اخبار

گزارش بازار سرمایه، 13 مرداد 97

گزارش بازار سرمایه، 13 مرداد 97
به گزارش اقتصاد نما ، شاخص کل بورس 401 واحد افزایش یافت و به رقم 124،352 واحد رسید

 

 گزارش بازار سرمایه 13 مرداد 97

 

نگاه کوتاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما ، شاخص کل بورس 401 واحد افزایش یافت و به رقم 124،352 واحد رسید . نمادهای پتروشیمی پارس با 210 واحد، پارسان با 145 واحد و جم با 126 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم 708 میلیارد تومان رسید که نماد پارس با 94.7 میلیارد تومان ، فملی 2 (بلوکی) 69.4 میلیارد تومان ، شاراک با 52.3 میلیارد تومان و فولاد با 51.4 میلیارد تومان داری بیشترین ارزش معاملات بودند .

در بازار فرابورس، شاخص ایفکس 9.4 واحد کاهش یافت و به رقم 1،419 واحد رسید. زاگرس با 4.6 واحد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای مارون و میدکو هر کدام با 4.3 واحد و 3.1 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم 511.4 میلیارد تومان رسید که میدکو2(بلوکی) با 54.4 میلیارد تومان ، ذوب با 26.9 میلیارد تومان و زاگرس با 23.8 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بودند .

کلیت بازار

معاملات امروز  بازار سرمایه تحت تاثیر خبر بسته جدید ارزی دولت قرار گرفت . عده ای از سهامدران که سود قابل ملاحضه ای از رشد هفته گذشته بازار سرمایه شناسایی کرده بودند سعی کردند با فروش سهام خود ریسک پرتفوی خود را کاهش دهند و در مقابل عده ای دیگر که اخبار بازار ارز را برای بورس مثبت ارزیابی کردند سعی کردند با خرید در قیمت های پایین تر پرتفوی خود را برای یه روند سود آوری جدید اماده کنند . حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که دولت و مجلس چه تصمیمی برای بازار ارز خواهند گرفت . آیا دولت پیشنهاد مجلس را برای راه اندازی بازار ثانویه ارز قبول خواهد کرد ؟ ظاهرا در اواخر هفته اینده تصمیم نهایی در این مورد گرفته خواهد شد . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

به گزارش اقتصاد نما ، محمدرضا پور ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد شروط مجلس شورای اسلامی برای تایید بسته ارزی بانک مرکزی گفت: نحوه مدیریت بازار ارز در کشور باید بر اساس چارچوبی باشد که دولت بتواند هم تقاضاهای ضروری ارز را برای تامین کالاهای اساسی در کشور پاسخگو باشد  و هم بتواند تقاضاهای مابقی اقلام مورد نیاز کشور در بخش های مختلف اعم از مصارف عام، اقلام و یا مواداولیه واحدهای تولیدی که فرآیند عملیات اقتصادی را در کشور استمرار می دهد را تامین کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولین شرط مجلس برای تایید بسته سیاست های ارزی دولت، تفکیک بازار اولیه از بازار ثانویه است،  بازار اولیه جهت تخصیص ارز به کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی ناشی از درآمدهای دولت، حاصل از فروش نفت ایجاد می شود. این بازار، ارز مورد نیاز برای تامین مایحتاج عمومی، دارو، مواد اولیه دارو، نهاده های بخش کشاورزی، نهاده های بخش دامی وامثال آن را تامین خواهد کرد.وی خاطر نشان کرد: بنابراین بازار اولیه از منظر ما بازاری است که در آن تقاضای ارز  برای واردات کالاهای اساسی،پاسخ داده می شود، ارز مورد نیاز این بازار را دولت از محل فروش نفت با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومان تامین می کند.پور ابراهیمی تصریح کرد: شرط تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی این است که شیوه نظارت و کنترل بازار توسط دولت به نحوی باشد که مصرف کننده نهایی با قیمت ارز ترجیحی کالاهایش را بخرد نه با قیمت ارز آزاد در  بازار. شرط اختصاص ارز ترجیحی به بازار اولیه این است، که نظارت دولت بر قیمت کالاهای اساسی در حلقه آخر فروش کالاها اعمال شود.عضو شورای هماهنگی قوا اظهار داشت: بازار ثانویه بازاری است که در آن تقاضاهای ارز مورد نیاز، کالاهایی که به صورت متعارف در کشور مصرف می شده و بخش عمده ای از آن مربوط به مواد اولیه قطعات برای واحدهای تولیدی در کشور است، تامین می شود.بنابراین بازار ثانویه برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی و  واردات ۱۳۹۰  قلم کالا که ممنوعیت واردات آنها اعلام شده است، تشکیل نمی شود.وی ادامه داد: آن ۱۳۹۰قلم کالای ممنوعه هم دو گروه هستند، گروه اول کالاهایی هستند که در کشور تولید می شوند و به واردات نیازی ندارد و گروه دوم کالاهایی هستند که غیر ضرور، لوکس و تجملاتی هستند

مهم ترین اخبار سیاسی

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی احتمالا چهارشنبه (۱۷ مرداد) برگزار می‌شود.

عضو فراکسیون امید در پاسخ به اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق مجلس است و مجلس باید از حق خود استفاده کند.مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به طرح سوال از رئیس‌جمهور از سوی نمایندگان اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور به صحن مجلس خواهد آمد اما دو، سوم رای می‌خواهد تا نتیجه بگیرد که بعید می‌دانم آقای روحانی نتواند این رای را در مجلس کسب کند و نمایندگان قانع نشوند.

نام دو وزیر ترکیه‌ای در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. این جدی‌ترین سطح تنش بین دو کشور از زمان روی کار آمدن ترامپ به‌حساب می‌آید

نام دو وزیر ترکیه‌ای در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. این جدی‌ترین سطح تنش بین دو کشور از زمان روی کار آمدن ترامپ به‌حساب می‌آید. آمریکا به آنچه تحت فشار قرار دادن ترکیه برای آزاد کردن کشیش آمریکایی می‌خواند وزیر کشور و دادگستری ترکیه را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. پیش‌تر نیز کاخ سفید تهدید کرده بود اگر کشیش آمریکایی به نام اندرو برانسون را آزاد نکند این کشور را مورد تحریم قرار خواهد داد.

در گروه ها چه خبر بود ؟

در گروه پتروشیمی ، امروز شاهد بازگشایی و افزایش تقاضا در برخی از نمادهای صادرات محور این گروه بودیم . نماد زاگرس در این گروه با افزایش تقاضا همراه شد . نزدیک به 5 میلیون از سهامش داد و ستد شد و با صف خرید به قیمت 5137 تومان رسید. زاگرس از جمله نمادهای متانول ساز این گروه است که 100 درصد محصول تولیدی خود را صادر می کند خبر بسته جدیدارزی دولت در صورت نهایی شدن می تواند روی روند سود آوری این نماد تاثیر بسزایی داشته باشد . نماد بفجر نیز با شفاف سازی که در مورد تسویه بدهی ارزی به صندوق ذخیره ارزی به مبلغ 55 میلیون یورو و با نرخ 51،686 ریال کرد با افزایش تقاضا همراه شد و با صف خرید 10 درصد مثبت شد و به قیمت 518 تومان رسید.دیگر همگروه بفجر یعنی مبین امروز با اقبال خوب سهامداران همراه شد و به صف خرید به قیمت 521 تومان رسید.  نماد شاراک که به علت نوسان بیش از 20 درصد متوقف شده بود بازگشایی شد و در حدود 119 میلون از سهامش مورد معامله قرار گرفت و در نهایت توانست با صف خرید به کار خود پایان دهد و به قیمت 443 تومام رسید . جم و پارس از دیگر نمادهای این گروه بودند که بعد از بازگشایی با افزایش تقاضا عمراه شدند و توانستد معاملات مثبتی را در محدوده 5 درصد مثبت تجربه کنند .روند معاملات تاپیکو و شپدیس بعد از بازگشایی در محدوده منفی و قرمز بود .شخارک نیز بعد از بازگشایی 3 درصد مثبت شد و به قیمت 3500 تومان رسید. پارسان در ابتدا با افزایش عرضه همراه شد ولی در نهایت تقاضا بر عرضه غلبه کرد و توانست این هلدینگ پتروپالایشی را بعد از حدود 56 میلیون حجم معامله به صف خرید تبدیل کند و به قیمت 344 تومان برسد . همچنین امروز شاهد پیام بازگشایی قراردادهای اختیار خرید پارسان با نماد ضسان و تاریخ سررسید 25 مهر 97 ، بودیم.

در گروه پالایشی ، در ایتدا شاهد معاملات متعادل در اکثر نمادهای این گروه بودیم . در ادامه و اواسط بازار رفته رفته تقاضا بیشتر شد و برخی از نمادهای این گروه از جمله شبندر و شپنا را تا محدوده 2 درصد مثبت پیش برد و متعادل شدند.  شراز در این گروه به علت نوسان بیش از 20 درصد متوقف شد . شبریز با 5 درصد مثبت در قیمت 1190 تومان به صف خرید رسید. شتران بعد از بازگشایی در حدود 32 میلیون از سهامش داد و ستد شد و در نهایت در محدوده 2 درصد مثبت به قیمت 388 تومان رسید . شبهرن در این گروه با صف خرید همراه بود و با 5 درصد مثبت به قیمت 1186 تومان رسید.

در گروه فولادی ، این گروه نیز در اوایل بازار معاملات متعادلی  داشتند ولی در ادامه عرضه بر تقاضا غلبه کرد و باعث شد اکثر نمادهای این گروه در محدوده صفر تابلو و قرمز به کار خود خاتمه دهند .  فولاد مبارکه در حدود 114 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 1 درصد مثبت به قیمت 450 تومان رسید. براساس گزارش ماهانه منتهی به برج تیر ماه شرکت فولاد مبارکه، نرخ های فروش محصولات به طور میانگین به میزان 5 درصد نسبت به میانگین 3 ماهه نخست سال افزایش یافته است . بر اساس نرخ های فروش تیر ماه، محصولات گرم ، محصولات سرد و محصولات پوشش دار هر کدام به ترتیب با نرخ های 27،040 ریال ، 30،127 ریال و 39،898 ریال برای هر کیلو معامله شدند . ذوب دیگر نماد پر حجم این گروه در حدود 179 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده صفر تابلو به قیمت 151 تومان رسید . نرخ فروش محصولات  ذوب آهن در تیر ماه  نیز در حدود 14 درصد نسبت به 3 ماهه اول سال افزایش یافته است . تیراهن از محدوده کیلویی 26،311 ریال به 29،818 ریال و میلگرد از کیلویی 24،616 ریال به 28،103 ریال افزایش یافته است . فملی 100 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 332 تومان رسید. آخرین قیمت مس جهانی که روز جمعه بسته شده است رقم 6،175 دلار برای هر تن بوده است .وتوکا بازگشایی خوبی نداشت و در محدوده 7 درصد منفی معامله شد. فخوز بعد از بازگشایی در حدود 12 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده صفر تابلو به قیمت 805 تومان رسید. فرآور ، فنورد، ومعادن و کاوه  از دیگر نمادهای این گروه بودند که بعد از بازگشایی با اقبال خوبی همراه نشدند.

تهیه و تنظیم : اقتصاد نما

 

۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ۱۶:۳۲
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۲۱۴
کد خبر : ۳,۲۳۱

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید