اخبار

صورت‌های مالی صنعت کارگزاری در سال 98

صورت‌های مالی صنعت کارگزاری در سال 98
کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، واحد امور اعضا و اشخاص وابسته به اعضا کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، در گزارشی وضعیت صورت‌های مالی صنعت کارگزاری را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادنما و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)،  طبق این گزارش سود خالص صنعت کارگزاری در سال ۹۸ حدوداً ۲.۳۰۲ میلیارد تومان بوده است، که طبق گزارش های بدست آمده، بالاترین میزان سود خالص ایجاد شده در بین سال‌های ۹۴ الی ۹۸، در سال گذشته حاصل شده و کمترین میزان سود خالص در سال ۹۴ بدست آمده است.

 رقم سود خالص صنعت کارگزاری در سال ۹۸ نسبت به دوره قبل ۲۴۶ رشد داشته است، که با توجه به اطلاعات منتشر شده در سنوات گذشته می‌توان دریافت، رشد صنعت کارگزاری متاثر از شرایط بازار همواره همراه با نوساناتی نیز بوده است؛ به گونه‌ای که در سال ۹۶ سود خالص ایجاد شده نسبت به دوره قبل ۴ درصد کاهش داشته است و در سال‌ ۹۸ با رونق‌گیری بازار سرمایه، صنعت کارگزاری نیز رشدی محسوس در این حوزه را تجربه کرده است.

درآمد عملیاتی صنعت کارگزاری با توجه به وضعیت صورت سود و زیان صنعت، در طی ۵ سال گذشته با شیب ملایمی همراه با رشد بوده، که در سال گذشته به این رشد به بالاترین میزان خود در طی ۵ سال رسیده است. درآمد عملیاتی صنعت کارگزاری در سال ۹۸ برابر ۴.۴۴۷ میلیارد تومان بوده است، که رشد ۱۶۸ درصدی نسبت به سال ۹۷ را نشان می‌دهد و طبق اطلاعات استخراج شده، درآمدهای عملیاتی صنعت کارگزاری از سال ۹۴ تا کنون ۷ برابر رشد کرده است؛ این موضوع می‌تواند بیانگر حرکت رو به رشد صنعت کارگزاری در جهت توسعه این صنعت در کشور باشد. در همین راستا با توجه به بررسی‌ هزینه‌های عملیاتی می‌توان دریافت، هزینه‌های عملیاتی صنعت کارگزاری همسو با رشد درآمد صنعت، افزایش یافته و رقم بدست آمده از آن نسبت به سال ۹۴ رشد ۲۶۱ را تجربه کرده است. هزینه‌های عملیاتی در طی ۵ سال گذشته از سال‌های ۹۴ الی ۹۷ همواره با شیب کمی افزایش داشته که کمترین میزان رشد مربوط به سال ۹۶ بوده است و این میزان خود برابر ۱۱ درصد نسبت به دوره قبل رشد نموده است. اما در سال گذشته این روند رو به رشد خزنده به یکباره تغییر کرده و جهش چشمگیر داشته است، به گونه‌ای که در سال ۹۸ رشد ۹۵ درصدی هزینه‌های عملیاتی را در صنعت کارگزاری نسبت به سال ۹۷ بوجود آورده است. از سوی دیگر همچنین در صنعت کارگزاری، حدودا ۲.۸۶۹ میلیارد تومان سود عملیاتی در سال ۹۸ بدست آمده است، که از منظر درصدی و عددی بیشترین میزان مربوط به ۵ سال گذشته بوده است. همچنین می‌توان اشاره کرد، سود عملیاتی صنعت کارگزاری در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۲۳۸ درصد رشد داشته است.

طبق این گزارش، وضعیت ترازنامه‌ای صنعت کارگزاری در سال‌های ۹۴ الی ۹۸ نشان می‌دهد، در ۵ سال گذشته میزان کل دارایی‌های شرکت‌های کارگزاری ۵۴۴ درصد رشد داشته است و مجموع کل دارایی‌ها در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۳۷ درصد افزایش یافته است. همچنین با استناد به این گزارش می‌توان دریافت که ۹۳ درصد از کل دارایی‌های صنعت کارگزاری، دارایی‌های جاری بوده و با بررسی وضعیت بدهی‌های صنعت کارگزاری و طبق اطلاعات بدست آمده، می‌توان دریافت بدهی کل صنعت کارگزاری در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ رشد ۱۴۸ درصدی داشته، که از این میزان حدودا ۹۹ درصد را بدهی جاری تشکیل می‌دهد. طبق ترازنامه صنعت کارگزاری مجموع حقوق صاحبان سهام شرکت‌های کارگزاری نیز از میزان ۲.۲۱۷ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۴.۳۱۳ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است، که ۹۴ درصد رشد در حقوق صاحبان سهام صنعت کارگزاری را نشان می‌دهد.

همچنین با توجه به پراکندگی سال مالی شرکت‌های کارگزاری در گزارش بدست آمده، ۴۵ شرکت دارای سال مالی منتهی به شهریور ماه، ۴۳ شرکت دارای سال مالی منتهی به اسفند ماه، ۱۲ شرکت دارای سال مالی منتهی به آذر ماه و سایر شرکت‌ها دارای سال مالی منتهی به دی، خرداد، مهر و بهمن بوده‌اند. از سوی دیگر با مقایسه و بررسی تعداد شرکت‌های کارگزاری زیان‌ده صنعت کارگزاری می‌توان دریافت که در طی ۵ سال گذشته تعداد شرکت‌های زیان‌ده همواره در حال کاهش بوده، که این میزان در سال ۹۷، ۸ شرکت کارگزاری بوده‌اند، که در سال ۹۸ این تعداد به ۳ شرکت تقلیل یافته است.

طبق اطلاعات استخراج شده از گزارش های صورت‌های مالی صنعت کارگزاری، میانگین حاشیه سود خالص صنعت کارگزاری در طی سال‌های اخیر به طور متوسط ۳۳.۶ درصد بوده است، که حاشیه سود خالص صنعت درسال ۹۸ نسبت به سال گذشته نیز با افزایش همراه بوده است. کمترین میزان حاشیه سود در ۵ سال گذشته مربوط به سال ۹۴ بوده، که این مقدار برابر ۲۰ درصد است و بیشترین میزان حاشیه سود خالص مربوط به سال ۹۸ است، که برابر ۵۲ درصد بوده است. همچنین با بررسی بازده حقوق صاحبان سهام صنعت کارگزاری از گزارش مذکور می‌توان دریافت بازده ایجاد شده از ۱۱ درصد در سال ۹۴  به ۳۰ درصد در سال ۹۷ و ۵۳ درصد در سال ۹۸ رسیده است. در همین راستا در خصوص حاشیه سود عملیاتی می‌توان طبق گزارشات بیان کرد، حاشیه سود عملیاتی صنعت در سال ۹۸ برابر ۶۵ درصد بوده که بالاترین میزان حاشیه سود عملیاتی در ۵ سال گذشته بوده است. همچنین کمترین میزان حاشیه سود عملیاتی در ۵ سال گذشته مربوط به سال ۹۴ بوده است.

مقایسه عملکرد مالی صنعت طبق نمودار به شرح ذیل است:

مقایسه مجموع درآمدهای عملیاتی صنعت کارگزاری از سال ۹۴ الی ۹۸

طبق گزارش بدست آمده از صورت‌های مالی شرکت‌های کارگزاری، درآمدهای عملیاتی صنعت کارگزاری در سال ۹۸، حدوداً ۴.۴۴۷ میلیارد تومان بوده، که بالاترین میزان ۵ سال گذشته نیز بوده است. درآمد عملیاتی بدست آمده با توجه به رونق ایجاد شده در بازار سرمایه، در سال گذشته جهش چشمگیری داشته و رشد ۱۶۸ درصدی را  نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد.

مقایسه مجموع هزینه‌های عملیاتی صنعت کارگزاری از سال ۹۴ الی ۹۸

نمودار ذیل مجموع هزینه‌های عملیاتی صنعت کارگزاری را در سال‌های ۹۴ الی ۹۸ نشان می‌دهد. با توجه به نمودار زیر می‌توان دریافت، بالاترین رقم هزینه‌های عملیاتی مربوط به سال ۹۸ و  پایین‌ترین رقم هزینه عملیاتی مربوط به سال ۹۴  بوده است.

مقایسه حاشیه سود کارمزدهای صنعت کارگزاری از سال ۹۴ الی ۹۸

نمودار زیر نشان دهنده حاشیه سود کارمزد صنعت کارگزاری از سال ۹۴ الی ۹۸ بوده است، که با توجه به اطلاعات بدست آمده درصد حاشیه سود کارمزد صنعت کارگزاری در سال ۹۸، ۶۴ درصد بوده که نسبت به حاشیه سود ۵۶ درصدی ایجاد شده در سال ۹۷ رشد صنعت کارگزاری را در این قسمت نشان می‌دهد. همچنین در بازه زمانی سال‌های ۹۴ الی ۹۸، بالاترین حاشیه سود کارمزد ایجاد شده در صنعت کارگزاری در سال ۹۸ ایجاد شده و کمترین میزان آن مربوط به سال ۹۴ بوده است.

مقایسه حاشیه سود خالص صنعت کارگزاری از سال ۹۴ الی ۹۸

نمودار زیر حاشیه سود خالص صنعت کارگزاری از سال ۹۴ الی ۹۸ را نشان می‌دهد که با توجه به اطلاعات منتشر شده، حاشیه سود خالص صنعت با درنظر گیری تغییرات درآمدهای عملیاتی و هزینه‌های عملیاتی صنعت و شرایط حاکم بر صنعت کارگزاری با نوساناتی همراه بوده است، که در طی ۵ سال گذشته، صنعت کارگزاری در سال ۹۴ پایین‌ترین درصد حاشیه سود خالص را کسب کرده و بیشترین میزان حاشیه سود خالص در سال ۹۸ برای صنعت کارگزاری بدست آمده است.

مقایسه بهره‌وری نیروی کار بر حسب تعداد پرسنل صنعت کارگزاری صنعت کارگزاری از سال ۹۴ الی ۹۸

نمودار زیر بهره‌وری نیروی کار بر حسب تعداد صنعت کارگزاری از سال ۹۴ الی ۹۸ را نشان می‌دهد، که با توجه به نمودار درج شده می‌توان دریافت، بهره‌وری نیروی کار بر حسب تعداد پرسنل صنعت کارگزاری در سال ۹۸ حدودا ۴۷۸ میلیارد تومان بوده، که نسبت به سال ۹۷، ۱۲۵ درصد رشد داشته است و این در حالی است که پایین‌ترین رقم بهره‌وری نیروی کار بر حسب تعداد مربوط به سال ۹۴ بوده، که حدودا ۶۳ میلیارد تومان بوده است.

مقایسه بهره‌وری سرمایه بر حسب کل دارایی‌های صنعت کارگزاری صنعت کارگزاری از سال ۹۴ الی ۹۸

نمودار زیر بهره‌وری سرمایه بر حسب کل دارایی‌های صنعت کارگزاری از سال ۹۴ الی ۹۸ را نشان می‌دهد، که با توجه به نمودار درج شده می‌توان دریافت، بهره‌وری سرمایه بر حسب کل دارایی‌های صنعت کارگزاری در سال ۹۸، ۱۳ درصد بوده، که نسبت به سال ۹۷ مقدار کمی رشد داشته است. همچنین با توجه به نمودار زیر می‌توان دریافت بالاترین میزان بهره‌وری سرمایه بر حسب کل دارایی‌ها در ۵ سال گذشته مربوط به سال ۹۸ بوده و پایین‌ترین آن مربوط به سال ۹۵ بوده است.

 

معادلات استفاده شده در گزارش صورت مالی صنعت کارگزاری: 

تهیه و تنظیم:  سعید محبی، کارشناس امور اعضا و اشخاص وابسته به اعضا

۱۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳
اقتصادنما |
تعداد بازدید : ۹۴۳
کد خبر : ۳,۶۰۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید