اخبار

قطعاً در سال ۹۷ قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات رئیس مجلس مبنی بر اعطای فرصت به کمیسیون تلفیق برای بررسی چالش های مهم کشور در بودجه ۹۷ گفت: دولت برای همه موارد برنامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: رئیس مجلس در نیمه راه بررسی لایحه بودجه تشخیص دادند که برای پاره ای از مسائل از جمله برنامه هایی که نیاز است در قانون بودجه ۹۷ مدنظر قرار گیرد، جلسات کمیسیون تلفیق تشکیل شود.

وی تاکید کرد: دولت برای نکاتی که آقای لاریجانی فرمودند، برنامه های متعددی دارد، ۱۲ برنامه برای سرمایه گذاری به مبلغ ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان انجام داده ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بخش مسکن و بافت فرسوده قصد داریم ۳۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کنیم که این امر نه تنها از جنبه اشتغال مهم است بلکه موجب مقاوم سازی ابنیه شهری و روستایی در مقابل زلزله خواهد شد.

نوبخت در خصوص راهکار دولت برای مقابله با آلودگی هوا گفت: دولت با دو برنامه برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری زمینه ای را ایجاد خواهد کرد تا در سال ۹۷ ضمن اقدام برای کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت بتوانیم ۲۵ هزار شغل جدید از این محل ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص حذف یارانه ها نیز گفت: دولت برای ریشه کن کردن فقر مطلق مصمم است تا به همه اقشار کم درآمد یارانه بدهد.

وی ادامه داد: آنچه آقای لاریجانی بیان کردند و مجلس برای این منظور به کمیسیون تلفیق حدود یک هفته فرصت داد، در واقع در راستای بررسی برنامه های دولت است. دولت برای همه مواردی که آقای لاریجانی فرمودند برنامه دارد. البته استقبال می کنیم کمیسیون تلفیق نقش مضاعفی برای بررسی برنامه های دولت بگذارد.

وی اظهارداشت: بعد از رد کلیات لایحه بودجه نیز مصوبات کمیسیون تلفیق به گونه ای بود که بیشتر لایحه دولت مدنظر قرار گرفت و تصویب شد. الان هم امیدواریم تا برنامه های کمیسیون تلفیق کمک کند تا به اهداف خود در سال ۹۷ دست یابیم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ممکن است در سال ۹۷ افزایش قیمت بنزین را داشته باشیم گفت: قطعاً جواب شما خیر است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه روزنامه های انگلیسی هزینه حضور ایران در عراق، سوریه و یمن را ۱۶ میلیارد ذکر کرده اند، گفت: این سخنان نادرست است. نگرانی انگلیس از حمایت نا به حقی است که از دولت سعودی در کشتار مردم به ویژه کودکان یمنی می کند پس دولت انگلیس باید پاسخگو این باشد که چه مقدار تسلیحات کشتار جمعی و انواع بمب ها را در اختیار دولت سعودی قرار داده است که موجب فاجعه انسانی در یمن شده است.

وی اظهارداشت: ما در چارچوب ارقام مشخصی که در مجلس محاسبه شده است برنامه ریزی کرده ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص سیاست دولت نسبت به یارانه بگیران گفت: ما در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها به خانوارهای نیازمند یارانه می دهیم. سیاست دولت این نیست که ۸۰ میلیون را بگردد تا به نیازمندان یارانه بدهد. از مجلس درخواست داریم که مشخص کند چه کسانی می توانند یارانه دریافت کنند. نگوید چه کسانی شایسته دریافت یارانه نیستند.

سخنگوی دولت در خصوص جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی چالش های کشور گفت: انتظار داریم جلسات کمیسیون تلفیق راهگشا باشد و به فرمول مشترکی برای حذف یارانه ها و کاهش فقر مطلق برسیم.

وی تاکید کرد: اگر اصلاحی در قیمت حامل های انرژی انجام شود در ارتباط با سیاست یارانه ای و فقرزدایی نیست.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا در سال ۹۷ باید منتظر افزایش قیمت حامل های انرژی باشیم، تاکید کرد: خیر.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حقوق بازنشستگان گفت: دولت معتقد به لزوم ترمیم حقوق بازنشستگان است.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به معضل اشتغال و بیکاری و با بیان اینکه همه مشکل کشور در مساله اشتغال است، تصریح کرد: این سوال وجود دارد آیا از تبصره ۱۸ لایحه بودجه یک میلیون شغل به دست می آِید؟

لاریجانی ادامه داد: هم تبصره ۱۸ را بفهمیم که به دنبال چیست و هم منابع لازم را پیش بینی کنیم که چگونه یک میلیون شغل باید ایجاد شود و دولت هم آن را تامین کند.

وی به موضوع فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: راجع به فضای مجازی هم که یکی از ابرچالش های مورد بحث در ابتدای سال بوده باید توجه کرد که فضای مجازی زندگی فردی و اجتماعی را متحول کرده است؛ حالا سوال این است که چه فرصتی برای فضای مجازی در لایحه بودجه ایجاد شده؟

رئیس مجلس تاکید کرد: باید  به افراد صاحب نظر در فضای مجازی این مجال را بدهیم که در این عرصه فعال شوند، اما بودجه آن مشخص نیست که سال آینده چه می خواهیم بکنیم.

برخی محصولات را در داخل داریم، اما کالاهای بنجل به جای آنها وارد می شود

لاریجانی در ادامه به موضوع صادرات و واردات اشاره کرد و گفت: کشور ما وارداتی شده و مناطق آزاد هم محل واردات شدند تا صادرات در کشور ما راه نیفتد مشکلی حل نمی شود.

وی تصریح کرد: ردیف اندکی هم که در بودجه برای مشوق های صادراتی گذاشته شده به اندازه ای است که احتمالا اگر آقای نوبخت برای مساله یارانه ها به مشکل بربخورد مجبور است از این مشوق ها بردارد و در آنجا بگذارد.

وی عنوان کرد: برخی محصولات در داخل تولید می شود استاندارد هم هست اما محصولات بنجل تر را وارد می کنیم؛ در حالی که اگر متن منقح تری در کمیسیون تلفیق تصویب شود مشکل کشور نیز حل می شود، اما در برخی از قوانین موجود حد راهنمای مشخصی برای این مساله نیست.

۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ۱۴:۳۶
|
تعداد بازدید : ۶۴۰
کد خبر : ۲,۷۶۹

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید