اخبار

استعفای ظریف؛ تیتر یک رسانه های خاورمیانه شد

در پی انتشار خبر استعفای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خبرگزاری های داخلی، این خبر بسرعت در رسانه های عرب زبان منطقه خاورمیانه بازتاب گسترده ای یافت.
شبکه تلویزیونی الجزیره قطر با پوشش گسترده خبر استعفای وزیر امور خارجه ایران، به نقل از «عبدالقادر فایز» رئیس دفترش در تهران گزارش داد: خبر استعفای ظریف خبری بزرگ و سنگین برای ایران است؛ به طوری که این خبر برای معاونانش در وزارت امور خارجه این کشور نیز غیر منتظره بود.

فایز گزارش داد: در صورت موافقت حسن روحانی با این استعفا، ظریف از وزارت امورخارجه ایران کنار می رود.

وی با بیان این که آن چه تأیید شده، این است که ظریف رسماً استعفا کرده، اما هنوز مشخص نیست که آیا روحانی با این استعفا موافقت خواهد کرد یا خیر؟

فایز در خصوص این که چرا ظریف از اینستاگرام برای استعفایش استفاده کرده، گفت: این موضوع به خاطر آن است که این شبکه اجتماعی در مقایسه با سایر شبکه ها در ایران گستردگی بیشتری دارد.

الجزیره گزارش داد: ظریف، سیاستمدار و یک شخصیت دانشگاهی و از بطن انقلاب و از حامیان گفت وگوهای علنی است که بیش از ۲۵ سال، تجربه حضور در سازمان ملل متحد و نمایندگی ایران را در کارنامه خود دارد.

این شبکه قطری افزود: ظریف از سال ۲۰۱۳ و پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، با وجود آن که مجلس ایران در کنترل اصولگرایان قرار داشت، اما به خاطر فن بیان و تسلط به زبان انگلیسی، به عنوان وزیر امور خارجه ایران انتخاب شد.

ظریف، تیم مذاکره کننده ایران را رهبری کرد و تلاش داشت که از هر گونه رویارویی (با غرب) جلوگیری کند. وی به همراه تیم مذاکره کننده اش توانست به توافق هسته ای با گروه ۵+۱ دست یابد؛ توافقی که آمریکا سال گذشته از آن خارج شد.

** رسانه های لبنانی

شبکه المنار لبنان که در حال پخش اخبار خود بود به صورت خبر فوری و زیرنویس اعلام کرد که بر اساس اعلام خبرگزاری های ایران، ظریف استعفا کرده است.

این شبکه در تارنمای خود نیز همین خبر را به صورت فوری منتشر کرد.

پایگاه خبری لبنان ۲۴ نیز گزارش داد: در یک اقدام ناگهانی، ظریف در پست اینستاگرامی اش از مقامش استعفا کرد.

این پایگاه خبری در ادامه آورده است: رسانه های ایرانی در ارتباط با علل پشت پرده این استعفا به لبنان ۲۴ گفته اند که فشارها علیه وی و دولت روحانی از سوی محافظه کاران و رد تصویب الحاق ایران به &#۳۹; اف ای تی اف &#۳۹; از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام از علل عمده این استعفا است.

بر اساس اعلام این پایگاه، ظریف در ماه گذشته موافقت خود را با الحاق ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) اعلام کرده بود.

در ادامه این خبر به فعالیت های ظریف برای توافق برجام در سال 2015 اشاره شده است .

لبنان 24 همچنین متن استعفانامه اش در اینستاگرام را با پیوست عکسی که وی در صفحه اش استفاده کرده، ترجمه کرده است.

در ادامه این متن ضمن انتشار عکس مورد استفاده ظریف ادامه پیام وی در اینستاگرام شامل 'از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید ' حذف شده است .

تارنمای روزنامه الجمهوریه لبنان نیز با عنوان 'اعلام استعفای ظریف در اینستاگرام .. و عذرخواهی اش ' نوشت : وی از طریق پست اینستاگرام اش، از مقام وزارت خارجه ایران استعفا کرد.

الجمهوریه نوشته است: ظریف از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش خواسته است.

روزنامه النهار لبنان نیز مانند دیگر رسانه های این کشور با اعلام استعفای ظریف نوشت که وی استعفای خود را از طریق صفحه اینستاگرام اعلام کرد و در متن آن نوشت که در صورت کوتاهی در انجام مسئولیت در سال های گذشته، از ایرانیان و مسوولان عذرخواهی می کنم.

** رسانه های سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) خبر استعفای ظریف را بازتاب داد و گزارش کرد: وزیر امور خارجه ایران از طریق صفحه اینستاگرامی اش استعفا کرد.

** بخش عربی خبرگزاری فرانسه و فرانس ۲۴

بخش عربی شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ با قطع تمامی برنامه های خود، به صورت فوری، خبر استعفای ظریف را پوشش داد.

تلویزیونی فرانس ۲۴ در تارنمای خود با انتشار پیام استعفای ظریف در صفحه اینستاگرام اش گزارش داد: خبر استعفای ظریف درحالی منتشر می شود که وی همچنان به خاطر خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای، زیر فشار شدید قرار دارد.

** بخش عربی خبرگزاری آناتولی ترکیه

این خبرگزاری نیز، خبر استعفای ظریف را به عنوان اصلی ترین اخبار صفحه نخست خود کار کرد.

آناتولی با معطوف شدن به گفت و گو اختصاصی «عباس موسوی» معاون سخنگوی وزارت امورخارجه، اعلام کرد که استعفای ظریف تایید شده است.

ظریف دوشنبه شب با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام، از استعفای خود از سمت وزارت امور خارجه خبر داد.

وی نوشت: با عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز مادر و روز زن، از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم.

ظریف ادامه داد: از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.

«سید عباس موسوی» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگو با ایرنا، اصالت پست اینستاگرام و استعفای وی را مورد تایید قرار داده است.

۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۵۷
اقتصادنما |
تعداد بازدید : ۷۴۶
کد خبر : ۳,۳۷۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید