اخبار

گزارش بازار بورس،دوشنبه 16 مرداد 96

گزارش بازار بورس،دوشنبه 16 مرداد 96
شاخص کل بورس 98 واحد کاهش یافت و به رقم 81,285 واحد رسید. که نمادهای شبندر با 33 واحد، شپنا با 16 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند

نیم نگاهی به بازار
شاخص کل بورس  98  واحد کاهش  یافت و به رقم 81,285 واحد رسید. که نمادهای شبندر با 33  واحد، شپنا  با 16 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 165  میلیارد تومان رسید که نماد ومعادن با رقمی حدود 4 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 5 واحد کاهش  به رقم 925  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  135 میلیارد تومان رسید که نماد چکاپا با رقمی حدود 5  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .
مهم ترین اخبار اقتصادی
وزنامه ساندی تلگراف با ذکر ۳ منبع بی‌نام گزارش داد که انگلستان آماده می‌شود تا ۴۰ میلیارد یورو (معادل ۴۷ میلیارد دلار) را به عنوان بخشی از توافق خود برای ترک اتحادیه اروپا پرداخت کند. به نقل از رویترز، روزنامه ساندی تلگراف با ذکر ۳ منبع بی‌نام که در مورد استراتژی خروج انگلستان مطلع بودند، گزارش داد که انگلستان آماده می‌شود تا ۴۰ میلیارد یورو (معادل ۴۷ میلیارد دلار) را به عنوان بخشی از توافق خود برای ترک اتحادیه اروپا به این اتحادیه پرداخت کند.اتحادیه اروپا مبلغ ۶۰ میلیارد یورو را برای ترک انگلستان پیشنهاد داده و درخواست کرده قبل از این‌ که مذاکرات در مورد مسائلی مانند توافقات تجاری آینده آغاز شود، موضوع بدهی‌های انگلستان حل‌وفصل شود.این روزنامه اشاره کرد که مقامات انگلستان احتمالا پیشنهاد می‌دهند که سالی ۱۰ میلیارد یورو را به مدت ۳ سال پس از ترک اتحادیه اروپا در مارچ ۲۰۱۹، پرداخت کنند و سپس مبلغ پرداختی خود را در کنار مذاکرات مفصل تجاری، نهایی کنند.این روزنامه اضافه کرد که این پرداخت‌ها تنها به عنوان بخشی از توافقی که شامل قراردادهای تجاری باشد صورت خواهد گرفت.
چین در اقدامی بی‌سابقه یک‌به‌یک در حال مسدود کردن حساب‌های ایرانی‌ها است؛ دلیل این بانک‌ها برای بستن حساب‌های ایرانیان در چین تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده توسط آمریکا علیه کشورمان است.  برنامه پایش دیشب به موضوع بستن حساب‌های ایرانیان در سه بانک چین پرداخت. در این برنامه عنوان شد که طی اطلاعاتی که از کارآفرین‌ها به دست رسیده چین در اقدامی بی‌سابقه یک‌به‌یک در حال مسدود کردن حساب‌های ایرانیان می‌باشد ، دلیل این بانک‌ها برای بستن حساب‌های ایرانیان در چین تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده توسط آمریکا علیه ایرانیان می‌باشد.طبق اعلام فعالان اقتصادی کشورمان، چین حساب های ایرانیان در بانک های ABC و ICBC و MERCHENT را مسدود کرده است.


در گروه های دیگر چه خبر بود؟

 در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند.پاکشو با 14 واحد منفی به عنوان هفتمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس بدون فروشنده حقوقی بیش از 1 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با قیمت آخرین معامله 1,439 تومان ، صف فروش کوچکی روز خود را به اتمام رساندو پرارزش ترین سهم گروه شد.نمادهای کازرو ، شاراک صف خریدی های گروه بودند.در نماد شپلی که دیروز الیاف زاینده رود در حدود 2 میلیون سهم از پرتفوی خود خارج نموده بود امروز در محدوده صفر تابلو کار خود را آغاز کرد و تحت حمایت سهامداران حقیقی در حدود 11 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها با همان قیمت بازگشایی(53 تومان) به معاملات خود خاتمه دادو پرحجم ظاهر شد.نمادهای شکلر و پاکشو در کف قیمتی خود بستته شدند.در نماد شجم 4 ، 178,140,508 سهم در قیمت 206 تومان بلوک زده شد.شاراک در بین استقبال سهامداران حققیقی ارزش معاملات بیش از 7 میلیارد ریال را تجربه کرد و در پایان با قیمت آخرین معامله 223 تومان ، صف خرید کوچکی روز خود را به اتمام رساند و در رتبه بعد از پاکشو قرار گرفت.در نماد شفن 2 در بازار خرده فروشی 1,116,321 سهم در قیمت 1,791 تومان بلوک زده شد.شصفها با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر انتشار گزارش عدم اظهار نظر حسابرس در خصوص صورت های مالی سال1394 متوقف شد.
دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمد باومیا معاون رئیس جمهمور غنا تفاهم نامه همکاری در حوزه پتروشیمی امضا کردند.
وزارت نفت از قول حسین علیمراد اظهار داشت: پس از برجام 10 میلیارد دلار تفاهمنامه سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی ‌با کشورهای اروپایی و آسیای شرقی امضا شد که به‌زودی بخشی از آن مربوط به شرکت‌های معتبر اروپایی، به امضای قرارداد نهایی و جذب در این صنعت منجر می شود.علیمراد با تاکید بر اینکه بازگشت سرمایه در صنعت پتروشیمی ایران تضمین و تایید شده،گفت: با نهایی شدن مذاکرات و فراهم ساختن شرایط لازم، در آینده نزدیک 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در صنعت پتروشیمی با مشارکت 3 شرکت اروپایی جذب می شود.
درگروه پالایشی به جز شزنگ، شپاس و شسپا بقیه نمادها در حاشیه منفی دادوستد شدند.شبندر با 33 واحد منفی به عنوان دومین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 1 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با افت 2 درصدی به قیمت 454 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گروه لقب گرفت.شزنگ بعد از دو روز کاری صف فروش بودن امروز را مثبت شروع کرد و بدون تحرک سهامداران حقوقی ،حجم معاملاتی پائین با قیمت آخرین معامله 1,321 تومان و صف کوچکی تنها نمادی بود با صف خرید بسته شد..شپنا بدون فروشنده حقوقی در حدود 2 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان با افت 1 درصدی ، قیمت 279 تومان به معاملات خود خاتمه داد ، پرحجم ترین سهم گروه شدو  با 16 واحد منفی پنجمین سهم تاثیر گذار بر شاخص شد.
به گزارش رویترز، شرکت مشارکتی «ال ان جی کانادا» به همراه شریکان خود از جمله شرکت انلگلیسی-هلندی «شل» قصد دارد سال آینده میلادی برای ایجاد یک پایانه صادرات در سواحل بریتیش کلمبیا تا 31 میلیارد و 790 میلیون دلار سرمایه گذاری کند.«اندی کالیتز» مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: قصد داریم در سال آینده میلادی در حال ساخت این تأسیسات باشیم، به این مفهوم که باید تصمیم نهایی درباره سرمایه گذاری اتخاذ شود.
به گزارش شبکه سی ان بی سی، «هلمیا کرافت» از موسسه سرمایه گذاری آربی ‌سی کپیتال ماکتز پش بینی کرده است؛ با توجه به بالا گرفتن آشفتگی سیاسی ونزوئلا به عنوان یک عضو اوپک، کاهش نقدینگی و وضع تحریم های نفتی اخیر دولت ترامپ علیه این کشور، به احتمال زیاد، شرکت دولتی نفت ونزوئلا (پی دی وی اس ای) تعطیل شود و این موضوع موجب جهش بزرگی در قیمت نفت خام شود.کرافت که رییس بخش راهبرد کالای این موسسه است، این مساله را بزرگترین رویداد ژئوپولیتیکی در بازار نفت و در حکم کاتالیزوری دانسته که قیمت نفت را تا پاییز به 70 تا 80 دلار برساند، اما پرسش اینجاست که ونزوئلا با چه سرعتی افول خواهد کرد.
بخشی از ساختمان ورودی وزارت نفت ایران (که به مرکزی جدید معروف است) دچار آتش سوزی شده  و ورود و خروج کارکنان متوقف شده است.‏به گفته منابع آگاه ورود و خروج کارکنان متوقف شده و آتش نشانان در محل حضور دارند.گفته می شود آتش از کتابخانه آغاز شده است.هم اکنون آتش خاموش شده و نیروهای امداد و نجات مشغول تخلیه دودهای ناشی از آتش سوزی هستند.
فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۰ اردیبهشت امسال با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید و الان هم در حال تولید ۷ میلیون لیتر بنزین در روز است. اما اگر برجام نبود هنوز یک قطره بنزین از این پالایشگاه‌ها تولید نشده بود. چراکه تجهیزات آن توقیف بود و وارد کشور نمی‌شد.کاظمی در خصوص شعار خودکفایی که با بهره‌برداری فاز اول ستاره خلیج فارس از سوی برخی از رسانه‌ها داده شد، اظهار کرد: این موضوعی بود که برخی از رسانه‌ها به آن دامن زدند.او با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید شده، اذعان کرد: الان ۷ میلیون لیتر در روز بنزین این پالایشگاه تولید و در بازار توزیع می‌شود و تولید آن شهریورماه به ۱۱ میلیون لیتر در روز با کیفیت یورو ۴ می‌رسد.
در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی اکثر نمادها با افزایش عرضه رو به رو بودندکمرجان پس از لغو برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام ، با صف فروش با قیمت 1,605 تومان مورد بازگشایی قرار گرفت و بدون تحرک سهامداران حقوقی با همان قیمت بازگشایی خود را برای معاملات فردا آماده کرد.
در گروه سیمانی بیشتر نمادها در حاشیه منفی دادوستد شدند.سصفها پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ، تقسیم سود نقدی به مبلغ 33 تومان ، با افت 4 درصدی با قیمت 1,537 تومان بازگشایی شد و با 80 درصد خریدار حقوقی ارزش معاملات 6 میلیارد ریالی را رقم زد و در نهایت با قیمت 1,495 تومان روز خود را به اتمام رساند.

۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۵۱
اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۴۷۸
کد خبر : ۹۲۳

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید