اخبار

تصویب طرح افزایش نظارت بر فروش هواپیما به ایران

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۳ آذرماه طرح افزایش نظارت بر نحوه فروش هواپیمای مسافربری به ایران را تصویب کرد. این طرح وزارت خزانه‌داری آمریکا را موظف می‌کند تا چگونگی تامین مالی و تاییدیه‌های لازم برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران را به کنگره گزارش کند.

گزارش‌ها حاکی است، این طرح با رای مثبت ۲۵۲ عضو مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است. گفته می‌شود ۲۳ نماینده دموکرات نیز به این طرح رای مثبت داده‌اند. راجر ویلیامز، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس در بیانیه‌ای مطبوعاتی پس از تصویب این طرح گفته است: «این مصوبه نظارت کنگره بر صدور هرگونه مجوز فروش هوایپما به ایران را بهبود می‌بخشد، باعث حصول اطمینان می‌شود که دریافت‌کنندگان هواپیما گواهینامه خاص مورد نیاز را اخذ خواهند کرد.»

به گزارش «واشنگتن اگزماینر»، مخالفان این طرح می‌گویند تصویب این طرح می‌تواند به نوعی مغایر تعهدات آمریکا در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران، برجام باشد. این درحالی است که جمهوری‌خواهان مدافع این طرح می‌گویند، این طرح ممنوعیتی برای فروش هواپیما به ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه وزارت خزانه‌داری را موظف می‌کند کنگره را از فعالیت شرکت‌های ایرانی که این هواپیماها را می‌خرند آگاه سازد و چگونگی تامین مالی این هواپیماها را مشخص کند. راجر ویلیامز همچنین گفته است: توافق‌نامه هسته‌ای در دوران اوباما که به‌عنوان توافق هسته‌ای با ایران معروف است، به خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌دهد تا مجوز لازم فروش هواپیماهای تجاری به ایران را صادر کند. این هواپیماها تنها برای جابه‌جا کردن مسافر در ایران به کار گرفته نخواهد شد در بسیاری از مواقع سلاح و نیرو از ایران به سوریه منتقل می‌کنند.

این نماینده جمهوری‌خواه مدعی شده است: آمریکا نباید به بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان هواپیما بفروشد.این گزارش حاکی است که جیم هیمز، نماینده دموکرات از ایالت کنیتکت در صحن مجلس نمایندگان گفته است: (این طرح) شرط تازه‌ای را ایجاد می‌کند. شرط تازه‌ای که اخذ مجوز از (قوه مجریه) و همه روندهای منتج از آن را الزامی می‌کند.

این طرح برای قانونی شدن نیازمند تصویب در سنا است و سپس رئیس‌جمهوری آمریکا نیز باید آن را امضا کند. ایران قراردادهایی با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس برای خرید ۱۸۰ فروند هواپیمای تجاری منعقد کرده است. ایرباس تاکنون سه فروند هواپیما را تحویل ایران داده است ولی بوئینگ قرار است نخستین هواپیمای خود را آوریل سال آینده تحویل دهد. موج قراردادهای ایران با شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پس از آن از راه رسید که تهران و ۶ قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ پس از دو سال مذاکره، سرانجام بر سر حل‌وفصل برنامه‌های هسته‌ای به توافق رسیدند.

همزمان پایگاه خبری فوربس نیز اعلام کرد: «در میان بی‌میلی بانک‌های بین‌المللی برای ورود به بازار ایران، بزرگ‌ترین ایرلاین ایران احتمالا مجبور خواهد بود تا از بانک‌های داخلی برای تامین مالی خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ استفاده کند.»

۲۵ آذر ۱۳۹۶ ۱۴:۱۴
|
تعداد بازدید : ۶۵۴
کد خبر : ۲,۵۰۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید