اخبار

قیمت نفت آمریکا از مرز ۷۰دلار گذشت/ صعود قیمت‌ها در شروع معاملات

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، روز دوشنبه، درحالی‌که بدتر شدن بحران اقتصادی در ونزوئلا عرضه نفت این کشور را که همین حالا در حال افول است، تهدید می‌کند، قیمت نفت آمریکا برای اولین بار از نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون به بالای ۷۰ دلار رسید.

همچنین نگرانی از نزدیک شدن به ضرب‌الاجل تعیین شده آمریکا برای احتمال خروج از توافق هسته‌ای ایران و بازگشت تحریم‌ها ، بازارهای نفت را روی لبه پرتگاه نگاه داشته است.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، تا ساعت ۸:۴۵ به وقت تهران، ۰.۷ درصد یا ۴۶ سنت نسبت به قیمت بسته شده قبلی، افزایش یافت و به ۷۰.۱۸ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید نفت خام برنت هم به هر بشکه ۷۵.۲۲ دلار رسید که ۳۵ سنت یا ۰.۵ درصد نسبت به قیمت بسته شده قبلی افزایش داشته است.

تولید نفت ونزوئلا از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی در حالی رو به افول گذاشته که این کشور آمریکای لاتین نتوانست برای حفظ و نگهداری از صنعت سوخت خود، سرمایه‌گذاری کافی‌ انجام دهد. تولید نفت این کشور طی این مدت  ۱.۵ میلیون بشکه در روز سقوط کرده است.

در همین حال، با اقامه دعوی از سوی شرکت نفت کونوکوفیلیپس آمریکا علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا و با اجرای حکم جریمه ۲ میلیارد دلاری علیه این شرکت، دارایی‌های کلیدی شرکت نفت ملی ونزوئلا توسط کونوکوفیلیپس تصاحب خواهد شد که به این ترتیب صادرات و تولید نفت ونزوئلا از این هم کمتر می‌شود.

از سوی دیگر، ایران که پس از برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ دوباره به عنوان یک صادرکننده بزرگ نفت ظهور کرده است، با ضرب‌العجل ترامپ برای تصمیم‌گیری در مورد توافق هسته‌ای روبروست. خروج ترامپ از توفق به معنای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و کاهش صادرات این کشور خواهد بود.

عامل دیگری که بر بازارها فشار وارد می‌کند، اوج‌گیری تولید نفت آمریکا است. در هفته گذشته تولید نفت آمریکا به ۱۰.۶۲ میلیون بشکه در روز رسید که یک چهارم از سطح ۲ سال پیش آن بیشتر شده است.

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۴۳
|
تعداد بازدید : ۵۵۷
کد خبر : ۳,۰۶۴

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید