اخبار

اختلاف‌ ترامپ و تیلرسون درباره ایران

آفتاب نیوز در گزارشی می نویسد :ترامپ درست زمانی که تیلرسون برای اطلاع‌رسانی به کنگره آماده می شد می خواسته تا در روند اطلاع رسانی مداخله کند. این مقام ها گفته‌اند که چند ساعتی پیش از ظهر روز دوشنبه به نظر می رسید کاخ سفید قصد داشته به کنگره بگوید که اعلام کند دولت امریکا نمی تواند پایبندی ایران را به برجام را تایید کند.

در ادامه گزارش آفتاب نیوز اضافه شده است: خبرگزاری «بلومبرگ» فاش کرده که در آخرین لحظات گزارش تیلرسون به کنگره درباره میزان پایبندی ایران به برجام، نزدیک بوده که ترامپ به او بگوید تعهد ایران به برجام را تایید نکند.

«هرچند ماه یکبار دولت امریکا از زمان حصول دردوران دولت اوباما در سال 2015 میلادی به این سو موظف است که درباره میزان پایبندی ایران به تعهداتش گزارش دهد. پس از به قدرت رسیدن ترامپ او و بسیاری از دستیارانش در کاخ سفید ضدبرجام بودند و معتقد بودند که دولت اوباما تهدیدات منطقه‌ای ایران برای منافع امریکا و متحدانش را نادیده گرفته و توافق هسته‌ای به ضرر امنیت ملی امریکاست. با این وجود، وزارت خارجه ترامپ در بهار امسال تعهد ایران به برجام را تایید کرد. روز دوشنبه بار دیگر تیلرسون گفت که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. با این حال وزارت خزانه داری امریکا تحریم های تازه ای را علیه تعدادی از ایرانی‌ها وضع کرد».

**افشای اختلاف‌ ترامپ و تیلرسون درباره ایران/اسلیت: ظریف در سمت درست تاریخ قرار گرفته
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه می‌نویسد که تحریم‌های ترامپ برای آرام کردن نمایندگان جمهوریخواه در کنگره بوده است. با این حال، یک مشکل اصلی وجود دارد که هنوز هم شخص ترامپ موافق توافق هسته‌ای نیست و می‌خواهد آن توافق لغو شود. به گفته مقام‌های دولتی ترامپ درست زمانی که تیلرسون برای اطلاع‌رسانی به کنگره آماده می شد می خواسته تا در روند اطلاع رسانی مداخله کند. این مقام ها گفته‌اند که چند ساعتی پیش از ظهر روز دوشنبه به نظر می رسید کاخ سفید قصد داشته به کنگره بگوید که اعلام کند دولت امریکا نمی تواند پایبندی ایران را به برجام را تایید کند. با این حال، در نهایت ترامپ با توجه به گزارش‌های جامعه اطلاعاتی امریکا مبنی بر پایبندی ایران به مفاد برجام از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد.
نزدیکان ترامپ گفته‌اند او به خروج از میراث سیاسی اوباما از جمله توافق‌هایی چون توافق هسته‌ای با ایران پایبند است. بدین معنا او از نظر مهمترین اعضای کابینه امنیت ملی خود از جمله اچ ار مک مستر مشاور امنیت ملی اش و تیلرسون وزیر امور خارجه که معتقدند منافع امریکا اقتضا می کند که باید تعهدات ایران در برجام را تایید کرد دورتر می‌شود.
این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که حتی اگر ترامپ تصمیم به تداوم بحران داشته باشد ایرانی‌ها تحریم‌های غیرهسته‌ای را نقض توافق هسته‌ای قلمداد می کنند و ظریف اخیرا گفت که وضع این نوع تحریم‌ها روح برجام را تضعیف می‌کند.
نشریه «اسلیت» نیز در مطلبی اشاره می‌کند که ترامپ با توافق هسته ای اوباما درگیر شده است با این حال از دید این نشریه تلاش‌های او برای تضعیف برجام تنها به تهران کمک می‌کند.
«فرد کاپلان» نویسنده این مقاله اشاره می کند که حتی با استانداردهای ترامپ نیز این هفته، زمان بسیار بدی برای او بود. در روز دوشنبه جدا از رسوایی همکاری اعضای خانواده ترامپ با روسیه او نتوانست یکی از میراث‌های دولت اوباما یعنی برجام را لغو کند. در گزارشی ناخوشایند برای ترامپ وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که ایرانی‌ها به نظر می رسد به مفاد برجام پایبند بوده است.
در جلسه اخیر میان مشاوران امنیتی ترامپ از جمله تیلرسون وزیر امور خارجه، جیمز متیس وزیر دفاع، اچ ار مک مستر مشاور امنیت ملی و ژنرال جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش به اتفاق ارا به رییس جمهوری گفتند که هیچ گزارشی برای تایید این مطلب نداشته‌اند که ایران مفاد برجام را نقض کرده باشد اما به گفته یکی از خبرنگاران نیویورک تایمز ترامپ در جلسه‌ای 55 دقیقه می‌خواسته مشاورانش را متقاعد کند که می‌خواهد موضوع پایبندی ایران به برجام را رد کند.
این نشریه می نویسد: واقعیت آن است که برهم خوردن برجام مشکلی را حل نمی‌کند. درست است که مشاوران اوباما اشتباه کردند. آنان امیدوار بودند که توافق هسته‌ای به گشایش درهای اقتصاد ایران و تغییر رفتار ایران بیانجامد و دست روحانی و ظریف که خواستار تعامل با غرب هستند را باز کند اما چنین نشد. با این حال، او حق داشت از توافق هسته‌ای حمایت کند چرا که این توافق سبب تضمین امنیت امریکا و تضمین امنیت متحدانش در منطقه شده بود.
با موضع گیری ترامپ در قبال قطر و قرارگیری واشنگتن در کنار عربستان سعودی در حالی که قطر هنوز میزبان بزرگترین پایگاه هوایی امریکا در خاورمیانه است منازعه در منطقه تشدید شده است. همچنین، ترامپ از عربستان سعودی در جریان حملات هوایی وحشیانه ریاض علیه یمن و کشتارغیر نظامیان از عربستان حمایت کرده است، این موضوع سب می‌شود تا ایران در حمایت از شورشیان انصارلله برای خود مشروعیت کسب کند.
همچنین، با شکست راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای جنگ داخلی در عراق و سوریه کنترل سیاسی ایران بر بغداد و اسد افزایش یافته است. افزایش نفوذ ایران در منطقه بدنبال حمله امریکا علیه عراق و خلاء قدرت ایجاد شده در دوران بوش بود. ترامپ نیز اشتباه وحشتناکی را انجام داد زمانی که در ماه مه در اجلاس ناتو قصد داشت متحدان اروپایی‌اش را متقاعد کند تا از معاملات تجاری و مالی با ایران دست بکشند. این خود اولین گام امریکا برای نقض تعهداتش طبق برجام بود. در برجام آمده که طرفین باید از هرگونه سیاستی که به طور مستقیم و غیر مستقیم عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران را مانع شود خودداری کنند. این اقدامات ترامپ بهانه خوبی را به ظریف داد تا در جریان بازدید از نیویورک بگوید که اقدامات امریکا علیه برجام است.
لابی‌گری ترامپ در اروپا تاکنون بی‌تاثیر بوده است. شرکت‌های غربی به انعقاد قرارداد در زمینه تجاری با ایران پس از برجام مبادرت ورزیده‌اند. این یک نشانه ویرانگر است و نشان می‌دهد ترامپ نه تنها در سیاست خارجی ضعیف است بلکه در مهارت‌های معامله‌گری در سیاست بین المللی نیز بی‌ و غیرحرفه‌ای است. رییس‌جمهوری امریکا اکنون به راحتی توسط وزیر امور خارجه ایران تحت الشعاع قرار گرفته است. واقعیت آن است که اکنون ظریف در سمت درست تاریخ قرار گرفته است.
سایت «فرانت پیج» نزدیک به محافظه کاران نیز در گزارشی اشاره کرده که به نظر می‌رسد بین استفن بانون استراتژیست ارشد ترامپ،‌ گورکا تئوریسین او و مایک پومپئو رییس سازمان سیا از سویی با جبهه مقابل مشاوران و همکاران ترامپ یعنی مک مستر مشاور ارشد امنیت ملی او و تیلرسون وزیر امور خارجه خارجه امریکا اختلاف نظر درباره موضوع ایران ایجاد شده است.
این سایت می‌نویسد: پومپئو، گورکا و بانون از منافع امریکا دفاع می‌کنند در حالی که تیلرسون و مک مستر می خواهند نقشی دیپلماتیک ایفا کنند. گفته می‌شود در جلسه‌ای با حضور ترامپ مک مستر و تیلرسون گفته‌اند که منافع امریکا ایجاب می‌کند که از برجام حمایت نماید. آنان همچنین می‌گویند باید اسلام و مسلمانان را ستایش کرد و در قضیه قطر جانب قطر را گرفته‌اند. پمپئو و بانون اما مخالف این رویکرد هستند.

۳۱ تیر ۱۳۹۶ ۱۰:۳۷
|
تعداد بازدید : ۹۳۵
کد خبر : ۷۰۱

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید