اخبار

مقایسه مراسم تحلیف روحانی و احمدی‌نژاد

حضور بی‌سابقه هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف حسن روحانی می‌تواند نویدبخش برداشته شدن گام‌های بلندتری در عرصه سیاست خارجی در دولت دوازدهم باشد.

به گزارش نامه نیوز، روز شنبه چهاردم مرداد ماه دو روز پس از برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوازدهم حسن روحانی، قراراست مراسم تحلیف دور دوم ریاست جمهوری وی برای 4 سال آینده برگزار شود، مراسمی که تامین امنیت آن را قرارگاه ثارالله برعهده گرفته است، شنبه تعطیل و مراسم به طور مستقیم از تلویزیون و رادیو پخش خواهد شد، مراسم سوگند یاد کردن رئیس جمهور با حضور همه شخصیت های برجسته نظامی و سیاسی کشور برگزار خواهد شد.

وجه متمایز دیگر این مراسم اما حضور بی سابقه هیئت های خارجی از نظر کمی و کیفی است. حضوری که در دور نخست ریاست جمهوری روحانی و در مرداد ماه 92 پایه گذاری شد و تا پیش از آن از حضور مقامات بلندپایه کشورهای خارجی در این سطح و با این کیفیت در مراسمات تحلیف روسای جمهور ایران خبری نبود. موضوعی که می تواند در کنار پیام روشن ایران به جهان تا اندازه زیادی عبور کشور از دوران ایران هراسی را نشان می دهد.

آنطور که مقامات اعلام کرده اند در این مراسم قرار است مجلس شورای اسلامی میزبان صد هیات خارجی، ١٨ رییس مجلس و هفت رییس‌جمهور باشد، فدریکا موگرینی، وزیر خارجه فرانسه ، روسای جمهوری افغانستان،‌ ارمنستان، عراق هیئت هایی از کشورهای 5+1 و نمایندگانی از سازمان های بین المللی همگی در مراسم روز شنبه حضور دارند تا بی سابقه ترین مراسم تحلیف از نظر حضور هیئت های خارجی در ایران برگزار شود.

سیگنال مثبت روحانی به دنیا در اولین مراسم تحلیف‌اش
برگزاری مراسم تحلیف دولت یازدهم نیز بی شباهت به مراسم تحلیف روز شنبه آینده نبود، رئیس جمهوری که وعده گفت وگو با دنیا و تعامل با همسایگان و حل مشکل هسته ای را داده بود، در مراسم تحلیفش بسیاری از سران کشورهای دنیا و مقامات و شخصیت های برجسته سیاسی حضور پیدا کردند تا روحانی از ابتدای راه سیگنال مثبت خود را ارسال کرده باشد، سیگنالی که تا اندازه زیادی پاسخ مثبت دریافت کرد و مذاکرات هسته ای ایران کمتر از سه ماه پس از آن به نتیجه اولیه رسید.

این در حالی است که مراسم تحلیف دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در شرایط کاملا متفاوتی برگزار شده بود، نه از تعطیلی تهران خبری بود نه از پخش زنده مراسم از صدا و سیما، این مراسم نه تنها شاهد حضور یک مقام خارجی برجسته نبود که حتی بسیاری از مقامات ارشد نظام نیز در این شرکت نکردند.

با وجود اینکه بسیاری از سفرای کشورهای خارجی برای حضور در این مراسم دعوت شده بودند اما حضور پیدا نکردند و یا مقام درجه چندم سفارت را برای حضور به بهارستان فرستادند، در این بین حضور سفرای کشورهای انگلیس و سوئد نیز البته قابل توجه بود.

برخی چهره‌های سرشناس داخلی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری، محسن رضایی، سیدحسن خمینی و سید محمد خاتمی نیز کسانی بودند که در این مراسم شرکت نکردند تا مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد اینگونه برگزار شود.

البته واکنش محمود احمدی نژاد به عدم حضور و تبریک مقامات خارجی برای پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری نیز قابل توجه بود، وی در اشاره‌ای غیرمستقیم به واکنش برخی کشورها به نحوه برگزاری انتخابات و برخورد با معترضان گفت که برخی از آنها گفته‌اند دولت را به رسمیت می‌شناسیم اما تبریک نخواهیم گفت این به این معنا است که آنان به رأی و اراده ملت‌ها احترام نمی‌گذارند.، احمدی نژاد گفتککسی منتظر تبریک شما نیست و ملت ایران نه برای اخم‌ها و تشرهای شما ارزشی قائل است و نه برای تبریک‌های شما ارزشی قائل خواهد بود.

پیش بینی می شود دولت دوازدهم نیز در مسیر دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی قدم بگذارد و یکی پس از دیگری عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی برای حضور فعالانه و هوشنمدانه ایران بر پایه منافع ملی کشور فراهم شود.

۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۵۳
|
تعداد بازدید : ۱,۳۲۴
کد خبر : ۸۷۹

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید