اخبار

ویژگی‌ کابینه دوازدهم از نگاه یک فعال سیاسی

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ کابینه دوازدهم باید با دولت همسویی داشته باشد تا مدیریت کلان کشور در سطح عالی صورت بگیرد.

سعید شریعتی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ویژگی‌های کابینه دوازدهم و سطح تغییرات در این کابینه گفت: کابینه یازدهم عملکرد قابل قبولی داشته که البته همان‌طور که هم‌فکران خود آقای روحانی و اصلاح‌طلبان گفتند نقدهایی نیز بر آن بر آن وارد است.

او یادآور شد: البته موج تخریب‌ها از ابتدای دولت یازدهم وجود داشته است به هرحال جناح رقیب هر زمانی که دولت اقدامی را انجام می‌داد دست به نقد و تخریب می‌زد.

شریعتی ادامه داد: رییس‌جمهور باید این نقدها را مرتفع کند و یک کابینه منسجم در سطح مدیریت عالی و کلان کشور تشکیل دهد. اما این‌که کابینه دوازدهم چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد فکر می‌کنم تاکنون آقای روحانی و همکارانش به آن‌ها دست یافته‌اند و قطعاً نیز افرادی را معرفی می‌کنند که معیارهای لازم را براساس توصیه جریان‌های مختلف به ویژه جریان‌های نزدیک دولت دارند.

کابینه دوازدهم باید با دولت همسو باشد/ رییس‌جمهور وعده دولتی جوان و فعال داده است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: دولت دوازدهم باید هماهنگی بین ارکان خود به وجود آورد و افرادی در کابینه قرار گیرند که با روحانی همسویی بیشتری داشته باشند.

شریعتی به وعده‌های انتخاباتی روحانی در گردهمایی‌های زمان انتخابات  اشاره کرد و گفت: رییس‌جمهور در گردهمایی‌های انتخاباتی‌ وعده کاهش میانگین سنی کابینه را داد این یعنی کابینه جوان‌تر و فعال‌تر تشکیل خواهد شد.

او ادامه داد: میانگین سنی وزیران ما در حال حاضر ۶۲ سال است که اگر همان ۵ سال کاهشی که آقای روحانی گفتند اعمال شود وزیران ما به سن ۵۷ سال خواهند رسید.

مجلس نهم اجازه تشکیل کابینه دلخواه را به روحانی نداد/ مجلس دهم به روحانی نزدیک است

او با اشاره به کارشکنی مجلس نهم هنگام  تشکیل کابینه یازدهم عنوان کرد:‌ هنگام تشکیل کابینه یازدهم مجلسی روی کار قرار داشت که اکثریت آن در دست جناح رقیب روحانی بود و شاهد بودیم هنگام انتخاب وزرا و رای اعتمادن دادن به آنان چه فشارهایی را بر شخص رییس‌جمهور آوردند.

او در ادامه افزود: مجلس دهم به روحانی نزدیک است قطعا در تشکیل کابینه با با او همسوتر عمل خواهند کرد در این دوره ما دیگر شاهد چنین رفتارهایی نخواهیم بود زیرا مجلس دهم به روحانی نزدیک‌تر است.

در شرایط فعلی تشکیل دولت در سایه غیر اصولی است

شریعتی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که عده‌ای همزمان با تشکیل دولت دوازدهم قصد تشکیل دولت در سایه را دارند آیا شرایط سیاسی کشورمان اجازه چنین فعالیت‌های حزبی را می‌دهد یا خیر گفت: اگر گروه رقیب دولت به هرحال کاری تشکیلاتی، شناسنامه‌دار و با هویت انجام دهد و برنامه‌های خود را پیش ببرد خوب است حق مسلم هر شخص و جریانی است که بتواند این کار را انجام دهد.

او تاکید کرد:  بحث دولت در سایه در ساختار حقوقی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران غیراصولی و غیرمبنایی است چون ما در شرایط کشورمان نهادی نداریم که دولت در سایه را تشکیل دهد. دولت در سایه اصطلاحی است که از دولت بریتانیا گرفته شده است. احزاب در این حکومت در پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند و حزبی که پارلمان را به دست می‌آورد دولت را تشکیل می‌دهد و جناح رقیبی که انتخابات را واگذار کرده دولت سایه را تشکیل می‌دهد.

 شریعتی گفت: در بریتانیا دولت سایه در واقع کارش نقد و نظارت بر کار دولت است و اعضای دولت کاملاً شناخته شده هستند و حتی دستمزدی اضافه بر دستمزد نمایندگی خود دریافت می‌کنند و گزارش‌های رسمی و علنی ارائه می‌دهند.

او در خاتمه تاکید کرد:‌ اگر فردی می‌گوید قصد تشکیل چنین دولتی را دارد باز هم تاکید می‌کنم نظام حقوقی کشورمان چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. در واقع هدف این افراد به معنای عمیق‌تر قصد استفاده از فرصت‌ها برای مداخله در کار دولت است.

۱۸ تیر ۱۳۹۶ ۰۸:۴۶
|
تعداد بازدید : ۸۵۰
کد خبر : ۵۲۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید