اخبار

اوباما خواستار پایان اختلافات در اندونزی

باراک اوباما با اظهار این نکته که اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، تاریخ دیرینه‌ای از صبر و شکیبایی دارد و باید آن را حفظ کند، از مردم اندونزی خواست در برابر تفرقه های سیاسی براساس نژاد و مذهب مقاومت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه بلومبرگ، باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در یک سفر شخصی به اندونزی رفته تا زمانی را در کشور دوران کودکی‌اش بگذراند گفت: جامعه مسلمان اندونزی پیشینه‌ای طولانی در حفاظت از معابد هندوها و بودایی‌ها دارد. اندونزی از هزاران جزیره، صدها زبان، تعداد زیادی مذهب و گروه‌های قومی تشکیل شده است من همواره از این تنوع مردمی به وجد آمده و به آن احترام گذاشته‌ام.

وی افزود: در اندونزی آمریکا، اروپا و سراسر جهان مبارزه با سیاست "ما و دیگران" بسیار اهمیت دارد.

اوباما در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت توافق آب‌وهوایی پاریس از رئیس‌جمهور فعلی این کشور به دلیل خارج کردن بزرگترین اقتصاد جهان از این توافق انتقاد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته خروج کشورش از توافق پاریس را اعلام و تاکید کرد که به دنبال مذاکره توافقی بهتر است؛ اقدامی که انتقادات گسترده‌ای را در سراسر جهان علیه وی معطوف کرد.

این تصمیم علاوه بر سران کشورهای اروپایی از سوی رهبران سازمان‌های تجاری مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین حال باراک اوباما گفت: در پاریس ما در بلندپروازانه‌ترین توافق تاریخ برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی به اتفاق نظر رسیدیم. توافق پاریس توافقی است که حتی با غیبت موقت رهبری آمریکا همچنان می‌تواند به کودکان ما فرصتی برای مبارزه دهد.

اوباما ادامه داد: چالش‌های زمان ما چه نابرابری اقتصادی، تغییرات آب‌وهوایی و چه تروریسم و مهاجرت گسترده باشند، چالش‌هایی واقعی هستند که ما با کمک یکدیگر باید با آنها مقابله کنیم.

اوباما که تعطیلات خود را در اندونزی سپری می‌کند و روز جمعه با جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد، در ادامه اظهارات خود نسبت به افزایش سیاست‌های نژادپرستانه در سراسر جهان و همچنین رشد هتک حرمت‌ها براساس نژاد و قومیت هشدار داد.

وی توضیح داد، در آینده تصمیمات بزرگی وجود خواهد داشت که باید درباره اندونزی و آمریکا و همچنین سراسر جهان اتخاذ شود. اکنون روشن شده که جهان در مقطع حساسی قرار دارد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین درباره شرایط جاکارتا خاطر نشان کرد: اندونزی و پایتخت آن جاکارتا پیشرفت‌های بسیار بزرگی داشتند که بخشی از آن ناشی از ثباتی است که آمریکا در ایجاد آن به منطقه آسیا اقیانوسیه کمک کرد.

۱۰ تیر ۱۳۹۶ ۱۶:۵۰
|
تعداد بازدید : ۸۶۹
کد خبر : ۴۸۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید