اخبار

وزیر اقتصاد: درآمد نفت باید از بودجه خارج شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با بیان این که درآمد نفت باید از بودجه خارج شود، گفت: وظیفه دولت دوازدهم ایجاد اصلاح ساختاری اقتصاد است.

به گزارش فارس، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار و نقش آنها در توسعه و اطلاع‌رسانی اظهار داشت: وظیفه دولت دوازدهم ایجاد اصلاحات ساختاری در اقتصاد است و فکر می‌کنم ثبات و آرامش لازم برای ایجاد اصلاحات ساختاری در دولت یازدهم انجام شد. 

وی دو نکته عمده اقتصاد را دولتی بودن و نفتی بودن دانست و افزود: رشد پایین در سهم کم بهره‌وری از دیگر عوامل بوده و تزریق درآمد نفت در بودجه منشأ تورم و رکود است که مشارکت بخش خصوصی را نیز کم می‌کند.

طیب‌نیا افزود: نفت نعمت الهی است، اما از آن تعبیر بلای سیاه و نکبت شده، بنابراین نفت دارایی است و نه درآمد. راهکار تبدیل شدن آن به دارایی تأسیس صندوق توسعه ملی است که می‌تواند مفید واقع شود و درآمد نفت در بودجه باید صفر شود، تا از طریق صندوق صرف توسعه و سرمایه‌گذاری شود.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: درآمد نفت باید از بودجه خارج شده و دولت بتواند هزینه را از طریق درآمدهای مالیاتی غیر از نفت تأمین کند.

طیب‌نیا راهکار این موضوع را افزایش و پرداختن به درآمدهای سالم و پایدار مالیات و نیز حمایت از صادرات دانست. 

۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ۲۰:۱۱
|
تعداد بازدید : ۹۴۵
کد خبر : ۹۲۷

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید