اخبار

فروش میدان گازی بی‌پی سیاست آمریکا در قبال ایران را می‌آزماید

یک میدان گازی کوچک در دریای شمال انگلیس می‌تواند به آزمونی کوچک برای سیاست‌های آمریکا در برابر ایران تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، یک میدان گازی کوچک در دریای شمال انگلیس می‌تواند به آزمونی کوچک برای سیاست‌های آمریکا در برابر ایران تبدیل شود.

بریتیش پترولیوم لندن این هفته توافق کرد که  سه میدان گازی خود در حوزه دور از ساحل دریای شمال را به سریکا انرژی بفروشد که این شامل میدان روهام هم می‌شود که نیمی از مالکیت آن متعلق به یک شرکت‌ تابعه شرکت ملی نفت ایران است.

برای شرکت سریکا انرژی این قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری (۳۰۰ میلیون پوندی) باعث افزایش تولیدات این شرکت تا ۷ برابر خواهد شد. با این همه این قرارداد نیازمند این خواهد بود که این شرکت انگلیسی از مقامات آمریکایی مجری تحریم‌های ایران مجوز دریافت کند. این در حالیست که رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، در حال سخت‌تر کردن مواضع خود بر علیه تهران است.

برای بی‌پی و مدیر اجرایی ارشد آمریکایی آن، باب دودلی، فروختن میدان گازی روهام که در دهه ۱۹۷۰ کشف شده است، باعث جلوگیری از تنش با آمریکا خواهد شد. چراکهپس از ماجرای مرگبار نشت نفت در سال ۲۰۱۰ از اسکله «دیپ‌واتر هورایزن» بی‌پی در خلیج مکزیک، این شرکت به دنبال اصلاح روابط خود با آمریکاست،

روهام در بیشتر اوقات دهه اخیر به علت تحریم‌های غربی علیه تهران تعطیل بود اما به دنبال توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۶ فعالیت عادی خود را از سر گرفت.

به علت اشتراک ایران در این میدان گازی، بی‌پی نیازمند اخذ مجوز از بازوی اجرا کننده تحریم‌ها در خزانه‌داری آمریکا، اداره کنترل دارایی‌های خارجی (اواف‌ای‌سی)، می‌باشد تا به افراد و شرکت‌های با ملیت آمریکایی اجازه مشارکت در فعالیت‌های این میدان گازی داده شود.

بریتیش پترولیوم که بیش از ۱ قرن پیش به عنوان یک شرکت نفت انگلیسی- ایرانی تاسیس شده است از لابی خود در دولت انگلیس استفاده خواهد کرد تا برای اخذ مجوز از دولت آمریکا در فروش این میدان به سریکا انرژی، به این شرکت کمک کند.

شرکت سریکا انرژی امیدوار است تا اواسط سال ۲۰۱۸ مالکیت میادین بروس، کیس و روهام را از بی‌پی به دست آورد. چنین قراردادی تولید این شرکت را به حدود ۲۱ هزار بشکه افزایش خواهد داد که از این مقدار ۸۵ درصد آن تولید گاز است.

سریکا و شریک آینده آن، شرکت نفت ایران، برنامه دارند که حفاری چاه سوم در میدان روهام را از سر بگیرند.

۸ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۱۰
|
تعداد بازدید : ۵۱۸
کد خبر : ۲,۲۶۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید