اخبار

آمادگی روسیه برای پاسخ به تحریمهای آمریکا

سنای آمریکا به دنبال مجلس نمایندگان این کشور طرح تحریم های علیه ایران، روسیه و کره شمالی را تایید کرد و مقامهای روس اعلام کرده اند که برای پاسخ دادن به این تحریم ها آماده شده و با قطعی شدن قانون جدید آمریکایی، تدابیر روسیه نیز مشخص و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هر چند که هنوز مقامهای روسیه بطور رسمی تدابیر این کشور برای پاسخ دادن به مجازات های امریکا را اعلام نکرده اند اما بدیهی است که مسکو در مقابل این اقدام واشنگتن سکوت نخواهد کرد.

***واکنش مقامهای روس به تایید تحریم های آمریکا در کنگره و سنا 
طرح تحریم های جدید آمریکا، تندترین واکنش مقامهای روس را به همراه داشت و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در جایگاه عالی ترین مقام این کشور اقدامات جدید ضدروسی واشنگتن را به باد انتقاد گرفت.
رئیس جمهوری روسیه، این تحریم ها را تلاش آمریکا برای استفاده از امتیازات ژئوپلیتیکی خود در رقابت به منظور تامین منافع اقتصادی به حساب متحدان این کشور خواند.
به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با 'سائولی نینستیو' رئیس جمهوری فنلاند، تحریم های آمریکا را اقدامات با پیامدهای سنگین و بطور خاص بی شرمانه توصیف و خاطرنشان کرد: کاربرد فرامرزی قوانین آمریکا، قوانین بین المللی را مخدوش و تخریب می کند. این شیوه غیرقابل قبول است و روسیه با چنین وضعیتی موافق نیست.
رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به آمریکا هشدار داد و گفت که در شرایط کنونی بسیار محتاطانه و صبورانه رفتار می کند اما زمانی می رسد که مجبور به پاسخ خواهیم بود. تحمل گستاخی بی حد و پایان در مورد کشور خود را ناممکن می دانیم.
دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز روز چهارشنبه در نخستین واکنش به تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه، این اقدام را تاسف بار برای آینده روابط مسکو- واشنگتن خواند.
پسکوف در جمع خبرنگاران اعلام کرد با توجه به اینکه موضوع تحریم های جدید آمریکا هنوز در حد لایحه است، روسیه قصد ندارد به زودی درباره آن قضاوت کند.
مقامهای پارلمانی روس نیز در اظهارنظرهای خود با انتقاد از رویکرد تحریمی آمریکا، به قطعی بودن پاسخ مسکو به این اقدامات اشاره کرده اند که در آینده نزدیک با تصویب قانون جدید آمریکایی اعلام خواهد شد.
رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) در این رابطه اعلام کرده است که مسکو به تحریم های واشنگتن پاسخ مناسب می دهد و برای پاسخ دردناک آماده می شود. 
کنستانتین کاساچیف در مطلبی در شبکه ای اجتماعی نوشت: باید چنین پاسخی را آماده کرد، زیرا چنین اقدامی ضروری است. این اقدام نباید هم طراز باشد بلکه برای طرف آمریکایی دردناک باشد.
وی ادامه داد: اقدام روسیه باید پاسخ به قانون جدید تحریم های روسیه و اعمال مربوط به توقیف املاک دیپلماتیک این کشور و اقدامات دیگر واشنگتن باشد.
کاساچیف نوشت: در باره این وضعیت باید با مقامهای اتحادیه اروپا که با روسیه ائتلاف موقت ایجاد می کند، با توجه به این واقعیت که تحریم های آمریکا به منافع اقتصادی اروپا ضربه می زند، رایزنی کرد. 
وی افزود: قانونی که در مجلس نمایندگان تصویب شد، نشان داد که در روابط روسیه و آمریکا نه فقط جهشی برای بهبودی صورت نمی گیرد بلکه وخامت مناسبات دو کشور نیز گریزناپذیر است. 
'آلکسی پوشکوف' رئیس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنا)روسیه اعلام کرد: اعمال تحریم های جدید ضد روسی به وسیله آمریکا به 'دونالد ترامپ' و بهبودی موقعیت وی هیچ کمکی نمی کند.
وی در گفت وگو با آژانس اخبار فدرال روسیه با اشاره به تصویب این طرح در مجلس نمایندگان اظهار کرد: طرح تحریم ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی در سنا حتما تصویب خواهد شد زیرا سنای آمریکا آن را پیشنهاد داده است.
پوشکوف ادامه داد: با این طرح ترامپ در وضعیت بسیار پیچیده و دشوار قرار گرفته است. اگر سنا و کنگره به این طرح رای مثبت دهند، جلوی وتوی رئیس جمهوری گرفته می شود زیرا برای اجرای قانون، به رغم مخالفت رئیس جمهوری به دو سوم آرا نیاز دارد. 
مقام روس افزود: این اقدام برای ترامپ تحقیر آمیز خواهد بود و به اعتبار وی به عنوان رئیس جمهوری که در سطح پایینی قرار دارد، ضربه می زند. 
پوشکوف نتیجه گیری کرد: پس در این شرایط نباید به مخالفت ترامپ و رویارویی وی با کنگره امید بست و تمامی برگ های برنده در دست طرفداران تشدید تحریم ها علیه روسیه است. چنین دورنمایی در گذشته دور از تصور بود.
فرانتس کلینتسویچ سناتور دیگر روس گفت تشدید مجازاتها می‌تواند سرآغاز جنگ سرد جدید باشد
معاون کمیته دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون خاطر نشان کرد: در صورت اجرایی شدن این قانون – و رئیس‌جمهور آمریکا باید این واقعیت را درک کند – تعامل روسیه و آمریکا در جهت حل مهم‌ترین مسائل بین‌المللی و از جمله مقابله با تروریسم فوق العاده دشوار می‌شود، اگر اصلاً ممکن باشد.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرد مسکو واشنگتن را سرچشمه خطر تلقی کرده و بر اساس این واقعیت اقدام می‌کند. 
وی هشدار داد طرح مجلس نمایندگان آمریکا در مورد تحریم های جدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی و رای گیری آتی در مورد محدودیت های جدید در سنای آمریکا، گامی در جهت نابودی دورنمای بهبودی روابط مسکو و واشنگتن خواهد بود. 
ریابکوف گفت: این اقدامات (آمریکا) در چارچوب منطق و عقل سلیم نمی گنجد. مولفان و حامیان این طرح تحریمی، گام بسیار جدی در مسیر از بین بردن دورنمای بهبودی روابط روسیه و آمریکا برمی دارند. 
مقام روس افزود: دهها بار گفته ایم که این گونه اقدامات بدون پاسخ نمی ماند. بر این باورم با وجود بی تمایلی آمریکا به توجه به مواضع دیگران که ویژگی مقامهای کنونی این کشور است، پیام ما به واشنگتن رسید. 
معاون وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: تصویب طرح جنجالی در مجلس نمایندگان آمریکا، انتخاب آگاهانه مخالفان و دشمنان روابط روسیه و آمریکاست.
برخی مقامهای روس به ابعاد اقتصادی تحریم های جدید آمریکا اشاره کردند که خارج کردن روسیه از بازار انرژی اروپا را هدف گرفته است.
نماینده روسیه در اتحادیه اروپا ازجمله این مقامها است که طرح تحریم های ضدروسی جدید آمریکا را ریاکارانه خواند و تصریح کرد در ورای این اقدام مقاصد واشنگتن برای سودجویی نهفته است.
ولادیمیر چیژوف روز پنجشنبه به خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: طرح تحریم های ضدروسی که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرده ریاکارانه و گستاخی آشکار است.در این طرح ادعا شده است که روسیه برای بی ثبات کردن اوکراین تلاش و در امور داخلی این کشور مداخله می کند و هدف این ادعای آمریکا قابل درک است. 
چیژوف گفت: طرح تحریم های ضدروسی، مقاصد آمریکا برای تسلط بر بازار منابع انرژی اروپا و اولویت واشنگتن در این عرصه را نشان می دهد تا از این طریق فرصت های شغلی بیشتری برای آمریکایی ها به وجود آید. 
وی ادامه داد: در این سند با احداث خط لوله گاز جریان شمالی دو مخالفت و گفته شده است که این طرح بر امنیت انرژی اتحادیه اروپا تاثیر مخرب می گذارد. 
سرگئی ژلزنیاک معاون دومای روسیه و دستیار دبیر شورای عمومی حزب حاکم روسیه واحد نیز بنوبه خود گفت که گسترش مجازاتها نه تنها از طرف روسیه بلکه از طرف اتحادیه اروپا هم بی پاسخ نخواهد ماند. 
وی افزود: اتحادیه اروپا در موقعیت گروگان اقتصادی قرار می‌گیرد که آمریکا آن را با از دست دادن مواضع خود در حوزه انرژی تهدید می‌کند و این امر باعث خسارات مالی کلان شرکت ‌های اروپایی می‌شود. تردیدی نیست که مجازاتهای آمریکا در حوزه انرژی امری به غیر از رقابت غیر منصفانه لابی شده در کنگره آمریکا نیست.

***تحریم های روسیه علیه آمریکا 
رسانه های روسیه به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور از امکان اخراج شماری از دیپلمات های آمریکایی از روسیه خبر داده اند. 
روزنامه کامرسانت چاپ مسکو روز پنجشنبه به نقل از این مقام وزارت خارجه روسیه و بدون ذکر نام وی نوشت: وزارت خارجه روسیه ممکن است به صورت متقابل به تحریم های آمریکا پاسخ دهد. مسکو ممکن است 35 دیپلمات آمریکایی را اخراج کند. این تعداد دیپلمات سفارت روسیه در واشنگتن در اواخر سال گذشته از آمریکا اخراج شدند.
وی به عنوان یکی از تدابیر ضدآمریکایی به توقیف مجموعه ویلایی سفارت آمریکا در منطقه «سربریانی بور» در نزدیک مسکو اشاره و اضافه کرد: زیرا تحریم های جدید ضدروسی بازپس گرفتن املاک دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک را غیرممکن خواهد کرد. 
به نظر می رسد در این شرایط روس ها تا تصویب طرح تحریم ها در سنای آمریکا و امضای رئیس جمهوری این کشور منتظر خواهند بود و پس از آن در صورت تصویب قطعی، تدابیری را به عنوان اقدام متقابل اعلام خواهند کرد.

۶ مرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۴۲
|
تعداد بازدید : ۹۰۲
کد خبر : ۷۸۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید