اخبار

بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی تعلل می کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت :

بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی تعلل می کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نرخ سود سپرده ها باید نزولی باشد، گفت: با کاهش نرخ سود بانکی، سپرده‌ها از سیستم بانکی خارج نمی‌شود و تعلل کاهش نرخ سود از سمت دستگاه نظارتی و بانک مرکزی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا مصباحی مقدم درباره طرح کاهش نرخ های سود بانکی به باشگاه خبرنگاران پویا گفت: قبول کنیم 3 سال است نرخ تورم شیب نزولی دارد، با این وجود نقدینگی به شدت رشد کرده که باید کنترل می شد و اجازه نمی‌دادند به 1200 هزار میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به اینکه  چشم انداز شرایط امروز اقتصادی کشور نشان نمی دهد تورم دوباره رشد بالا داشته  و نرخ ها به سرعت بالا برود، افزود:  بر این اساس من معتقدم نرخ سود سپرده ها باید نزولی باشد.

این نماینده سابق مجلس گفت: وقتی که مردم ببینند نرخ تورم به زیر 10 درصد رسیده و هنوز روند کاهشی را ادامه می دهد انتظارات را متناسب با نرخ تورم تعدیل خواهند کرد.مردم سپرده ها را در شرایطی طی سال ها در بانک ها گذاشتند که نرخ تورم بالاتر از نرخ سود بود و تجربه طولانی مدتی در این زمینه وجود دارد.

مصباحی مقدم تصریح کرد:‌ معنای این کار این بود که قدرت خرید پولی با سپرده گذاری در بانک ها در حال کاهش بود. حال در شرایطی قرار داریم که سود واقعی به دست مردم می رسد. یعنی تورم به اضافه نرخ سود مثبت و این یعنی اینکه مردم از سپرده ها سود واقعی به دست می آورند.

وی ادامه داد:‌ نباید در زمینه کاهش نرخ سودها واکنش منفی وجود داشته باشد و معتقدم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد.با کاهش نرخ سود بانکی، سپرده‌ها از سیستم بانکی خارج نمی‌شود،تعلل موجود برای کاهش نرخ سود از سمت دستگاه نظارتی و بانک مرکزی است.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه موضوع ادغام موسسات اعتباری و بانک ها یک اقدام اجرایی و وظیفه بانک مرکزی است و شرایط برای این امر وجود دارد ، گفت:بانک مرکزی ابتدا باید توافق لازم را با موسساتی که نیاز به ادغام دارند صورت دهد و در قدم بعدی اعلام کند فلان بانک ها باهم ادغام شده‌اند، از این حیث روش فعلی که در پیش گرفته شد مناسب نیست.

۲۱ تیر ۱۳۹۶ ۰۹:۴۳
|
تعداد بازدید : ۹۲۶
کد خبر : ۵۷۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید