اخبار

ترامپ بدون اجازه کنگره وزیر تازه‌ای به جای سشنز انتخاب می‌کند

درحالی که وزیر دادگستری ترامپ به رغم انتقادات و فشارهای رییس جمهوری آمریکا گفته است خیال کناره گیری از سمت خود را ندارد ترامپ درصدد است با استفاده از تعطیلات کنگره و بدون نیاز از تایید قانونگذاران طرح اخراج و جایگزینی او را با استفاده از ماده 2 قانون اساسی این کشور به اجرا درآورد.

به گزارش ایرنا 'جف سشنز' وزیر دادگستری ترامپ که با کشیده شدن پای وی به پرونده تبانی با دولت روسیه ناگزیر از کناره گیری از کمیته بررسی این پرونده و مالا روی کارآمدن رابرت مولر رییس سابق اف بی آی در مقام سرپرستی آن شد و با این کار خود ناخرسندی و خشم ترامپ را برانگیخت.

ترامپ که با روی کارآمدن مولر و گسترش دامنه تحقیقات این کمیته به مناسبات افراد خانواده او با مقامات روسی، خود را بیش از پیش در فشار و تنگنا می بیند آشکارا راه گریز از این مخمصه را در برکناری وزیر دادگستری خود و نشاندن عنصر مورد اعتمادتری به جای او می بیند تا بتواند بدون جنجال برانگیزی های بیشتر ، مولر را از طریق وزیر دادگستری منتصب خود از این سمت برکنار کند.

اما سشنز به رغم همه این فشارها گفته است که تصمیم کناره گیری ندارد و تا هر زمان که صلاح بداند در این مقام باقی خواهد ماند و هم او است که با وجود برخورداری از اختیار برکنارکردن مولر به طور تمهیدی این اختیار را به معاون خود 'راد روزنستاین' تفویض کرده است.

در این میان با توجه به این که اخراج سشنز و انتخاب جانشین تازه ای برای او پروسه ای است که به تایید کنگره آمریکا نیاز دارد تنها راه پیش روی ترامپ استفاده از فرصتی که تعطیلات کنگره آمریکا در اختیار او می گذارد تا با تکیه به بند دوم قانون اساسی این کشور سشنز را کنار بزند و وزیر جدید خود را به جای او بنشاند و در نهایت به هدف اصلی خود یعنی برکناری مولر دست پیدا کند.

بند 2 قانون اساسی آمریکا به رییس جمهوری این کشور این اختیار را داده است تا درصورتی که تعطیلات کنگره این بیش از 10 روز طول بکشد بدون نیاز به رای صلاحیت کمیته نظارت سنای آمریکا جای خالی یک وزیر کابینه را پر کند.

به این ترتیب تعطیلات کنگره آمریکا در ماه اوت امسال این فرصت را برای ترامپ فراهم کرده است و براساس اطلاعات فاش شده ، او هم اکنون درحال بررسی این گزینه برای خلاص شدن از شر وزیر دادگستری خود است که در ابتدا با اصرار و پافشاری ، او را به این سمت بر گمارده بود.

از طرفی دموکرات های آمریکایی نیز که از این هدف ترامپ آگاهی دارند به فکر تمهیدی برای جلوگیری از آن افتاده اند و 'دیک دوربین' سناتور دموکرات ایالت ایلینویز گفته است که قانونگذاران این حزب از هم اکنون درصدد هستند تا به هر طریقی که شده با برقرار نگه داشتن نشست های کنگره در طول فصل تعطیلات ، از این نقشه ترامپ جلوگیری کرده و مانع اخراج رابرت مولر سرپرست کمیته بررسی پرونده روسیه بشوند.

۶ مرداد ۱۳۹۶ ۰۳:۰۹
|
تعداد بازدید : ۶۷۱
کد خبر : ۷۷۹

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید