به گزارش الف روزنامه نیویورک تایمز نوشت: ایران در زمره کشورهایی است که به بدترین شکل از کروناویروس آسیب دیده اند آیا آمریکا باید تحریم ها را سخت تر کند به این امید که راهبرد "فشار حداکثری"، تهران را وادار به تن دادن به خواسته واشنگتن می کند؟ یا باید تحریم ها را برای کمک به ایرانیان، سبک کند تا به آنها نشان دهد که دعوایی با مردم این کشور ندارد؟

این روزنامه با تاکید پاسخ می دهد: به نظر می رسد روشن باشد کدام تصمیم درست است. بکاربستن رحم و شفقت در زمان بحران، یک سیاست خارجی خوب است و در این مورد، چه بسا عملا کمک کند که دولت ترامپ به چیزی که دنبالش هست، برسد.

نیویورک تایمز یادآوری می کند که دولت آمریکا پیوسته تکرار می کند مانع دادوستد بشردوستانه با ایران نمی شود اما در این شرایط هراس آور، سخنان فریبنده به کار نمی آید.

به نوشته این روزنامه ایران از صندوق بین المللی پول درخواست یک وام اضطراری پنج میلیارد دلاری کرده و فهرستی بلند از تجهیزات اساسی از دستکش و ماسک گرفته تا دستگاههای کمک تنفسی قابل حمل را ارائه داده است. اما سال گذشته میلادی و پیش از کروناویروس، دیده بان حقوق بشر در گزارشی نوشت که توانایی ایران برای تامین مالی واردات بشردوستانه از جمله دارو، به شدت محدود شده است.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه افزایش تحریم ها در حالی که ایران زخمی و مجروح است، از نظر اخلاقی نادرست و هراس آور است و اینکه دولت ترامپ باید به این بحران به عنوان یک فرصت دیپلماتیک نگاه کند تاکید کرده است که دولت ترامپ همچنین باید به فوریت، تحریم ها را بصورت موقت هم شده بردارد و بی آنکه به دنبال بده بستان برود، چه بسا سخاوتمندی آمریکا بهترین راه برای ترغیب ایران به آزادکردن زندانیان آمریکایی و خارجی باشد. 

واشنگتن پست: آمریکا با ادامه تحریم ایران در بحران کرونا  سرزنش جهانی را برای خود می خرد

روزنامه واشنگتن پست نیز در این زمینه نوشت، ایران، همچون ایالات متحده، درگیر جنگی ناکام علیه کروناویروس نوین است و در یک شرایط فوق العاده ی بحران انسانی، دولت ترامپ تدابیر "فشار حداکثری" را افزایش می دهد تا  زندگی یک ملت هشتاد میلیونی را سخت تر کند. با کدام هدف؟

به نوشته این روزنامه، این آمریکاست که توسط عامه مردم ایران و نیز دیگر ملت ها – از جمله متحدین آمریکا- سرزنش می شود که کار را برای مقام های مسوول در مقابله با کروناویروس دشوارتر کرده است.

واشنگتن پست از بریتانیا به عنوان یکی از این متحدینی نام می برد که خواهان گشایش در تحریم ها شده است.

این روزنامه مهم آمریکایی با نقد اظهارات پمپو درباره پبشنهاد کمک آمریکا به ایران و اینکه تحریم ها مانع واردات مواد خوراکی و دارویی نیست تاکید کرده است تحریم های آمریکا، تامین مالی، بیمه و حمل و نقل کالا به ایران را قیچی کرده است.

واشنگتن پست به اظهارات نرگس باج اوغلو از دانشگاه جان هاپکینگز و مهسا روحی از موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در این زمینه استناد کرده و می نویسد چندین شرکتی که تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا را تامین می کنند، ارسال محموله به ایران را متوقف کرده اند.

این روزنامه مهم آمریکایی نیز به ترامپ توصیه کرده است  به جای تشدید تحریم ها، با اقدام های بشر دوستانه برای ایران فرصتی را جهت کاهش تنش ها فراهم آورد.

به نوشته واشنگتن پست، کشمکشی که  ترامپ با ایران آغاز کرد، آشکارا در رسیدن به اهدافش ناکام مانده است. و اپیدمی کروناویروس فرصتی به ترامپ می دهد تا این مسیر را اصلاح کند.