اخبار

دلار را با پشتوانه«طلا» دلگرم کنید/افت ۳۰ درصدی قدرت خرید

نماینده جمهوری‌خواه ویرجینیای غربی، الکس مونی، لایحه‌ای را مطرح و پیشنهاد کرده است که طلا به عنوان پشتوانه دلار تعیین شود. اما آیا آمریکا این مقدار طلا در اختیار دارد؟

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، نماینده جمهوری‌خواه ویرجینیای غربی، الکس مونی، لایحه‌ای را مطرح کرده است که در آن دلار به عنوان وزن ثابتی از طلا تعریف شده است. اما به اعتقاد یک متخصص که با راشاتودی گفتگو کرده است، مشکل اینجاست که آمریکا ممکن است طلای کافی برای پشتیبانی از دلار، در اختیار نداشته باشد.

در لایحه شماره ۵۴۰۴ به تاریخ ۲۲ مارچ ، مونی از سیاست‌گذاری مالی آمریکا انتقاد  و اشاره کرده است که پس از کنار گذاشتن استاندارد طلا، قدرت خرید دلار سقوط کرده است.

در این لایحه آمده است، از سال ۲۰۰۰ تا کنون دلار ایالات‌متحده، ۳۰ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده است. همچنین از تاریخ پایان استاندارد طلا برای دلار، در سال ۱۹۱۳ تا کنون، دلار امریکا ۹۶ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده است. تحت هدف نرخ تورم ۲ درصد فدرال‌رزرو، دلار در هر نسل یا هر ۳۵ سال، نیمی از قدرت خرید خود را از دست می‌دهد.

کنگره برای تعریف فواید داشتن دلاری با پشتوانه طلا جلسه خواهد داشت.

مونی می‌گوید: استاندارد طلا باعث می‌شود کنترل تامین پول، به جای فدرال‌رزرو در اختیار بازار قرار بگیرد. استاندارد طلا به معنای مقداری تعریف شده از دلار است که قابل تبدیل به کمیتی معین از طلااست. تحت استاندارد طلا که تا ۱۹۱۳ برقرار بود، اقتصاد آمریکا سالانه ۴ درصد رشد می‌کرد که این ۱ درصد بالاتر از نرخ رشد اقتصاد در سالهای بعد از آن و ۲ برابر سطح رشد اقتصادی از سال ۲۰۰۰ به بعد است.

۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ۱۲:۵۲
|
تعداد بازدید : ۶۹۴
کد خبر : ۳,۰۲۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید