اخبار

پاسخ به انتقاد از عرضه‌های اولیه بورس/ بررسی انتشار اوراق با شاخص ارزی

روح الله حسینی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس، پیرامون آخرین اقدام‌ها برای انتشار اوراق بهادار ارزی گفت: آنچه که بورس تهران پیش از این در مورد امکان انتشار اوراق مشارکت ارزی پیگیری کرده، هم اکنون مطرح نیست و نسبت به طرح جدیدی که بانک مرکزی و سازمان بورس دنبال می‌کند، هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

معاون بورس تهران عنوان کرد: در بحث انتشار اوراق ارزی در بازارهای بین‌المللی نیاز به شناسایی بازارها و کمک تأمین سرمایه‌های بین المللی است، از طرفی بر روی نرخ اوراق با توجه به نوسان‌های نرخ ارز و به صرفه بودن آن برای تأمین مالی همواره بحث خواهد بود.

به گفته وی، بورس تهران برای امکان انتشار اوراق بهادار ارزی تا حدی پیش رفت که عده‌ای از ناشران برای انتشار این اوراق و شناسایی بازار آن اعلام آمادگی کردند، این در حالی است که بانک مرکزی نیز با اینکه یک شرکت ایرانی در بازارهای بین‌المللی اقدام به تأمین مالی نماید، به طور حتم استقبال خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اوراق مشارکت ارزی که سابق بر این منتشر شده بود، در حال حاضر سررسید شده‌اند، عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی به دنبال یافتن مسیری در بازارهای بین‌المللی به منظور تأمین مالی با نرخ پایین هستند و بورس تهران بنا داشت، در آماده سازی برای انتشار اوراق بهادار ارزی در بازارهای بین المللی به این شرکت‌ها کمک نماید.

وی ادامه داد: این فرایند رتبه‌بندی خاص خود را می‌طلبد و حال آنکه هم اکنون سه شرکت رتبه‌بندی بزرگ اصلی دنیا با ایران کار نمی‌کنند، اما موسسه‌های رتبه بندی اروپایی و آسیایی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی ابراز علاقه کرده و در حال همکاری با شرکت‌ها هستند.

معاون بورس تهران عنوان کرد: به نظر می‌رسد انتشار اوراق بهادار ارزی با شاخص ارز هم اکنون موضوع مورد بررسی میان سازمان بورس و بانک مرکزی است که همچنان دنبال می‌شود.

وی پیرامون برخی انتقادها در زمینه پذیرش شرکت‌های خصوصی و عرضه‌های اولیه پر ایراد سهام شرکت‌هایی همچون «های وب» گفت: بورس تهران بازاریابی خوبی برای پذبرش شرکت‌های خصوصی جدید و بزرگ انجام داده که خوش‌بختانه باعث افزایش درخواست‌ها برای پذیرش در بورس شده است.

به باور حسین مقدم برخی از شرکت‌های بخش خصوصی در بیرون از بورس از شاکله ای برخوردارند که شاید به طور کامل شفاف نباشند و فرآیند آماده سازی و شفاف کردن آن‌ها زمان‌بر باشد، اما در بورس تهران و سازمان بورس تلاش می‌شود، حداقل‌های شفافیت در شرکت‌ها رعایت شود.

در «های وب» فقط سود شرکت جابه جا می‌شود

این مقام مسئول با بیان اینکه در بورس تهران تا کنون مسئله خاصی در مورد عدم رعایت شفافیت وجود نداشته، پیرامون تفسیرهای مختلف از نحوه شفاف سازی گزارش‌های مالی شرکت داده گستر عصر نوین گفت: در مورد ناشر « های وب» نحوه تفسیر از استانداردهای حسابداری مطرح است، نه اینکه در روزی که این ناشر در بورس پذیرش شده ، موارد نحوه شناسابی درآمد دیده نشده باشد.

وی ادامه داد :تفسیر استاندارد حسابداری از نحوه شناسایی درامد برای این ناشر همواره به شکل خطی مطرح شده، هر چند باید جامعه حسابداران رسمی در این مورد اظهار نظر کند که بورس تهران منتظر این نظر است.

معاون بورس تهران تصریح کرد: در زمان پذیرش شرکت داده گستر عصر نوین با توجه به استانداردهایی که وجود داشت، نحوه جریان درآمد این شرکت بررسی شد که در نهایت فقط سود شرکت جابجا می‌شود.

به عبارتی سودی که امسال این شرکت در سال 96 شناسایی کرده ، در سال 97 یا 98 شناسایی خواهد کرد و به این ترتیب خللی در قرارداد و بحث درآمدی شرکت وجود نخواهد داشت.

حسینی مقدم در پایان گفت: تلاش می‌شود بورس تهران با برخورداری از کمترین حاشیه ، ضمن برطرف کردن سریع مشکلات از پدید آمدن مخاطرات برای سهامدار جلوگیری نماید.

۶ اسفند ۱۳۹۶ ۱۴:۵۶
|
تعداد بازدید : ۵۲۲
کد خبر : ۲,۸۱۹

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید