اخبار

اروپا شرکت‌های خود را از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف می کند

رئیس کمیسیون اروپا گفت: در حال وضع قانونی هستیم که تحریم های ثانویه آمریکا علیه شرکت های اروپایی را به دلیل همکاری با ایران به رسمیت نشناسیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جین کلود جانکر، رئیس کمیسیون اروپا گفت: اتحادیه اروپا قانونی را تا روز جمعه وضع خواهد کرد که به موجب آن شرکت های اروپایی را از تحریم های آمریکا علیه ایران منع خواهد کرد؛ این قانون هیچ دادگاهی را در جهت اعمال جریمه که ممکن است از سوی کاخ سفید علیه شرکت های اروپایی بمنظور انجام تجارت در جمهوری اسلامی ایران وضع می کند، به رسمیت نمی شناسد.

وی گفت: به عنوان کمیسیون اروپا وظیفه داریم که از شرکت های اروپایی حفاظت کنیم. اکنون نیاز به اقدام در این راستا داریم و این دلیلی است که در حال راه اندازی فرآیند فعال کردن «بخشنامه مسدودن کردن» که مربوط به سال ۱۹۹۶ میلادی است، هستیم و این کار را امروز ساعت ۱۰:۳۰ صبح انجام خواهیم داد. (در سال ۱۹۹۶ میلادی اتحادیه اروپا قانونی را وضع کرد که خود را مستثنی از تحریم های ثانویه آمریکا کرد و در نتیجه آمریکا هم به شرکت های اروپایی معافیت اعطاء کرد.).

جانکر در ادامه گفت: همچنین تصمیم گرفتیم که به بانک سرمایه گذاری اروپا اجازه دهیم تا به سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در ایران تسهیل بخشد. کمیسیون اروپا خودش همکاری با ایران را حفظ خواهد کرد.این در حالی است که وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت های اروپایی اعلام کرد که ۶ ماه فرصت دارند تا به سرمایه گذاری های خود در ایران پایان دهند و از انجام قرار دادهای جدید منع شده اند.

به دنبال رفع تحریم ها از ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به دنبال توافق هسته ای، بسیاری از شرکت های اروپایی برای انعقاد قرار دادهایی به ارزش چندین میلیارد یورو روانه ایران شدند و فرصت را برای حضور در بخش انرژی این کشور مغتنم شمردند. به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، اتحادیه اروپا تجربه زیادی برای حفاظت از منافع خود دارد.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹
|
تعداد بازدید : ۶۴۸
کد خبر : ۳,۱۱۹

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید