اخبار

سیف: افتتاح حساب برای واریز علی‌الحساب سپرده گذاران کاسپین آغاز شده است

تهران- ایرنا- رییس کل بانک مرکزی می گوید: از روز گذشته (دوشنبه) به نام صاحبان سپرده ها و به صورت علی الحساب حساب هایی در موسسه کاسپین افتتاح شده و در کنار آن یادداشتی است که تاکید می کند این مبلغ علی الحساب است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خانه ملت، «ولی‌الله سیف» در پاسخ به سوالی مبنی بر انتشار اخباری درباره کسر 10درصدی پول سپرده گذاران کاسپین، گفت: همانگونه که بارها تاکید شده است این مبلغ که به سپرده گذاران پرداخت می شود، تسویه حساب نبوده بلکه علی الحساب است.
وی ادامه داد: تسویه حساب نهایی سپرده گذاران پس از شناسایی همه دارایی ها و ارزیابی آنها صورت می گیرد.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رقم پرداختی کنونی به هر طریقی که پرداخت شده به صورت علی الحساب بوده است، افزود: با توجه به اینکه مراجعه کم بوده از روز گذشته تصمیم گرفته شده که این مبلغ به حساب همه سپرده گذاران واریز شود، چراکه لیست این افراد وجود دارد.

** مبالغ واریزی به حساب سپرده گذاران قابل برداشت است
سیف ادامه داد: هم اکنون بنام صاحبان سپرده ها و به میزان مبلغ علی الحساب حساب هایی در کاسپین افتتاح شده و در کنار آن یک یادداشتی ارائه می شود که این مبلغ علی الحساب بوده و مابقی طلب از طریق تعاونی در حال تسویه به هر میزان دارایی که باشد به تدریج تامین و تسویه می شود.
رییس کل بانک مرکزی، تصریح کرد: مبالغی که به نام سپرده گذاران کاسپین علی الحساب واریز شده قابل برداشت است.
به گزارش ایرنا، سیف امروز در جلسه غیرعلنی مجلس توضیحاتی درباره نحوه پرداخت پول سپرده گذاران موسسه های اعتباری حضور یافت.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید خدری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره حضور سیف به ایرنا گفت: ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی برای ارائه توضیحاتی درباره موسسات اعتباری از جمله آرمان، کاسپین و فرشتگان در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وی افزود: سیف در این جلسه بیان کرد که پول سپرده گذاران تا سقف 50 میلیون تومان بدون سود در حال پرداخت است که به مروردریافت می کنند.
این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این موضوع شامل نزدیک به 93 درصد سپرده گذاران این موسسات می شود.
نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیف در این جلسه بیان کرد که در مرحله دوم نیز پول سپرده گذاران تا سقف 100 میلیون تومان به آنان پرداخت خواهد شد.
خدری افزود: در این جلسه جمعی از نمایندگان توضیحاتی را در مورد وضعیت این موسسات اعتباری بیان کردند و خواهان رسیدگی هر چه سریعتر به وضعیت آنان شدند.
موسسه اعتباری کاسپین در اسفند ماه 1394 با ادغام هشت تعاونی اعتباری غیرمجاز شامل فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین از شورای پول و اعتبار مجوز گرفت.
در یک سال گذشته هیات های تسویه این تعاونی ها و بانک مرکزی مشغول شناسایی دارایی ها و صورت حساب های آنها بودند تا بانک مرکزی به تناسب دارایی های شناسایی شده، خط اعتباری برای تعیین تکلیف سپرده های مردم در اختیار کاسپین قرار دهد.
با پایان یافتن سومین مرحله از تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان، تاکنون حدود 168 میلیارد و 677 میلیون تومان با استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی به آنان پرداخت شده است.
تاکنون بانک مرکزی 2 هزار میلیارد ریال( 200 میلیارد تومان) اعتبار در چهار مرحله برای تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان به موسسه اعتباری کاسپین اختصاص داده است.
فرآیند تعیین تکلیف حساب های این تعاونی از اواخر اردیبهشت ماه 1396 آغاز شد و در مرحله نخست دارندگان حساب هایی با موجودی کمتر از 100 میلیون ریال( 10 میلیون تومان) به موسسه اعتباری کاسپین مراجعه و 90 درصد موجودی حساب های خود را به صورت علی الحساب دریافت کردند.
در مرحله دوم این طرح در خرداد ماه امسال ، نوبت به حساب های 200 میلیون ریالی (20 میلیون تومان) رسید و در مرحله سوم که از چهارم تیرماه جاری آغاز و تا هفدهم ماه جاری ادامه یافت به حساب های زیر 500 میلیون ریال ( 50 میلیون تومان) رسیدگی شد.
قرار است به زودی با اعلام بانک مرکزی و تخصیص خط اعتباری جدید، نوبت به حساب های زیر یک میلیارد ریالی( 100 میلیون تومان) تعاونی منحله فرشتگان برسد؛ اختصاص خطوط اعتباری که در قبال دارایی های شناسایی شده تعاونی منحله فرشتگان صورت می گیرد با توجه به میزان مراجعات سپرده گذاران است.
بر اساس آمارهایی که خبرنگار ایرنا از موسسه کاسپین دریافت کرده است، تاکنون حدود 18هزار و 133 نفر از سپرده گذاران با مراجعه به شعب مجاز موسسه موفق به دریافت مبالغ خود تا حدود 168 میلیارد و 677 میلیون تومان تا پایان روز 19 تیرماه شده اند.
۲۰ تیر ۱۳۹۶ ۱۶:۴۱
|
تعداد بازدید : ۱,۰۰۵
کد خبر : ۵۶۴

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید