اخبار

۴هزار میلیاردتومان هزینه خط‌آهن چابهار زاهدان/احداث بزرگراه ساحلی

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای احداث راه آهن چابهار ـ زاهدان نیاز به سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی داریم تا این بندر به شبکه ریلی متصل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در برنامه زنده تلویزیونی «اقیانوس» با بیان اینکه چابهار یک دُرّ و نگین برای ایران محسوب می‌شود که مدت‌ها زیر خاک پنهان بوده و باید این خاک‌ها را کنار بگذاریم، گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند چابهار یک شهر دورافتاده است اما باید بدانند که این شهر صاحب تمدن بوده و بخشی از تمدن ایران‌شهری و فرهنگ این سرزمین را شکل می‌دهد که می‌تواند در توسعه اقتصادی و رشد امنیت اجتماعی ایران اثرگذار باشد.

وی چابهار را تنها بندر اقیانوسی ایران نامید و افزود: این بندر از نظر استراتژیکی برای کشور بسیار حائز اهمیت بوده و با توجه به اینکه تنها بندر خارج از تنگه هرمز ایران است، وجود آن برای حیات اقتصادی کشور بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی، چابهار را دروازه ایران به شبه قاره هند و جنوب، ذکر و عنوان کرد: این بندر محل تلاقی تمدن ایران و شبه قاره محسوب می‌شود و باید به مشابهت‌های اقتصادی این دو تمدن توجه ویژه‌ای داشت.

آخوندی ادامه داد: هند علی‌رغم جمعیت فراوانی که دارد، رشد اقتصادی بسیار زیادی در سال‌های اخیر داشته و برای این کشور، چابهار بهترین دروازه ورود به شمال محسوب می‌شود؛ به همین جهت پیمان سه‌جانبه ایران، افغانستان و هند را در خصوص این بندر به امضا رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه بندر چابهار می‌تواند تعامل خوبی نیز با بندر گوادر پاکستان داشته باشد، اظهار داشت: ما می‌توانیم از طریق بندر چابهار به پاکستانی‌ها برای تردد از دالان ایران برای دستیابی به کشورهای شمال آسیا کمک کنیم؛ از همین رو در مراسم بهره‌برداری از فاز یک بندر چابهار، از وزرای کشورهای پاکستان، هند، افغانستان، عمان و عراق دعوت کرده‌ایم تا در مراسم حضور داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کشور ما از نظر جمعیتی، تمرکزگرا بوده و در حال حاضر ۸.۷ میلیون نفر جمعیت در پایتخت مستقر است، تصریح کرد: مجموع استان‌های تهران و البرز با ۱۳ میلیون نفر جمعیت، مؤید این موضوع است؛ این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در ۱۰ سال گذشته همواره تأکید زیادی بر توسعه سواحل مکران داشته است که در حال حاضر با افتتاح بندر شهید بهشتی، ما به بخشی از سیاست‌های توسعه سواحل مکران، جامعه عمل پوشاندیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: بندر چابهار صرفاً برای تخلیه و بارگیری کالا در نظر گرفته نشده است، بلکه منطقه‌ای است که در زمینه تولید و ایجاد فضاهای بزرگ تولیدی همچون پتروشیمی و فولاد نیز حائز اهمیت بوده و بخش گردشگری هم در این بندر مورد توجه واقع شده است.

وی پروژه بزرگتر از توسعه بندر چابهار را احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان دانست و گفت: این ریل با طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر با ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دست ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تراکم نفر در کیلومترمربع در منطقه مکران افزود: در حال حاضر این تراکم ۴.۸ نفر در هر کیلومترمربع است یعنی در هر ۱۰۰ هکتار، ۴.۸ نفر زندگی می‌کند که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌های ما در گذشته مؤثر نبوده است.

آخوندی یکی دیگر از مزایای توسعه چابهار را سهولت در استفاده از آب شیرین‌کن برای مصارف عمومی، عنوان و اظهار کرد: به جای آنکه میلیاردها تومان هزینه کنیم تا آب را به مرکز کشور ببریم، با هزینه‌های بسیار کمتر از آن می‌توانیم در کنار آب، تمدن ایجاد کنیم.

به گفته وی، بندر چابهار ظرفیت فراوانی برای جذب سرمایه دارد، اما باید به همه شقوق ارتباطات دسترسی داشته باشد که موضوع تأسیس بزرگراه در نوار ساحلی کشور از جنوب شرق تا جنوب غرب، یکی از همین اقدامات است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از یک طرف مدعی هستیم ایران کانون تمدن است ولی از آن طرف، تمدن را تنها در تهران و چند شهر بزرگ می‌بینیم ولی این دست از اقدامات توسعه‌ای مانند طرح توسعه بندر چابهار می‌تواند اندیشمندان، دانشگاهیان، بازرگانان و ... را به همه حوزه‌های ایران‌شهری متوجه سازد.

آخوندی با بیان اینکه «من با ورود گردشگر مخالف نیستم» افزود: من به بالاتر از آن معتقدم و می‌گویم باید زندگی در این منطقه توسعه یابد. اگر بندر آباد شود ولی خود شهر چابهار توسعه نیابد، این تضاد می‌تواند مسئله‌آفرین باشد؛ بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی موظف است در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود، کل بندر و شهر چابهار را با هم ببیند، تا این منطقه امکان جذب جمعیت را داشته باشد.

۱۲ آذر ۱۳۹۶ ۰۰:۵۷
|
تعداد بازدید : ۵۵۶
کد خبر : ۲,۳۲۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید