اخبار

گزارش بازار بورس، چهارشنبه 18 مرداد

گزارش بازار بورس، چهارشنبه 18 مرداد
به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس 265 واحد افزایش یافت و به رقم 81,579 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 123 واحد، فخوز با 55 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار
به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس  265  واحد افزایش  یافت و به رقم 81,579 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 123  واحد، فخوز  با 55 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 227  میلیارد تومان رسید که نماد فولاد با رقمی حدود 15 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 1 واحد کاهش  به رقم 924  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  1011 میلیارد تومان رسید که نماد حریل با رقمی حدود 6  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .
مهم ترین اخبار اقتصادی
پرونده دریافت سود از سپرده‌های بانکی بار دیگر بر روی میز آمده است. این اولین باری نیست که دولت موضوع اخذ مالیات از سپرده های مردم در بانکها را مطرح می‌کند و بر این باور است که افرادی که سپرده های بالایی را در نظام بانکی داشته و آنها را به گردش درنمی آورند، باید مالیات بدهند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، واقعیت آن است که نرخ سود بانکی، مدتها است که به رقیبی برای سرمایه گذاری در کار و تولید تبدیل شده است. مدت زمان کمی نیست که مغازه داران و تولیدکنندگان، یکی پس از دیگری کرکره های مغازه‌ها و کسب و کارهای خود را پایین می‌کشند و با پول آن، بدون اینکه دغدغه بیمه و مالیات داشته باشند، سود بانکی می گیرند و به قول خودشان، دغدغه‌ای هم ندارند؛ البته شاید چاره‌ای هم برای آنها باقی نمانده بود. اوضاع کسب و کار آنقدر در ایران بد است که کمتر کسی می‌تواند با شرایط کنونی، ادامه مسیر داده و تولید داشته باشد.حتی گاهی خود فعالان اقتصادی و تولیدکنندگانی که هنوز هم آنقدر به کار خود پایبند هستند که همه مشکلات را به جان خریده‌اند می‌گویند که تولیدکننده یا باید عاشق باشد یا دیوانه. آنها بر این باورند که علیرغم همه این مشکلات، این کشور نیاز به کار و تولید و اشتغال دارد؛ در نهایت همه سختی‌هایش را هم به جان می‌خرند و صبح به صبح، دم مغازه و کارخانه خود را آب و جارو می‌کنند. اما برای همه، این شرایط فراهم نیست. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای بازاری، مدتها است که کرکره حجره‌هایشان را پایین کشیده اند و دل به سودهای رنگارنگ نظام بانکی بسته اند.اکنون اما بار دیگر دولت گفته که می‌خواهد ایده دریافت مالیات از سپرده های بانکی را عملیاتی کند؛ اینکه کی، چگونه و با چه نرخی، هنوز البته مشخص نیست. تمام این ها در شرایطی است که بسیاری از مسئولان عالیرتبه نظام بانکی و وزارت امور اقتصادی هم موافق با این موضوع هستند و به نوعی، چراغ سبز را به سازمان امور مالیاتی نشان داده اند.
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، از تک نرخی شدن ارز در بورس با موافقت بانک مرکزی خبر داد و گفت:عرضه و تقاضا تنها راهی است که می‌تواند به یکسان‌سازی نرخ ارز منجر شود. به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، سیدحسین سلیمی با تأکید بر اینکه تک‌نرخی شدن ارز به معنای تثبیت قیمت آن نیست، گفت: با تک‌نرخی شدن ارز، فاصله قیمتی بین ارز دولتی و آزاد برداشته می‌شود و عملاً با یک نرخ روبرو خواهیم بود اما باز هم با وضع اقتصادی کشور، این نرخ ثابت نخواهد بود.نایب‌ رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران افزود: برای یکسان‌سازی نرخ ارز، آئین‌نامه‌ها و مقررات عرضه ارز در بورس تهیه شده است که قرار بود تا پیش از پایان سال گذشته فعالیت آن آغاز شود؛ اما احتیاط کردند و این کار به امسال موکول شد.وی تصریح کرد: هم‌زمان با موافقت بانک مرکزی با عرضه ارز اعم از ارزهای دولتی و صادراتی در بورس، تک‌نرخی شدن ارز کلید می‌خورد.این مقام مسئول تصریح کرد: باید تفاضل تورم داخلی و خارجی در نرخ ارز اعمال شود ضمن اینکه وضعیت عرضه و تقاضای ارز در بازار نیز نقش تعیین‌کننده در نزولی یا صعودی بودن روند قیمتی آن خواهد داشت.عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: قیمت ارز تک‌نرخی مستقیماً به میزان ارزی که بانک مرکزی می‌تواند عرضه کند، ربط دارد به عبارتی با کمبود عرضه روند صعودی می‌گیرد و با افزایش عرضه به سمت کاهش قیمت حرکت خواهد کرد.
در گروه های دیگر چه خبر بود؟
در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند.پارسان با 31 واحد منفی به عنوان پنجمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 1 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با افت 1 درصدی به قیمت 181 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گروه شد.نماهای شلرد،شکلر و شگل صف خریدی های گروه بودند.شپلی بدون تحرک سهامداران حقوقی در حدود 12 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان در محدوده صفر منفی ، قیمت 53 تومان روز خود را به اتمام رساند و پرحجم ظاهر شد.نمادهای شسم و شفارا در کف قیمتی خود بسته شدند.در نماد مارون 4 در بازار معاملات عمده 283,228,319 سهم در قیمت 3,300تومان به صورت بلوکی انجام شد.شلرد با 100 درصد خریدار و فروشنده حقیقی ارزش معاملات 6 میلیارد ریالی را تجربه کرد و در انتها با قیمت آخرن معامله 134 تومان ، صف خرید کوچکی روز خود را به اتمام رساند.در نماد پترول 2 در بازار خرده فروشی 199 میلیون سهم در قیمت 120 تومان بلوک مثبت زده شد.در نماد شاراک 2 ،5 میلیون سهم در قیمت 217 تومان بلوک زده شد.تاپیکو با توجه به ارائه اطلاعات منتشر شده ، در حاشیه قیمتی صفر تابلو با قیمت170 تومان بازگشایی شدو بدون فروشنده حقوقی بیش از 5 میلیارد ریال معامله شد و در نهایت با قیمت 169 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.
ارزش صادرات پتروشیمی ایران در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با پارسال بیش از 200 میلیون دلار افزایش یافت که به باور کارشناسان مهمترین عامل، بازگشت آرامش قیمتی به بازار نفت و پتروشیمی پس از توافق کشورهای عضو و غیر عضو سازمان صادرکننده نفت (اوپک) در وین بود.
رییس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از فشار امریکا و عربستان برای حذف بزرگترین بازار پتروشیمی ایران گفت: به دنبال حذف منابع درآمدی کشور هستند و چون پتروشیمی بزرگترین منبع تأمین ارز بعد از نفت است، روی آن فشار می آورند؛ اما کسی توجهی ندارد.
درگروه پالایشی بیشتر نمادها با افزایش عرضه رو به رو بودند. پالایشگاه تبریز بعد از توافق‌نامه پروژه ۱.۶ میلیارد یورویی و تعدیل ۱۶۹ درصدی سود ، توضیحاتی درباره اثر این توافق داد و آماده بازگشت به بورس شد.شبریز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه(تقسیم سود نقدی به  مبلغ 1 تومان) ،ارائه تعدیل مثبت 169 درصدی ، تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/96 ، با رشد 3.7 درصدی با قیمت 490 تومان به گردونه معاملات بازگشت و در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 6 میلیارد تومان مععامله شد و در انتها با قیمت 497 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد ، درصدر گروه قرار گرفت و با 25 واحد مثبت ششمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس شد. شپنا تحت حمایت سهامداران حقیقی در حدود 8 میلیون سهم جا به جا شد ، در پایان در محدوده صفر مثبت به قیمت 278 تومان رسید و در رتبه بعد از شبریز قرار گرفت.شتران با 96 درصد فروشنده حقیقی ارش معاملات 12میلیارد ریال را رقم زد و درانتها در محدوده صفر مثبت ، قیمت 246 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.شراز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ، تقسیم سود نقدی به مبلغ 7 تومان ، ارائه اطلاعات پیش بینی تعدیل شده سال 1396 ، اعلام تعدیل مثبت 75 درصدی ، با رشد حدودا 5 درصدی با قیمت 1,489 تومان به گردونه معاملات بازگشت و بدون خریدار حقوقی ، حجم معالاتی کم با قیمت 1,445 تومان به معاملات خود خاتمه داد.
تسنیم به نقل از رویترز ، با توجه به این که هند به دلیل اختلاف با ایران بر سر میدان گازی فرزاد ب قصد دارد در سال مالی منتهی به 31 مارس 2018، خرید نفت خود از این کشور را حدود یک چهارم کاهش دهد، میزان خرید نفت هند از ایران در ماه جولای نسبت به ماه پیش از آن 16.3 درصد کاهش یافته و به 414 هزار و 900 بشکه در روز رسیده و 20.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. پالایشگاه های هندی برای جبران کاهش خرید نفت از ایران به خرید تک محموله ها و افزایش خرید نفت خام ترش از عراق و روسیه روی آورده اند.
یک منبع آگاه از صنعت نفت عربستان گفت: صادرات نفت این کشور در ماه آینده میلادی برای کمک به بهبود بازار، حداقل ۵۲۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می کند.
در گروه خودرو و ساخت قطعات بیشتر نمادها در حاشیه منفی دادوستد شدند. خاور پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی ، ارائه تعدیل منفی 33% (افزایش زیان) ، با افت 1.7 درصدی با قیمت 73 تومان به تابلوی معاملاتی بازگشت و بدون خریدار حقوقی بیش از 1 میلیارد تومان معامله شد و با همان قیمت بازگشایی بسته شد. خاهن در بین استقبال سهامداران حقیقی در حدود 9 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان با قیمت آخرین معامله 318 تومان ، صف خرید در حدود 3 میلیونی به معاملات خود خاتامه داد و پرارزش ترین سهم گروه شد.نمادهای خاهن،تشتاد،خپویش، خموتور و خلنت صف خرید های گروه بودند.خاور بدون خریدار حقوقی درحدود 16 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها با افت 2 درصدی به قیمت 73 تومان رسید و پرحجم ترین سهم گروه شد. ختراک بدون تحرک سهامداران حقوقی تنها نماد صف فروشی گروه شد.
در گروه رایانه ای شاهد معاملات متعادلی بودیم.بعد از اتمام معاملات امروز، 10 درصد سهام شرکت مبین وان کیش در بازار دوم معاملات فرابورس و به روش ثبت سفارش و در محدوده قیمتی 340 تا 347 تومانی هر سهم عرضه اولیه و طی آن هر سهم آن 347 تومان کشف قیمت شد. ارزش این عرضه که شامل 10 میلیون سهم ، بیش از 3.4 میلیارد تومان است.بر این اساس در حالی حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی 450 سهم "اوان" تعیین شده بود که در نهایت به هر کد 122 سهم تعلق گرفت.در این میان با توجه به کشف قیمت 347 تومانی و پیش بینی سود 533 ریالی هر سهم ، نسبت قیمت به درآمد آن (P/E) بیش از 6.5 مرتبه برآورد شد که نسبت به P/E بیش از 14 مرتبه ایی شرکت همگروه یعنی آتیه داده پرداز حدود 7.6 مرتبه پایین تر است.

۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۱۶
اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۳۲۶
کد خبر : ۹۵۴

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید