اخبار

دورزدن تحریم‌های نفتی با صادرات گازهای همراه

جمع‌آوری گازهای همراه نفت از تکالیف برنامه ششم توسعه است که نه تنها در حفظ محیط‌زیست اهمیت ویژه دارد، بلکه می‌تواند درآمدزایی بالایی نیز برای کشور داشته باشد؛ موضوعی که حالا با صادرات اولین محموله پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس اجرایی شده که می‌تواند مسیری برای کاهش فشار تحریم‌ها باشد.

نماد اصلی مناطق نفتی و گازی در کشورمان، ستون‌هایی است که شعله های رقصان بر فراز آنها می‌رقصد. اگرچه این ستون‌ها یا همان فلرها، به نوعی به نماد صنعت نفت تبدیل شده اما علاوه بر صدمات زیست محیطی فراوان، سرمایه‌های کشور را نیز می‌سوزاند.

با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و درآمدزایی برای کشور،‌ حالا چند سالی است که خاموشی این فلرها در دستور کار قرار گرفته تا طبق برنامه‌های تعیین شده،‌ گازهای همراه در مناطق مختلف نفتی از غرب کارون گرفته تا جزیره خارک جمع‌آوری شود.

با جمع‌آوری این گازها، می‌توان از آن به عنوان خوراک پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش و درآمد بیشتر نیز استفاده کرد.

بر این اساس در شرایط فعلی اجرای همزمان ۹ طرح NGL در مجموع با ظرفیت جمع‌آوری روزانه ۵.۱ میلیارد فوت مکعب گازهای همراه نفت شامل طرح‌های پالایشگاه گاز بیدبلند دو (شامل چهار طرح NGL)، پالایشگاه گاز یادآوران خلیج فارس (NGL ۳۲۰۰)، پالایشگاه گاز هنگام (مشعل گازی جزیره قشم)، (دهلران) و NGL ۲۳۰۰ میدان مارون، NGL خارگ در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه، ‌تا پایان اجرای این برنامه باید ۹۰ درصد گازهای همراه نفت به جای سوزانده شدن در مشعل‌ها، جمع‌آوری شود؛ ‌امری که در صنعت نفت آغاز شده و به دلیل تحریم‌ها و عدم دسترسی به تجهیزات مورد نیاز با موانعی همراه است؛ با این حال، با واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، امیدها برای موفقیت در این زمینه بیشتر شده است.

در این میان پالایشگاه بید بلند خلیج فارس اهمیت ویژه‌ای دارد. این پالایشگاه که خوراک خود را از گازهای همراه منطقه گچساران تامین می‌کند، قرار است خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌های منطقه در مسیر خط لوله گچساران را تامین کند.

البته در کنار آن صادرات نیز در دستور کار قرار دارد. تا آنجا که نخستین محموله صادراتی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس فروخته شد.

به گزارش وزارت نفت، این محموله به تناژ ۳۰ هزار تن، نخستین محموله صادراتی ابرپروژه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس است.

پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس در صورت رسیدن به ظرفیت خوراک ۱۰۰ درصدی، سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.

بیدبلند خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح گازی غرب آسیا با سرمایه‌گذاری ۳.۴ میلیارد دلار، اکنون در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است و در آینده بسیار نزدیک به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

به گزارش ایرنا، وزیر نفت در مورد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل نیز گفته که در قالب طرح‌های NGL۳۱۰۰, NGL ۳۲۰۰ ، خارک و بیدبلند دو قرارداد با پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج فارس به ارزش نزدیک به ۷.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای جمع‌آوری گازهای مشعل منعقد شده که از این گاز به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی استفاده خواهد شد.

بر اساس تکلیف وزارت نفت باید تا سال ۱۴۰۰ همه گازهای مشعل در شرق کارون جمع‌آوری شوند و هدف از اجرای پروژه ان.جی.ال ۳۱۰۰ جلوگیری از هدررفت و سوزاندن گازهای همراه نفت ناشی از چاه های نفتی منطقه است.

در سال‌های اخیر اگرچه مشکلاتی نظیر تامین مالی و یا بازگشت تحریم‌ها باعث کند شدن جمع‌آوری گازهای همراه شده، اما به نظر می‌رسد واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، امیدها برای موفقیت در این زمینه را بیشتر کرده تا آنجا که بیش از ۹۰ درصد از این گازها نه تنها سوزانده نمی‌شود بلکه با تبدیل شدن به خوراک پتروشیمی‌ها،‌ به محصولاتی با ارزش بالا تبدیل خواهند شد.

۲۹ آبان ۱۳۹۹ ۲۰:۰۳
|
تعداد بازدید : ۴۴۸
کد خبر : ۳,۶۴۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید