رشد پرشتاب شاخص کل بورس در جریان معاملات روز گذشته در حالی با تقابل سنگین عرضه و تقاضا رقم خورد که صف‌های خریدی که از معاملات روز شنبه در نمادهای بزرگ برجای مانده بود، نماگر بازار را در ساعات ابتدایی معاملات با رشد بیش از ۱۰۰۰ واحدی همراه کرده بود. در ادامه عرضه صف‌های خرید در دیگر نمادهای شاخص‌شکل گرفت. سهامداران با آغاز عرضه‌ها در صف‌های خرید شاهد کاهش تقاضا در پایان معاملات بودند. این دو موضوع در نهایت منجر به رشد یک درصدی شاخص سهام شد.در صعود شاخص سهام در روز گذشته همچنان گروه‌های فلزی – معدنی، شیمیایی و پالایشی بیشترین نقش را داشتند. در صدر این نمادها، نمادهای هلدینگ خلیج‌فارس، ملی مس ایران و پالایش نفت اصفهان قرار داشتند. این ۳ نماد در مجموع حدود ۶۰۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس بر جای گذاشتند.

افزون بر این ارزش معاملات خرد سهام نیز همچنان در سطوح بالایی قرار داشت. روز گذشته ارزش مبادلات خرد بازار به بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان رسید. تداوم حمایت عوامل بنیادی از معاملات بورس همچون صعود نرخ ارز و سیگنال‌های مثبت از بازارهای جهانی موجب افزایش تقاضا در معاملات سهام شده است، ضمن اینکه در چند روز اخیر شاهد کمرنگ شدن نسبی ریسک‌های سیاسی بر معاملات سهام بودیم. تمامی این عوامل در مجموع، رشد روزهای اخیر بورس و کانال‌شکنی‌های متعدد را به دنبال داشته است.این موضوعات در کنار عوامل داخلی بازار از جمله انتظار برای تعدیل‌های مثبت در گروه پالایشی و بازگشایی نمادهای این گروه و همچنین انتظار برای بازگشایی نماد «های‌وب»، می‌توانند روند آتی معاملات بورس را تحت‌تاثیر قرار دهند.

 نگاهی به نمادهای شاخص‌ساز

همان‌طور که اشاره شد دیروز نماد معاملاتی هلدینگ خلیج فارس بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل را داشت(بیش از ۳۰۰ واحد). نماد «فارس» به همراه سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) از ابتدای ساعات معاملات دیروز با نوسان مثبت قیمتی و صف خرید همراه شدند. اما این روند ادامه‌دار نبود به‌طوری‌که به تدریج با نزدیک شدن به ساعت پایانی معاملات بر شدت عرضه در این نمادها افزوده شد. هر چند «فارس» توانست با نوسان مثبت در حداکثر مجاز یعنی ۵‌درصد روزانه به کار خود پایان دهد، اما صف خرید آن عرضه شد. این روند در نماد «تاپیکو» طور دیگری رقم خورد.با عرضه صف خرید این نماد،  «تاپیکو» از بیشینه قیمتی روزانه خود فاصله گرفت و نوسان مثبت زیر یک درصدی را تجربه کرد.رشد قیمتی این هلدینگ‌ها نیاز به نقدینگی با قدرت بالایی دارد و در شرایط کنونی که سیگنالی قدرتمند از تغییر بااهمیت در وضعیت کنونی برای جذب نقدینگی به سمت این نمادها وجود ندارد، نمی‌توان انتظار زیادی به تداوم رشد قیمت در این نمادها داشت.

یکی از موارد قابل‌توجه در معاملات دیروز همچون معاملات روز شنبه، توجه معامله‌گران به نمادهای سرمایه‌گذاری‌ها یا همان هلدینگ‌ها است. روز گذشته نیز این روند نه‌تنها در دو نماد فارس و تاپیکو مشاهده شد، بلکه سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری امید نیز در این فهرست قرار گرفتند. این دو نماد در مجموع بیش از ۸۴ واحد شاخص سهام را ارتقا دادند. اما افزایش قیمت آنها چندان قابل‌توجه نبود و هر‌کدام رشد قیمت حدود ۲ درصدی را تجربه کردند.به‌نظر می‌رسد استقبال از نماد «وامید» به واسطه رشد قیمتی نمادهای سنگ‌آهنی در روزهای اخیر باشد. همچنین با توجه به اینکه نسبت قیمت به درآمد (P/ E) نمادهای این گروه نیز در محدوده مناسبی قرار دارد، بنابراین خرید سرمایه‌گذاران در این نمادها قابل‌توجیه خواهد بود. در این میان نماد زیرمجموعه «وامید» یعنی گل‌گهر نیز با استقبال معامله‌گران به‌ویژه سهامداران حقیقی روبه‌رو‌ شد. به‌طوری‌که نه تنها «کگل» روز گذشته نوسان مثبت در محدود ۳ درصدی را تجربه کرد، بلکه تغییر مالکیتی در محدوده ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را در مسیر حقوقی به حقیقی به ثبت رساند.

 پالایشی‌ها در کانون توجه

در حالی انتظار برای اعلام گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه نمادهای پالایشی و بازگشایی نمادهای مزبور وجود دارد که روز گذشته همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان در بورس و پالایش نفت شیراز در فرابورس، نمادهای این گروه مجددا در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفتند.  در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته نماد «شبندر» به‌عنوان تنها نماد معامله شده در این گروه، مسیر کم‌نوسانی را در پیش گرفته بود. این روند در ساعات میانی بازار به دنبال خبر بازگشایی «شراز» با افزایش تقاضا همراه شد. پالایش نفت شیراز با نماد «شراز» در معاملات روز گذشته پس از تعدیل ۷۶ درصدی پیش‌بینی سود هر سهم، با رشد قیمتی در محدوده ۶ درصد بازگشایی شد. بازگشایی این نماد رشد قیمت «شبندر» را به دنبال داشت. هر چند در جریان معاملات از شدت این روند کاسته شد و عرضه‌های سنگین موجب افت قیمتی این سهم تا محدوده ۷۰۰ تومانی شد. اما در نهایت نوسان مثبتی در محدوده یک درصد برای «شبندر» رقم خورد.

 بازگشایی «شپنا»

پالایش نفت اصفهان نیز دیگر نماد پالایشی بود که روز گذشته پس از تعدیل مثبت ۴۹درصدی با رشد قیمت ۶ درصدی بازگشایی شد. این نماد نه تنها تاثیر مثبت ۱۳۰ واحدی بر شاخص کل بورس برجای گذاشت، بلکه معاملات پرحجمی را نیز تجربه کرد. در مجموع بیش از ۵۰ میلیون سهم مزبور به ارزشی بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان داد و ستد شد. ضمن آنکه سهامداران خرد بازار به خرید سهام مزبور تمایل زیادی نشان دادند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شپنا» به بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. همچنین در حالی «شپنا» پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال منتهی به اسفند ۹۶ برای دوره ۶ ماهه با تعدیل مثبت ۴۹ درصدی روی سامانه کدال قرار داد، که اقدام به شفاف‌سازی در این خصوص نیز کرد. پیش‌بینی سود هر سهم «شپنا» از ۶۰۰ ریال در گزارش قبلی این شرکت به ۸۹۴ ریال افزایش پیدا کرد. البته دراین میان مدیرعامل شرکت درخصوص تعدیل مزبور عنوان کرد: درصد پوشش فروش مقداری کلیه فرآورده‌ها حدود ۵۰ درصد پیش‌بینی شده است. اما مقدار نفت کوره که یکی از فرآورده‌های اصلی «شپنا» است، درصد پوشش پایین‌تری دارد و علت آن عدم دریافت اطلاعات مقداری فروش آن از امور بین‌الملل وزارت نفت در ۶ ماه اول سال بوده است. به این ترتیب این موضوع به‌عنوان موجودی پایان دوره شناسایی شده، لیکن در کل سال فروش رفته تلقی شده است. همچنین با توجه به پروژه‌های کیفی‌سازی در دست اجرا و خروج نقدینگی از شرکت، برآورد می‌شود سود یا زیان تسعیر ارز در پایان دوره وجود نداشته باشد. ضمن اینکه نرخ نفت خام در مهر ماه ۰۹/ ۵۲ دلار در هر بشکه بوده و نرخ تسعیر در این ماه نیز ۳۴ هزار و ۴۲۹ ریال اعلام شده است. در عین حال برای ماه‌های باقی مانده از سال، نرخ نفت خام ۸۰/ ۵۵ دلار در هر بشکه و نرخ تسعیر ارز ۳۴ هزار و ۹۸۴ ریال در نظر گرفته شده است. دیروز همچنین گزارش پیش‌بینی عملکرد ۶ماهه شرکت پالایش نفت لاوان نیز بر سایت کدال قرار گرفت، «شاوان» پیش بینی درآمد هر سهم خود بر اساس عملکرد ۶ ماهه با تعدیل مثبت ۷۲ درصدی همراه ساخت. به این ترتیب سود هر سهم سال مالی جاری شرکت در رقم ۱۱۸۷ ریال پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه «شاوان» در نیمه نخست سال توانست ۶۲۲ ریال معادل ۵۲ درصد از این رقم را پوشش دهد. در این میان همچنان پالایش نفت تهران صورت‌های مالی عملکرد نیمه نخست سال را ارائه نکرده است.

 فلزی‌ها همچنان در مدار صعودی

در روزهای پایانی معاملات هفته گذشته شاهد رشد قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی بودیم.این امر افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران در نمادهای وابسته در بازار سهام را به دنبال داشت. به این ترتیب در جریان معاملات روز گذشته گروه فلزی و در صدر آن نمادهای فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران در کانون توجه قرار داشتند و با رشد قیمت همراه شدند. به این ترتیب نه تنها بیشترین ارزش معاملات را در میان دیگر گروه‌ها به ثبت رساندند، بلکه در محموع حدود ۲۰۰ واحد در ارتقای شاخص سهام اثر داشتند. بر این اساس ارزش معاملات سهام فولاد مبارکه به بیش از ۵۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات «فملی» نیز بالغ بر ۵/ ۲۲ میلیارد تومان بود. به این ترتیب دو نماد مزبور با استقبالی متفاوت از سوی بازیگران بازار همراه شدند؛ در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فملی» به حدود ۳‌میلیارد تومان رسید که حقیقی‌ها توجه بیشتری به خرید نماد «فولاد» نشان دادند. بر این اساس ۵/ ۱۸ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی – حقیقی منتقل شد. در مجموع گروه فلزی با معاملات پرحجم، توانست ارزش معاملات بیش از ۹۳ میلیارد تومانی را به خود اختصاص دهد و به‌عنوان برترین صنعت دیروز شناخته شود.