صنایع نیز رونق می‌یابد.
محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه صبح امروز (شنبه، ۲۱ مرداد ماه) فراکسیون امید حضور یافت و درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای چهار سال دوم کاری خود گفت: در حوزه سیاست خارجی طبق قانون وزارت خارجه صرفا مسئول روابط خارجی نیست و تمامی امور به خصوص این حوزه زیر نظر مقام معظم رهبری است که در چارچوب ها تعیین می شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزیر پیشنهادی امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان اینکه هماهنگی این وزارتخانه با سایر وزارتخانه ها در دولت یازدهم مناسب بود، عنوان کرد: در اجلاس اخیر علیرغم اینکه برنامه کاملا داخلی بود اما از ۲۷ کشور اروپایی در آن حضور داشتند لذا باید به واقعیات آنگونه که هست نگاه کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه حضور ۱۰۵ هیأت خارجی در مراسم تحلیف در تاریخ جمهوری اسلامی بی نظیر است، اظهار داشت: نباید این واقعیات را دست کم گرفت و باید از ظرفیت های موجود آن استفاده کرد.ظریف در ادامه حوزه همسایگان و دیپلماسی اقتصادی را از مهم ترین اولویت های وزارت امور خارجه دانست و افزود: تا پیش از این هیچ سهمیه ای در معادلات بین المللی درباره سوریه نداشتیم اما اکنون ما تعیین کننده برگزاری جلسات و اعضایی که می توانند در این جلسات حاضر شوند، هستیم.
در گروه های دیگر چه خبر بود؟
در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند.پاکشو با 73 درصد فروشنده حقیقی بیش از 3 میلیارد تومان معامله شد ، در نهایت با افت 3 درصدی به قیمت 1,423 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گروه شد.شکلر در بین استقبال سهامداران حقیقی در حدود 1 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها با قیمت آخرین معامله 487 تومان و صف کوچکی تنها نماد صف خریدی گروه شد.در نماد پترول که دیروز پتروشیمی ایرانیان 200 میلیون سهم از پرتفوی خود خارج نموده بود امروز در محدوده صفر تابلو کار خود را آغاز کرد و تحت حمایت سهامداران حقیقی در حدود 14 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها در محدوده صفر مثبت به قیمت 116توان رسید و پرحجم ظاهر شد.زاگرس در بین استقبال سهامداران حقوقی ، حجم معالاتی کم در محدوده صفر مثبت ، قیمت 1,810 تومان به معاملات خود خاتمه داد ودر رتبه بعد از پاکشو قرارگرفت.پارسان با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد.
منابع آگاه اعلام کردند: افزایش قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن در ترکیه این هفته نیز ادامه داشت و به روند کاهش قیمتی که در ماه مارس آغاز شده بود پایان داد. برخی فعالان بازار متقعدند این روند افزایشی در ماه های اوت و سپتامبر تداوم خواهد داشت.پیش از این، تقاضای ضعیف در چین موجب افت قیمت فرآورده های پتروشیمی در ترکیه شده بود و خریداران ترک از افت قیمت این دو فرآورده پتروشیمی کامل خشنود بودند. اما افزایش مجدد تقاضا در آسیا موجب رشد قیمت ها شده و فعالان بازار به دنبال افزایش میزان ذخایر قبل از جشن عید قربان دراوایل ماه سپتامبر هستند.شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایرلیکوئید توافق‌نامه همکاری امضا کردندتوافق نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با شرکت ایرلیکوئید برای ایجاد لیسانس مشترک فرایند تولید پروپیلن از متانول و مهندسی پایه واحد ۵۰۰ هزار تن MTP امضا شد.
درگروه پالایشی اکثر نمادها با اقزایش تقاضا همراه بودند.شبریز با 20 واحد مثبت به عنوان ششمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 8 میلیارد تومان معامله شد ، در نهایت با قیمت آخرین معامله 522 تومان تنها نماد صف خریدی گروه شد و پرارزش ترین سهم گروه شد. پالایشگاه نفت تبریز در شمال غرب ایران قرار دارد و تمرکز این پروژه، روی ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل خواهد بود. این پالایشگاه در حال حاضر روزانه ۱۰۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی تولید می‌کند. ارتقاء ظرفیت این پالایشگاه ۳ سال زمان خواهد برد و پروژه مذکور روابط ایران و کره جنوبی در حوزه انرژی را تعمیق خواهد بخشید. شپنا با 71 درصد خریدار حقیقی در حدود 20 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان با رشد 4 درصدی به قیمت 288 تومان رسید و پرحجم ترین سهم گروه شد و با 54 واحد مثبت سومین هم تاثیر گذار بر شاخص شد.شتران با 41 واحد مثبت پنجمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس تحت حمایت سهامداران حقیقی ارزش معاملات 5 میلیارد تومانی را رقم زد و در پایان با رشد 4 درصدی ، قیمت 256 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد. درحالی برخی فعالان، افزایش تقاضای نفت و برنامه دولت برای تک نرخی شدن دلار و افزایش قیمت را از جمله دلایل رشد سهام پالایشی می دانند که ناصر تنگستانی مدیرمالی پالایشگاه شیراز به بورس پرس گفت: به جز تعدیل اخیر سود سال جاری پالایشگاه ها که به بازار اعلام شد، رویداد متقن و مستندی که موثر و مهم برای این گروه باشد، مطرح نبوده و نیست.
 آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، تقاضای جهانی برای نفت امسال بیش از حد انتظار افزایش خواهد یافت و به رغم افزایش تولید نفت در آمریکای شمالی و تبعیت ضعیف اوپک از توافق کاهش تولید، به کاهش مازاد عرضه در بازار جهانی کمک خواهد کرد.
در حالی که کاهش حجم ذخایر نفت آمریکا، بی ثباتی در نیجریه و رشد قوی تقاضای جهانی برای نفت وضعیت در بازار جهانی را بهبود بخشیده، قیمت نفت روز جمعه اندکی افزایش داشت.
شرکت "ایندین اویل" که بزرگ‌ترین پالایشگاه هند است، اجازه دولت را برای واردات ماهانه نفت خام آمریکا در سال جاری دریافت کرد.
وزارت نفت از بابک زنجانی درخواست ضرر و زیان کرد،  وزارت نفت معتقد است بدهی بابک زنجانی به این مجموعه نزدیک به ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان است.
در گروه حمل و نقلی اکثر نمادها در حاشیه منفی دادوستد شدند. حسیر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ، تقسیم سود نقدی به مبلغ 1 تومان و ارائه اطلاعات پیش بینی ، اعلام تعدیل مثبت 15 درصدی با افت 6 درصدی با قیمت 347 تومان به گردونه معاملات بازگشت و در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 2 ملیارد تومان معامله شد و در پایان با قیمت 29 تومان به معاملات خو خاتمه داد. حتاید پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضاء هیئت مدیره ، با افت 3 درصدی ، قیمت 361 تومان بازگشایی شد و بدون فروشنده حقوقی ، حجم معاملاتی کم با قیمت 384 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.



۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۳۲
|
تعداد بازدید : ۱,۶۰۵
کد خبر : ۹۷۸

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید