اخبار

تحریم ایران؛ اختلال در قیمت نفت و آشفتگی در سرمایه‌گذاری

تحریم ایران؛ اختلال در قیمت نفت و آشفتگی در سرمایه‌گذاری
غول صنعت نفت و گاز ایتالیا، انی، سرمایه‌گذاری خاصی در ایران ندارد اما مدیرعامل آن، کلادیو دسکالزی، پیش‌بینی می‌کند که با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بازارهای نفت به هم بریزند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، غول صنعت نفت و گاز ایتالیا، انی، سرمایه‌گذاری خاصی در ایران ندارد اما مدیرعامل آن، کلادیو دسکالزی، پیش‌بینی می‌کند که با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه سومین تولیدکننده نفت اوپک، بازارهای نفت به هم بریزند.

دسکالزی، یکشنبه در حاشیه اجلاس سرمایه‌گذاری صنایع پایین‌دستی نفت و گازِ ادناک، در ابوظبی، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: این بار قیمت‌های نفت بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت چراکه ایران درحال حاضر ۲.۶ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند و اگر به دوره تحریم‌ها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که سطح صادرات ایران در آن دوران ۱.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

مدیرعامل انی گفت: بنابراین ۱ میلیون بشکه در روز از بازار جهانی کاسته خواهد شد و این قیمت‌های نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین با چنین اتفاقی توازن انواع مختلف نفت خام در بازار به هم می‌ریزد.

او ادامه داد: تقاضا به طور متوسط هر سال ۱.۶ تا ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و با این شرایط در هزینه‌ها و قیمت‌ها اختلال به وجود خواهد آمد.

هرچند برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که تاثیر تحریم‌های ترامپ در مقایسه با تحریم‌های اوباما در ۲۰۱۲ بسیار حداقلی باشد. آنها می‌گویند ترامپ خواهد توانست بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون بشکه در روز از صادرات ایران بکاهد که این در مقایسه با ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز که در ۶ سال پیش از بازارها حذف شد، رقم ناچیزی است.

از سوی دیگر، وضعیت نامعین قیمت‌ها به معنای وضعیت نامعین برای سرمایه‌گذاران است، به ویژه آنهایی که پروژه های بلندمدت چندین میلیارد دلاری هستند.

دسکالزی گفت: در بخش انرژی شما نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ هستید و وقتی وضعیت بسیار نامشخص باشد، نمی‌توان به سادگی سرمایه‌گذاری کرد.

وقتی از آقای مدیرعامل پرسیده شد که آیا تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای، بر اساس قضاوت نادرست بوده است، او در پاسخ به تاثیر این تصمیم بر اروپا اشاره کرد و تاکید کرد امیدوار است راه‌حلی دیپلماتیک پیدا شود. تعداد کثیری از شرکت‌های اروپایی، پس از برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵، در ایران سرمایه‌گذاری کرده یا با این کشور در حال تجارت هستند، که این شامل دانون، پژو، ایرباس و توتال فرانسه می‌باشد. در عین حال، آلمان هم ۶۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های اروپا در ایران را انجام داده است.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۲:۰۹
|
تعداد بازدید : ۸۰۳
کد خبر : ۳,۱۰۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید