براساس این نقشه راه، قرار است علاوه بر اینکه زنجیره معدن و محصولات معدنی در کنار یکدیگر دیده شوند، ظرف چند سال آینده هم ۴۰۰ میلیون تن کار برداشت معدنی (از باطله‌برداری تا معدن) صورت گیرد.

از سوی دیگر، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ۵/ ۱ میلیارد دلار برای محرومیت‌زدایی مناطق محروم هزینه خواهد شد که در این بودجه، معادن کوچک در بخش‌های روستایی نیز دیده شده است؛ موضوعی که به‌گفته متولیان بخش معدن جزو سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو به شمار می‌رود. اما در این میان نقش بخش‌خصوصی در اجرای طرح‌های بزرگ معدنی در کشور چگونه خواهد بود؟ ایمیدرو مکلف شده که در مدت سه سال پروژه‌های تمام شده را به بخش خصوصی‌ واگذار کند. در روند واگذاری‌‌ها به بخش خصوصی تاکید بر این است که اهلیت مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه واگذاری‌های غیرتخصصی در سال‌های گذشته سبب گسست زنجیره تامین شده است.

بودجه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی هم که در سال ۹۶ از ۱۰ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است، قرار است با پیشنهاد متولیان ایمیدرو سال آینده به ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست خبری روز گذشته، معدن و صنایع معدنی را از جمله مباحث حائز اهمیت در اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: در برنامه دولت‌ دوازدهم نیز این بخش مورد توجه قرار گرفته است‌؛ به‌گونه‌ای که رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود در جمع بهارستان‌نشین‌ها و همچنین تشریح عملکرد ۱۰۰روزه دولت، از معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یکی از مباحث مهم یاد کرد. وی با توجه به اولویتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بخش معدن و صنایع معدنی در نظر گرفته است، گفت: از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درخواست شده تا نقشه راه چهارساله برای این بخش تهیه کند که براین اساس جلسات متعددی با دست‌اندرکاران حوزه معدن و صنایع معدنی اعم از کارآفرینان و انجمن‌ها برگزار شد. در نهایت با این نقشه راه قرار است حوزه معدن و صنایع معدنی از جایگاه بهتری برخوردار شود.

وی با بیان اینکه زنجیره معدن و صنایع معدنی باید با هم و در کنار هم دیده شود، از تشکیل ستاد زنجیره فولاد (از اکتشاف تا صنایع پایین دستی فولاد) خبر داد.

کرباسیان با اشاره به پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، معادن کوچک را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: مجلس و دولت قرار است ۵/ ۱ میلیارد دلار برای محرومیت‌زدایی مناطق محروم به ویژه روستاها هزینه کنند که در این بودجه معادن کوچک در بخش‌های روستایی نیز دیده شده است، اکنون هم اعتقاد داریم که این حوزه اشتغالزا است و بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که از صندوق بیمه صنایع معدنی استفاده شود.

وی با بیان اینکه قرار است رابطه نزدیکی بین ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی برقرار شود، گفت: ایران تا سال ۹۴ تنها در حوزه معدنی، صادرکننده موادخام بود؛ به‌نحوی که سال ۹۲ معادل ۲۲ میلیون‌تن صادرات سنگ آهن داشتیم، اما در هشت‌ماه منتهی به آبان سال‌جاری، میزان صادرات آهن اسفنجی کشور ۱۴ درصد افزایش یافته و در صادرات کنسانتره نیز ۱۸ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم، ضمن اینکه در گندله نیز ۲۶ درصد افزایش صادرات داشته‌ایم، در حالی که تا سال گذشته گندله از بحرین وارد می‌شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان صادرات زنجیره فولاد را ۵ میلیون و ۸۰۰ هزارتن عنوان و تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد، به هشت میلیارد دلار صادرات دست خواهیم یافت، به این معنا که ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از معدن و صنایع معدنی تامین می‌شود. ضمن اینکه ۲۲ درصد از صادرات کشور نیز در این حوزه متمرکز است.

کرباسیان با تاکید بر اینکه باید سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در حوزه معدن و صنایع معدنی صورت گیرد تا بهره‌برداری بلندمدت از آن حاصل شود، اظهار کرد: ایمیدرو ظرف سال‌های گذشته، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ۴۵هزار شغل ایجاد کرده است. وی افزود: پروژه‌های جدیدی نیز تعریف شده که براین اساس، از ۲۵۰ هزار کیلومتر عملیات اکتشافی در کشور، ۴۵ هزار کیلومتر در ۱۵ محدوده امیدبخش، فراخوان شده است، ضمن اینکه تا پایان سال ۱۳ محدوده دیگر برای اکتشاف به فراخوان می‌رود. همچنین در این نشست بودجه سال ۹۷ ایمیدرو که نسبت به بودجه سال ۹۶ نصف شده است مورد واکاوی قرار گرفت. به گفته کرباسیان، بودجه این سازمان به رقم ۳۵ میلیارد تومان کاهش یافته که در راستای واقعی‌تر شدن ارقام بودجه نسبت به سال قبل بوده است. وی در مورد حقوق دولتی معادن نیز گفت: ۱۰۵۰میلیارد تومان حقوق دولتی در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده است؛ در عین حال تعهدات خود را درخصوص حقوق دولتی امسال انجام داده‌ایم.