اخبار

قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی به لاریجانی نامه نوشت

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار جلوگیری از تصویب لایحه مناطق آزاد شد و نوشت: «مناطق آزاد» به «مناطق قاچاق» تبدیل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، داوود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد نوشت: «مناطق آزاد» اکنون به «مناطق قاچاق» تبدیل شده‌اند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

با احترام و ضمن تبریک ایام رجب و آغاز سال نو، همانطور که استحضار دارید لایحه افزایش مناطق آزاد برای چندمین بار در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و خبرها حاکی از این است که برخی نمایندگان با نگاه های بخشی و جزیره ای و احتمالاً بدون توجه به منافع ملی و کلان کشور به دنبال تصویب این لایحه هستند. در حالیکه تجربه ناموفق و عبرت آموز مناطق آزاد فعلی پیش روی ماست.

همانطور که جنابعالی به درستی فرموده اید "مناطق آزاد اقتصادی که در کشور وجود دارد، دچار یک سقط جنین شده اند" و این مناطق از ابتدای شکل گیری تاکنون که قریب به ۲۴ سال می گذرد، تحقیقا هیچکدام از اهداف اصلی خود را پوشش نداده اند و در یک کلمه به "مناطق قاچاق" تبدیل شده اند.

بررسی ها نشان می دهد میزان تحقق اهداف مطرح شده در قانون ۱۳۷۲ و بند ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به شرح زیر است:

۱-میزان جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد کمتر از ۴ درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران.

میزان صادرات کمتر از یک درصد کل کشور 

اشتغال زایی کمتر از ۳ درصد کل کشور!

اما کارکردهای منفی مناطق آزاد:

۱-توسعه شرکت های صوری و افزایش فرار مالیاتی

۲- بروز عوارض متعدد امنیتی و فرهنگی از طریق این مناطق برای کشور

۳-تخلفات متعدد در واگذاری منابع و اراضی مناطق

۴-افزایش قاچاق کالا و ارز در این مناطق به واسطه امتیازات ویژه ای که داده شده است و نظارتی که وجود ندارد

لذا از شما و نمایندگان محترم مجلس خواستاریم که با تأمل و بررسی های دقیق تر و در نظر گرفتن منافع ملی جلوی تصویب این لایحه گرفته شود و با این کار از افزایش قاچاق کالا جلوگیری شده و گامی موثر برای تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی برداشته شود.

در صورت صلاحدید گزارش های مفصل از وضعیت موجود مناطق آزاد و راهکارهای جایگزین برای تأمین معیشت مردم مناطق مدنظر به صورت کتبی یا حضوری ارائه خواهد شد.

با تشکر

داود گودرزی

دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی

۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ۱۲:۴۹
|
تعداد بازدید : ۶۵۱
کد خبر : ۳,۰۱۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید