اخبار

چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت دوازدهم

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به چالش های اقتصادی پیش روی دولت دوازدهم اظهار کرد: دولت در حال حاضر اگر بخواهد سیاست مهار تورم را دنبال کند، هیچ راهی جز ثابت نگه داشتن نرخ ارز ندارد و ثابت نگه داشتن نرخ ارز هم مساوی با عدم توسعه صادرات موفق است.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چالش های پیش روی دولت دوازدهم در حوزه اقتصاد اظهار کرد: برای دولت دوازدهم امیدواریم آقای روحانی فرایند اقتصادی را به کسانی بسپارد که اقتصاد را واقعا بشناسند. من اصرار بر این دارم که وزارتخانه صنعت،  معدن و تجارت به سه وزارتخانه تفکیک بشود چرا که معدن و همچنین صنایع کوچک و متوسط در نتیجه این ساختار هم از بین رفته است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: یکی از دلایلی که ما به اهداف بلندی که پیش بینی کرده بودیم، نرسیدیم ساختار این وزارتخانه بود. این ساختار توان و امکان این را ندارد که بتواند تولید، مغازه داری، صادرات و واردات را هدایت کند. اقدام بسیار ناشیانه، حساب نشده و باطل که در دولت نهم و دهم انجام شد و تاثیرات آن را امروز می بینیم.

وی ادامه داد: اگر این تفکیک انجام نشود، بایدیک فرد بسیار قوی در حد معاون اول رییس جمهور در راس این وزارتخانه قرار بگیرد و سه معاون در حد وزیر در این سه حوزه قرار بدهد که در حوزه های خود مستقل عمل کنند و افرادی باشند که حوزه تجارت را از یاد نبرند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: اصل اقتصاد باز می گردد به صنعت، معدن، تجارت و راه و ساختمان. اگر این ها خوب اداره بشود، اشتغال ایجاد و صادرات هم انجام می شود.

روشنک افزود: آقای نعمت زاده وقتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت شد، تجارت، صادرات و واردات را درک نمی کرد زیرا وی یک مدیر صنعتی موفق است و در امر صنایع به خصوص صنایع سنگین مانند پتروشیمی و خودروسازی موفق بوده اما هیچ توجهی به صنایع کوچک، متوسط، صادرات، واردات و معدن نداشت.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: آقای نعمت زاده گفت طلبکاری صادرکنندگان مربوط به دولت قبل است و من آن را پرداخت نمی کنم. این مطالبات شکل گرفته و صادرکننده روی طلب خود حساب کرده و از قیمت تمام شده تولیدات کم کرده بود. اگر این فرایندهای منفی نبود، حجم صادرات ما می توانست به دو برابر برسد.

وی با بیان اینکه برای صادرات اول باید زیر ساخت باشد و زیرساخت به تولیدو نرخ ارز باز می گردد، تصریح کرد: 4 سال است نرخ ارز را دولت ثابت نگه داشته است. در این 4 سال حداقل 50 درصد تورم داشتیم که از یک سو قیمت تمام شده کالا در داخل بالا رفته و قیمت فروش در خارج کشور ثابت مانده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به تبع این شرایط امکان اینکه صادرکننده بتواند از داخل کشور کالایی را تولید و به خارج کشور بفروشد و ارز را بازگرداند، از بین رفته، لذا نمی توان از صادرات در دولت دوازدهم خیلی انتظار داشت زیرا امکان اینکه بتواند کار فوق العاده ای انجام بدهد، نیست مگر این که نرخ ارز تغییر کند تا تولید به سمت صادر کردن پیش برود.

روشنک با اشاره به اینکه در تولید و صادرات زعفران، نرخ ارز مساله است، تصریح کرد: امروز هزینه تولید زعفران بالا رفته اما با ثابت ماندن قیمت ارز، قیمت فروش آن تغییری نکرده است. این تفاوت افزایش هزینه تولید و ثابت ماندن قیمت صادرات باعث شده در تولید زعفران مشکل ایجاد شود و به تبع آن صادرات این محصول نیز دچار مشکل شود.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: زعفران کالایی است که صادر کننده از کشاورز می خرد و ضرر کاهش قیمت مستقیما متوجه کشاورز می شود. ارز حاصل از صادرات باید نرخ متفاوتی از ارزی که دولت برای خرید کالا های مصرفی می خواهد هزینه کند، داشته باشد. دولت مجبور است از ترس ایجاد تورم، نرخ ارز را ثابت نگه دارد و مانع واقعی شدن نرخ ارز با توجه به تورم بشود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در ادامه گفت: اگر نرخ ارز بالا برود، خود به خود قیمت کالا های وارداتی بالا می رود و چون قیمت کالا های وارداتی بالا برود، نرخ تورم هم بالا می رود، به همین دلیل دولت نرخ ارز را ثابت نگه داشته و این ثابت بودن نرخ ارز روی صادرات از جمله صادارت زعفران تاثیر منفی گذاشته است.

روشنک اظهار کرد: دولت در حال حاضر اگر بخواهد سیاست مهار تورم را دنبال کند، هیچ راهی جز ثابت نگه داشتن نرخ ارز ندارد و ثابت نگه داشتن نرخ ارز هم مساوی با عدم توسعه صادرات موفق است. مامی خواهیم اضافه تولید از مصرف داخل را صادر کنیم اما این غلط است زیرا باید تولیدات صادراتی داشته باشیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: اگر امروز بخواهیم وضعیت صادرات را بررسی کنیم، نباید به دو یا سه سال قبل باز گردیم. اگر صادرات امروز خیلی خوب می بود، مربوط به این دو سه سال نبود و اگر خیلی هم بد می بود، حاصل دو سه سال گذشته نبوده است. در واقع فرایند صادرات به یک دوره طولانی مدت باز می گردد.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم همیشه گفتیم شما زیر بنای اقتصاد را دارید به هم می‌ریزید زیرا صادرات اگرچه علت اقتصاد بوده اما در ابتدا معلول اقتصاد است. باید تولید، زمینه بانکی و ارتباطات اقتصادی خوب با دنیا داشته باشیم. هنگامی که این ها را داشتیم حاصل این ها می شود، توسعه صادرات.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی یادآور شد: گفتیم این قطع نامه ها کاغذ پاره ای بیش نیست و ما آن را پاره می کنیم؛ باید انتظار این را می داشتیم که غرب هم بیکار نایستد. آن ها برای اینکه به خودشان فشار نیاید، یک دفعه ما را تحریم نکردند و به تدریج شرایط را بر ما تنگ کردند که این شرایط باعث شد ما نه بتوانیم صادرات مطلوبی داشته باشیم و نه بتوانیم با سیستم بین المللی کار کنیم.

روشنک تصریح کرد: زمانی که شما می خواهید صادرات خوبی داشته باشید، باید بتوانید ال سی از خارج دریافت کنید و با کشورهای مختلف مراودات پولی و بانکی داشته باشید. در سه سال گذشته ارتباطات اقتصادی ما با دنیا از طریق قانونی و شیوه های رایج بین المللی قطع بود. در این سه چهار سال گذشته صادرات ما بد نبود ولی نتوانستیم شرایطی که پیش بینی کرده بودیم را محقق بسازیم.

باید آن زمان که درآمد کافی داشتیم، زیرساخت ها فراهم می شد

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی عنوان کرد: صادرات یعنی بتوانیم از صنعت کشور خودرو، تراکتور، لوازم خانگی و تولیدات مختلف را صادر کنیم. این ها نیازمند زیرساخت است و در آن زمانی که از درآمد های کافی برخوردار بودیم، باید زیرساخت ها را فراهم می کردیم که متاسفانه این کار ها را انجام ندادیم.

وی یادآور شد: در دولت های نهم و دهم با وجود درآمدهای سرشار نفتی و به اوج نرسیدن تحریم ها، متاسفانه فعالیت های زیربنایی انجام ندادیم که امروز بتوانیم برای صادرات از آن استفاده کنیم. صادرات زمانی محقق می شود که یک زیربنای قوی تولیدی وجود داشته باشد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: متاسفانه در آن زمان که درآمد داشتیم، این زیرساخت ها و امکانات را فراهم نکردیم. انتظار ما این بود که اگر در سال قبل 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم، در سال 96 این مقدار به 70 میلیارد دلار می رسید. اگر صادرات غیرنفتی ما به این مقدار نرسیده، دلیلش این بوده که در آن زمان کارهای که باید انجام می‌شده، نشده است.

روشنک اضافه کرد: به دلیل تخریب زیربنای ارتباط تجاری با دنیا، مراودات بانکی ما با دنیا خراب بود و تولیدات ما به دلیل عدم توانایی در به روزرسانی صنایع، قابلیت رقابت و صادرات نداشت اما با وجود داشته های ما، دولت تلاش خود را کرد در صادرات موفق باشد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: اینطور نبود که پازل ارتباطات اقتصادی و تجاری ما که طی 10 سال بهم ریخته بود، یک شبه سرهم شود. اگر نگوییم بیش از مدتی که پازل بهم ریخته برای سر هم شدن دوباره آن زمان لازم است، حداقل به همان مقدار زمان نیاز داریم تا این ارتباطات سر هم بشود که بحمداللّه این اقدام انجام شده است.

اگر برجام نبود، تا سال 97 صادرات کشور به زعفران محدود می شد

وی ادامه داد: اما برجام سه نتیجه داشت که اولین نتیجه آن جلو گیری از تنگ تر شدن اوضاع بود. دوم این که گشایش های کمی هم ایجاد کرد که اگر برجام نمی بود، یقین داشته باشید که در سال 96 و 97 صادرات فقط به زعفران خلاصه می شد. حاصل سوم برجام نیز این بود که تا حدی گشایش های بین المللی ایجاد کرد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: در این قسمت اقدامات دولت یازدهم قطعا مثبت بوده اما اقدامات دولت یازدهم را در خصوص تولید و تجارت مثبت ارزیابی نمی کنم. اگر دولت یازدهم به هر کسی دیگری هم به غیر از آقای روحانی محول می شد، این مسائل روی فعالیت هایش اثر می گذاشت. زیرا این مسائل مربوط به قبل است و صادرات به گونه ای است که باید اول بکارید تا بتوانید درو کنید و دولت یازدهم هم باید می کاشته تا در دولت دوازدهم بتواند درو کند.

۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۵۱
|
تعداد بازدید : ۹۱۳
کد خبر : ۹۷۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید