اخبار

۶ توصیه برای مقابله با تحریم‌های احتمالی جدید

کارشناس ارشد اقتصادی شش برنامه اجرایی و محوری برای مقابله اقتصادی با موج جدید تحریم های آمریکا علیه ایران تدوین و پیشنهاد کرد.

کاوه تقوی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره روش های اقتصادی مقابله با اظهارات جنجالی دو شب قبل نماینده آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: در حرف های دو شب قبل نیکی هیلی، نتایج به مراتب مهم تر از دلایل بود. خود او هم می دانست چیزی که به آن استناد می کند ـ حمله یمن به عربستان با موشک ایرانی ـ وجود خارجی ندارد، اما او به عنوان نماینده یکی از کشورهای عضو کمیسیون برجام، ایران را رسما به نقض قطعنامه ٢٢٣١ متهم کرده است.

وی ادامه داد: ساعتی پس از اظهارات هیلی، پارلمان اروپا هم دقیقا همین خط حقوقی را تشدید کرد؛ مراحل بعدی هم قابل حدس است. اکنون وارد اولین بخش از آخرین مرحله زنجیره اقدامات آمریکا از زمستان ١٣٩٥ شده ایم. در واقع الان روی سرازیری هستیم.

این اقتصاددان افزود: اینطور نیست که آمریکایی ها هر چه می خواهند بتوانند انجام دهند ـ همان گونه که اجرای قانون کاتسا علی رغم آنکه عده محدوی در ایران آن را جدی گرفته اند، فعلا معلق نگه داشته شده است - اما از سوی دیگر نیز این مسائل سبب نمی شود که ما کاملا چشمانمان را بر «هم‌نهی» گسل ها ببندیم؛ مسائل و اتفاقاتی از قبیل: کاتسا، پرونده ضراب، مسئله سرتیفیکیشن برجام، ددلاین اکشن پلن FATF و ... .

تقوی خاطرنشان کرد: برای مدیریت این شرایط، پیشنهاد می کنم این اقدامات در دستور کار دولت قرار بگیرد: ١- اجازه فوری برای بازگشایی حساب های شش ماهه با نرخ معادل سالانه حداقل ١٣ درصد و تمرکز بر صفر کردن سود هر نوع حساب جاری؛ ٢- انتشار اوراق ریالی با نرخ سود بالای ٢٥ درصد سالانه با سررسید سه ساله؛ ٣- متوقف کردن سیاست اخراج صندوق های با درآمد ثابت از پشت کانتر بانک ها؛ ٤- متوقف کردن فوری فروش سکه، انتشار گواهی سپرده طلا توسط بانک مرکزی که صرفا به صندوق های سرمایه گذاری طلا، فروخته خواهد شد؛ ٥- انتقال صندوق های سرمایه گذاری طلا پشت کانتر بانک ها؛ ٦- حضور رئیس جمهور محترم در تلویزیون، توضیح شرایط برای مردم و توضیح آن که برنامه بسیار قوی ای برای مقابله با موج جدید تحریم ها وجود دارد.

این کارشناس ارشد اقتصادی اظهار داشت: در رأس همه توصیه ها همان است که بارها گفته شده: جدیت در عمل و صداقت در گفتار. باید باور داشت که آمریکایی ها نمی توانند هر چه می خواهند، انجام دهند.

۲۶ آذر ۱۳۹۶ ۰۹:۲۵
|
تعداد بازدید : ۶۱۱
کد خبر : ۲,۵۰۹

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید