اخبار

هنر ما این بود که نگذاشتیم تورم به ۴۰-۵۰ درصد برسد

هنر ما این بود که نگذاشتیم تورم به ۴۰-۵۰ درصد برسد
رئیس جمهور با بیان اینکه هنر ما این بود که نگذاشتیم تورم به ۴۰-۵۰ درصد برسد، گفت: مشکلات بانکها فقط مربوط به برجام نیست مبارزه با پولشویی و تروریسم هم هست لذا شفاف سازی کار بانک ها هدف ماست.
رئیس جمهور با بیان اینکه هنر ما این بود که نگذاشتیم تورم به ۴۰-۵۰ درصد برسد، گفت: مشکلات بانکها فقط مربوط به برجام نیست مبارزه با پولشویی و تروریسم هم هست لذا شفاف سازی کار بانک ها هدف ماست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم به مردم گزارش داد.

رئیس جمهور در ابتدای این گفتگو با اشاره به حادثه زلزله غرب کشور، گفت: امیدواریم مردم و مسئولان کمک کنند تا زلزله زدگان از این شرایط سخت عبور کنند.

وی با بیان اینکه کمک به مردم کار سختی است گفت: این زلزله بسیار شدید بود مردم خیلی کمک کردند. حدود ۲۷۰۰نفر از زیر آوار نجات پیدا کردند و ۷هزار مصدوم به بیمارستان ها انتقال پیدا کردند.
رییس جمهور گفت: روز دوم که به کرمانشاه سفر کردم روحیه مردم خوب بود خواسته های مردم به حق بود پزشکان و پرستاران کرمانشاه در ۴۸ساعت اول ۱۵۵۰عمل جراحی انجام دادند. وزارت کشور ستاد بحران و هلال احمر به خوبی عمل کردند.

وی با بیان اینکه این بار نسبت به حوادث دیگر کمک رسانی از طرف مردم و دولت به مردم آسیب دیده بیشتر بود، افزود: مردم نقص دولت را بر طرف کردند نیروهای مسلح هم به کمک آمدند.

عملکرد ۱۰۰ روزه دولت کتاب شد

رئیس جمهور با بیان اینکه مجموعه خدمات ۱۰۰ روزه در سایت دولت بارگزاری شده و در یک جلد کتاب گردآوری شده است، گفت: در بودجه امسال شاهد تحول مثبتی خواهیم بود و آن را در مجلس اعلام خواهیم کرد.

روحانی اظهار داشت: کمک رسانی این بار از طرف مردم و دولت خیلی بهتر بود و ساماندهی بیشتری شده بود. در واقع مردم نقص دولت را به خوبی جبران کردند. نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بسیج خیلی کمک کردند. ما از مراحل اولیه عبور کردیم و در مرحله اسکان موقت قرار داریم.

وی ادامه داد: اگر مردم بخواهند جایی را اجاره کنند دولت اجاره را پرداخت می کند اگر کانکس مورد نیاز باشد به سرعت ساخته می شود. هر جایی نیاز به کاری بوده در حال انجام است.

روحانی تأکید کرد: برای اولین بار همه بودجه لازم که لازم است که دولت پرداخت کند بلافاصله در هیئت وزیران تصویب شد و ۵۰ درصد وجوه تصویبی در اختیار همه ارگان هایی قرار گرفته که کمک رسانی می کنند.

رئیس جمهور ضمن تسلیت مجدد به مردم کرمانشاه و تشکر از مردم از همه دست اندرکاران تشکر و سپاسگذاری کرد.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود با تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم و آغاز ولایت حضرت ولی عصر(عج) در مورد اقدامات دولت برای حل مشکل اشتغال گفت: دولت دو هدف اساسی را در بخش اقتصاد مدنظر قرار داده است. اول ریشه کن کردن فقر مطلق در طول مدت دولت دوازدهم که قدم های اولیه ای برای این هدف در شش ماهه اول سال برداشته شده است، همچنین ایجاد عدالت، کاهش نابرابری ها بین دهک های پائین جامعه و دهک های بالا. هدف دوم ایجاد رونق اقتصادی است. این دو هدف اصلی ما در بخش اقتصاد خواهد بود.

مستمری اقشار آسیب پذیر ۵ برابر افزایش می یابد

وی یادآور شد: در ایام انتخابات به مردم وعده دادم که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه کن خواهیم کرد. در سال ۹۶ مستمری اقشار آسیب پذیر که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد بودند به بیش از  ۳ برابر افزایش یافت و تا پایان ۱۲ ادامه می یابد و مستمری به ۵ برابر افزایش می یابد.

رئیس جمهورتصریح کرد: طراحی خواهیم کرد که همه افرادی که از حداقل استانداردهای زندگی برخوردار هستند ثبت نام شوند  تا از آنها حمایت صورت گیرد.

روحانی در خصوص رونق اقتصادی خاطرنشان کرد: برای رونق اقتصادی یکی از مسائل مهم اشتغال است، از سال ۸۵ تا ۹۲ اشتغال خالص ما صفر بوده است. از سال ۹۳ تحرک خوبی در زمینه اشتغال آغاز شده است. متوسط اشتغال خالص ما از پائیز ۹۳ تا تابستان ۹۶ سالانه به طور متوسط ۶۸۵ هزار بوده است که این رقم نسبت به بیکاری موجود و نیروی فعالی که وارد بازار کار می شود کم است.

باید اشتغال را به بالای ۹۰۰ هزار نفر برسانیم

وی افزود: تلاش می کنیم تا رقم اشتغال را به بالای ۹۰۰ هزار نفر برسانیم. در حال حاضر آمار اشتغال ما در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته بالای ۷۰۰ هزار نفر است اما در عین حال ما عقب هستیم و هنوز بیکاران فراوانی وجود دارد. در این صد روزه نسبت به متوسط سه سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته ایم.

روحانی با بیان اینکه از طریق طرح های مختلف در صدد افزایش نرخ اشتغال هستیم تأکید کرد: یکی از مسئولیت ها و اهداف وزرای اقتصادی افزایش اشتغال است، فضای مجازی، صنعت، خدمات و کشاورزی از فرصت های افزایش نرخ اشتغال هستند. طبق گزارش وزارت ارتباطات در شش ماهه اول امسال بیش از ۵۰ هزار نفر در شرکت های مختلف مشغول به کار شده اند.

۲۰ هزار نفر در طرح کارورزی مشغول به کارآموزی شده اند

رئیس جمهور اظهار داشت: طرح تکاپو، کارورزی، در فاصله ۱۰۰ روزه عملیاتی و اجرایی شده است. ۱۲۰ هزار نفر در طرح کارورزی ثبت نام کرده اند و ۲۰ هزار نفر مشغول به کارآموزی شده اند. هدف ما این است که اشتغال را به رقمی برسانیم که مجموعه بیکاری را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری از ۱۲.۷ در سال جاری به ۱۱.۷ کاهش یافته است گفت: با نسخه مطلوب فاصله داریم و برای چهار سال آینده برنامه ریزی کرده و قدم های ویژه ای در صد روز اول برداشته ایم.

روحانی در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای از بین بردن فقر مطلق از منابع ناشی از هدفمندی یارانه ها استفاده می کند یا منابع دیگری مد نظر دارد، به تاکید دولت برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال اشاره کرد و گفت: در اوایل دولت یازدهم ۵ هزار میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردیم تا بخشی از افراد تحت پوشش را از راه خود اشتغالی خارج کند.

امسال درآمدهای دولت نسبت به سال قبل افزایش یافته است

وی گفت: این کمک ها بر این مبنا است که تولید درآمد بیشتر معضل فقر را جبران کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال درآمدهای دولت نسبت به سال قبل افزایش یافته است، گفت: در عین حال چون مخارج دولت نیز افزایش یافته باید این فعالیت ها را افزایش دهیم.

مبنای کار دولت افزایش یارانه نقدی نیست

روحانی در همین رابطه تاکید کرد: مبنای کار ما این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهیم؛ البته یارانه ها را به صورت غیرنقدی در بخش هایی افزایش داده ایم.

وی گفت: به عنوان مثال در بخش کشاورزی طی ۴ سال اخیر پول خرید تضمینی گندم را به ۲ برابر رسانده ایم که نوعی کمک به کشاورزان است؛ در زمینه روستاها هم داریم تلاش می کنیم تا در مناطق روستایی یک تحول مثبت ایجاد شود.

رئیس جمهور در همین رابطه به ارائه و تصویب لایحه دولت به مجلس برای استفاده ۱.۵ میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی و معادل آن از منابع بانکی برای اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تصویب این لایحه، آئین نامه اجرایی آن نیز تصویب شده و هم اکنون در آستانه اجراست.

روحانی تاکید کرد: کمک دولت به معنای اینکه پول بدهیم جز برای افراد نیازمند و معلول از طریق مستمری و افزایش دریافتی آنها، دنبال نمی شود.

به زودی لایحه ای برای طرح های نیمه تمام عمرانی به مجلس ارائه می دهیم

وی در ادامه درباره برنامه دولت برای ملموس شدن رشد اقتصادی و جبران معضل کاهش تورم به قیمت افزایش رکود گفت: ما در برنامه کاهش تورم در دولت قبل قول داده بودیم که تورم را یک رقمی کنیم و این سیاست را ادامه می دهیم و هدفمان این است، اما معنی تورم یک رقمی، ارزان شدن نیست؛ یعنی گرانی سطح پائین اتفاق می افتد نه سطح بالا.

رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه رشد اقتصادی نیز رشد دولت قبل را به رشد مثبت رسانده ایم؛ رشد اقتصادی در سال ۹۱ طبق آمار بانک مرکزی ۶.۸- و طبق آمار مرکز آمار ایران ۷.۴-  بوده است که این نرخ منفی در سال ۹۲ کمتر شد و در سال ۹۳ به مثبت ۳ درصد و در سال ۹۴ با اندکی کاهش به دلیل مشکلات به مثبت ۱ درصد رسید.

روحانی با بیان اینکه در سال ۹۵ نیز رشد قابل ملاحظه ای داشتیم و برای اولین بار به رشد ۲ رقمی رسیدیم، خاطرنشان کرد: امسال نیز در ۳ ماهه اول سال با احتساب نفت مثبت ۶.۵ و بدون احتساب درآمد نفت رشد ۷ درصد را تجربه کردیم و به طور کلی هدف ما این است که در این دولت رشد بالای ۵ درصد داشته باشیم.

وی در همین رابطه تاکید کرد: برای این هدف باید مردم را وارد اقتصاد کنیم و طرح های نیمه تمام را به اتمام برسانیم که برای این طرح ها نیز برنامه ویژه ای داریم که لایحه آن را در آینده به مجلس می دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به  انعقاد ۲۳.۱  میلیارد دلار موافقتنامه فاینانس در سال جاری برای سرمایه گذاری خارجی گفت: در این زمینه و در ۱۰۰ روز اخیر،  بیش از ۵ میلیارد دلار قرارداد نهایی شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: در جلسه سران سه قوه نیز بر لزوم حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج تاکید شده است.

۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته است

روحانی در خصوص برنامه دولت در حوزه عمران گفت: ما در صد روز دولت دوازدهم، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اختصاص دادیم که تحول بسیار خوبی بوده است. این بودجه پرداخت شده و تا پایان سال رقم بودجه عمرانی قابل ملاحظه خواهد بود.

وی ادامه داد: برای سال آینده فکر دیگری کردیم تا بودجه عمرانی را اهرم کنیم. از صندوق، بانکها و سرمایه مردم استفاده کنیم و در واقع طراحی ما، بودجه عمرانی بالایی خواهد بود که در فصل بودجه، ۱۹ آذر در مجلس شورای اسلامی آن را توضیح می دهم.

در حوزه بانک ها وضع ما سال به سال بدتر می شود

رئیس جمهور در خصوص معضلات بانک ها و صندوق ها گفت: در مورد صندوق ها وضع ما فعلا سال به سال در حال بدتر شدن است. برای صندوق ها باید فکری کرد، یکی از قدم هایی که دولت در این صد روزه برداشته، این است که به سازمان تامین اجتماعی دستور دادم تمام بنگاه های اقتصادی خود را به بازار عرضه کنند و بفروشند.

وی افزود: یکی از هدف های ما این است بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شود، این اقدام باعث رونق و تحول اقتصادی می شود البته برخی معضلات به گونه ای است که در یکسال حل نمی شود اما هدف دولت این است که معضل بانکها را حل کند و گام های خوبی در این صد روزه برداشته است.

روحانی گفت: هدف ما رشد اقتصادی بالای ۵ درصد در دولت دوازدهم است که نحوه بودجه ریزی ما باید تغییر کند.باید مردم را وارد اقتصاد کنیم و سرمایه گذاری خارجی را بیشتر کنیم. در جلسه سران قوا هم بر جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید شد و ما نیاز به سرمایه گذاری و بازار اشتغال با رشد فناوری بیشتر داریم.

در ۱۰۰ روزه اول  بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری داشتیم

وی ادامه داد: ۲۳.۱ دهم میلیارد دلار موافقت فاینانس خارجی گرفتیم و در ۱۰۰ روزه اول قراردادهای بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری داشتیم. حمایت همه جانبه سرمایه گذاری به ویژه از سوی ایرانیان خارج از کشور هدف ما است

مشکل بانک ها فقط مربوط به برجام نیست

وی با بیان اینکه بانک های ما نیاز به یک تحول بزرگ دارند اظهار داشت: برخی فکر می کنند مشکل بانک ها فقط مربوط به برجام است در حالی که فقط یک بخش آن برجام است اما مبارزه با پولشویی و تروریسم هم هست. شفاف سازی کار بانک ها و بخش اقتصادی دولت یکی از اهداف ماست.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات سپرده گزاران گفت: یکی از معضلات ما همین شرکت ها و تعاونی هایی بود که مردم را با سود بالا تشویق می کردند،  یا برای کلاه گذاشتن سر مردم اقدام می کردند. مواجه شدیم با موسسات غیر مجاز که مجموع آنها چیزی حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار بود .

مشکلات ۹۸ درصد سپرده گذاران حل شده

وی ادامه داد: دولت گام های بزرگی را در دولت یازدهم و دوازدهم و مخصوصا چند هفته اخیر برای حل این مشکل برداشت. خوشبختانه مشکلات ۹۸ درصد سپرده گذاران حل شده یا در هفته های پیش رو حل خواهد شد.

روحانی گفت: یکی از ظرفیت های بزرگ ما برای تولید، اشتغال و اقتصاد ما بحث ترانزیت است.

رئیس جمهور گفت: سال جاری در یک مقطعی به خاطر شایعات ایجاد شده رشدی در بازار ارز داشتیم اما همیشه در این فصل از سال قیمت ارز ما بالا رفته و در بهمن و اسفند پایین می آید. اما برنامه دولت این نیست که از افزایش نرخ ارز درآمد کسب کند. البته در بازار اقتصاد هر کالایی به دلایلی نوسان دارد.

درآمد ارزی ما بیشتر از هزینه های ارزی ماست

وی افزود: تعمدی در اینکه نرخ ارز را بالاببریم تا درآمد ایجاد کنیم نداریم، تلاش می کنیم نرخ ارز را متعادل نگه داریم. البته درآمد ارزی ما بیشتر از هزینه های ارزی ماست پس مردم نگران نباشند که نوسانات زیادی خواهیم داشت. مهمترین مسئله ما حفظ آرامش است. مردم بدانند تورم ما منفی و رشد ما مثبت است. از نظر ارتباطمان با کشورهای دیگر باید مردم بدانند روابط ما نسبت به سالهای گذشته بهتر است.

روحانی گفت: ما باید در بیرون کشور بازار داشته باشیم. اگر فقط برای مصرف داخلی تولید داشته باشیم در تولید پیشرفت نخواهیم کرد. امسال رشد صادرات ما در زمینه نفت و گاز و انرژی خوب خواهد بود. تنها بخشی که در فصل های قبلی رشد نداشتیم مسکن بود که در شش ماهه نخست سال رشد در این بخش داشتیم.

رئیس جمهور گفت: قدم های خوبی در بخش صنعت، کشاورزی و بخش های مختلف برداشتیم و  جای نگرانی در شاخص های اقتصادی وجود ندارد.

وی درباره برنامه  دولت در حوزه های ویژه گفت: جایگاه جغرافیایی ایران ایجاب می کند از مرزهای ایران به عنوان ترانزیت استفاده کنیم. مرزهای هوایی ایران به خاطر برخی اتفاقات در قطر و اوکراین یک مسیر اصلی شده است، از نظر انرژی از شمال نفت و گاز می گیریم و از جنوب تحویل مشتری می دهیم. ترانزیت شمال به جنوب برای ما مهم است و مذاکرات ایران، ترکیه و روسیه، مذاکرات ایران ازبکستان، افغانستان برای ترانزیت است. در دولت یازدهم بیش از یک میلیارد دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کردیم که هفته آینده افتتاحیه ای داریم.

روحانی گفت: کشورهای فراوانی هستند که می خواهند در چابهار سرمایه گذاری کنند.این جز طرح هایی است که دولت دوازدهم به نتیجه خواهد رساند. راه آهن قزوین به رشت را تا اخر امسال افتتاح می کنیم، نیمی از سرمایه گذاری آستارا رشد را ما و نیم دیگر آن را آذربایجان انجام می دهد.

رئیس جمهور برای کسب و کار های جدید افزود: در بحث فن آوری های نو قدم های خوبی برداشتیم، کارافرینان بسیاری از خارج جذب می شوند افراد با استعداد از ایران رفته بودند اما الان سالانه حدود ۳۰۰ فرد متفکر وارد کشور می شوند.

وی گفت: امروز طرح طراحی لکوموتیو با روسیه در حال انجام است، در زمینه ساخت اتومبیل با فرانسوی ها همکاری می کنیم در برخی زمینه های معدنی، پیشرفت های خوبی داشتیم، بخشی از فولاد ما به اروپا صادر می شود همه این مباحث برای تحول تکنولوژی راه آهن ماست. برقی شدن راه آهن تهران - مشهد در حال بررسی است و قرارداد آن با چین در حال نهایی شدن است ناوگان هوایی نیز در حال نو شدن هستند.

روحانی درباره جهت گیری سیاست خارجی دولت گفت: اساس سیاست خارجی این دولت با دولت یازدهم متفاوت نیست. اساس کار ما تعامل عزتمند با دنیا بود. اساس سیاست این است که در منطقه مشکلات را از طریق مذاکره حل کرده و مشکلات ناامنی را از بین ببریم. کمکی که ایران به دولت و ملت عراق کرد همکاری برای ثبات منطقه بود. کاری که بین ایران و ترکیه و عراق برای اقلیم کردستان انجام شد همکاری سه جانبه بود.

اساس سیاست ما تعامل عزتمندانه است

وی گفت: امروز کشورهای خط مقاومت در منطقه پیروزی مهمی را به دست اوردند، پایگاههای اصلی داعش در سوریه و عراق فروریخت البته مشکل تروریسم به این سادگی حل نمی شود اما اساس سیاست ما تعامل عزتمندانه است.

رابطه خوبی با اتحادیه اروپا داریم

وی گفت: امروز ما رابطه خوبی با اتحادیه اروپا داریم، روابط تجاری و بین الملل ما با روسیه، اتحادیه اروپا، ترکیه، عراق، افغانستان، عراق بهتر شده است، ممکن است با سعودی ها مشکل داشته باشیم اما تقصیر آنهاست.

عربستان می خواهد روی شکست هایش سرپوش بگذارد

وی افزود: عربستان می خواهد روی شکست هایش سرپوش بگذارد. ضمن اینکه مسائل داخلی حادی دارند می خواهند یک کشور را معرفی کنند به عنوان یک دشمن که آن هم ما هستیم . ما باید هوشیاری به خرج دهیم.

روحانی گفت: ما در زمان مناسبی مذاکرات را انجام دادیم و در هر زمان دیگری هم باید بهترین تصمیمات را بگیریم. همیشه قدرت ما برای تهدیدات احتمالی دو بال نیاز دارد بال دیپلماسی و بال قدرت نظامی. هر کدام ضعیف باشد نمی توانیم در صحنه سیاسی به اهدافمان برسیم. دولت یازدهم و دوازدهم دنبال تقویت این دو بال است.

روحانی گفت: با ورود اس ۳۰۰ حرکت مثبتی در حوزه پدافند هوایی انجام گرفت.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص موضع ایران در قبال برجام گفت: در برجام موفقیت هایی به دست آوردیم که قابل تخریب نیست و هیچ وقت از بین نمی رود و برای همیشه در کشور ما و در تاریخ کشور ما باقی خواهد ماند. اولا ما یک معضل بزرگ بین‌المللی را پای میز مذاکره حل کردیم که این موفقیت دیپلماتیک ما است که هیچ گاه از بین نمی رود. مثل ۸ سال دفاع مقدس که مقابل دشمن پیروزی شدیم و این موفقیت ثبت شد و از بین نمی رود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما از لحاظ اخلاقی ثابت کردیم که هیچگاه دروغ نمی گوییم و دیگر آنکه ما هیچ وقت دنبال سلاح هسته ای نیستیم. ما توانستیم قطعنامه های سازمان ملل علیه خود را لغو کنیم. ممکن است در آینده قطعنامه هایی به تصویب برسد و ما نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم ولی قطعنامه هایی که موجود بود را لغو کردیم.

وی تصریح کرد: در طول این دو سال از برجام، استفاده اقتصادی در زمینه های سرمایه گذاری خارجی، توافقات بانکی، ورود فناوری، فروش نفت و میعانات گازی داشتیم. میعانات گازی ما روی آب بود که با برجام توانستیم آن را بفروشیم. اداره کشور بدون این موفقیت ها بسیار سخت بود.

برجام یک گشایش بود

روحانی با بیان اینکه برجام یک گشایش بود اظهار داشت: اینکه در برجام در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد، مهم است. دولت جدید آمریکا حدود یک سال است که روی کار آمده و همه تلاش خود را مصروف کرد تا برجام را از بین ببرد اما نتوانست و این نشان می دهد که برجام توافق مستحکمی است که به این سادگی نمی توان آن را از بین برد.

رئیس جمهور یادآور شد: موضع گیری که دولت آمریکا در قبال برجام و ایران انجام داد مورد حمایت دو یا سه کشور و یک رژیم قرار گرفت اما کل اتحادیه اروپا، روسیه و چین و کشورهای مختلف دنیا، روبروی امریکا ایستادند. در سازمان ملل دو نطق انجام شد، یک نطق را رئیس جمهور آمریکا و یک نطق را رئیس جمهور ایران انجام داد. این دو نطق در دنیا مقایسه شد. هر کس ما را دید گفت ایران منطقی، مودب و در چارچوب با دنیا صحبت کرده و رئیس جمهور آمریکا با یک شیوه غیرمنطقی با مردم ایران صحبت کرده است.

بدخواهان برجام اسرائیل، عربستان و آمریکا هستند

وی اضافه کرد: ما یک موفقیت بزرگ در سیاست خارجی داشته ایم و باید همه تلاش خود را به کار بگیریم که در قدم های بعدی نیز دشمن موفق نشود تا امروز بدخواهان برجام که در منطقه اسرائیل و عربستان هستند و در بیرون از منطقه آمریکا است، نتوانستند کاری انجام دهند. ما همه تلاش خود را به کار می گیریم اما در عین حال اگر روزی مشکلی هم پیش بیاید برنامه ریزی دقیقی برای آن داریم.

کابینه دوازدهم فراجناحی است

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود درخصوص انتخاب کابینه و وعده های رئیس جمهور در مورد به کارگیری زنان و جوانان در سطوح مختلف گفت: قول من به مردم این بود که در دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم، دولتم حزبی و جناحی نباشد و فراجناحی باشد به همان صورت هم عمل کردم و بر مبنای شایستگی ها و مشورت هایی که انجام دادم، وزرا را انتخاب کردم. برخلاف شایعات - که بر روی من فشارهایی است که فلان وزیر را انتخاب یا فلان وزیر را انتخاب نکنم- طبق مصلحت جامعه، کابینه را انتخاب کردم.

باید اختلافاتمان را کنار بگذاریم

رئیس جمهور گفت: در شرایط فعلی کشور هیچ چیز برای ما واجب تر از انسجام، یکپارچگی و وحدت ملی نیست. ما باید اختلافاتمان را کنار بگذاریم، همه احزاب، جناح ها در کنار هم باشیم. این وحدت، انسجام و توان بین قوا و نیروهای مسلح برای ما بسیار مهم است. تلاش من در دولت دوازدهم برای مذاکره جدی تر با قوای دیگر بیشتر بوده است. دیدارها و گفتگوهای من با سپاه، ارتش و بسیج بیشتر بوده است.

اشتغال بانوان در قبل از دولت یازدهم منفی بود

وی افزود: من قول داده ام که زن ها در اشتغال، فضای مناسبی داشته باشند. خدمت همه بانوان اعلام می کنم که اشتغال بانوان در قبل از دولت یازدهم منفی بود و در دولت یازدهم حضور زنان در زمینه اشتغال، حضور بسیار پررنگی بود. از سال ۹۳ تا سال ۹۶ به طور متوسط سالانه ۶۹۵ هزار اشتغال داشته ایم. اشتغال خانم ها در این میزان قابل توجه است و حدود نصف نرخ اشتغال مربوط به بانوان است. باید در مدیریت ها هم از بانوان استفاده شود. آنها این استعداد و قدرت را دارند. برای اولین بار یک مقام ارشد در وزارت نفت، یک خانم است. چهار وزارتخانه دیگر نیز معاونانشان خانم ها هستند. البته وزرا مکلف هستند دو نفر از معاونین و یا مشاورین ارشد خود را از میان خانمها انتخاب کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی را یک خانم اداره می کند، تلاش ما بر این است که در سطوح مدیریتی، خانم ها و جوانان حضور بیشتری داشته باشند. در دولت دوازدهم برای اولین بار جوان تحصیل کرده ای که متولد دهه ۶۰ بود به عنوان وزیر به مجلس معرفی کردیم که رأی اعتماد نیز آورد. این یک نمونه است که کابینه و مدیر ارشد ما از میان جوانان انتخاب شدند.

رئیس جمهور تأکید کرد: هیچ وقت وعده ای که به زنان، اقلیت های دینی، جوانان و اقوام دادم را فراموش نمی کنم.

روحانی درباره برنامه دولت برای مبارزه با فساد گفت: یکی از راه های مبارزه اصلی با فساد، ارتباطات درست مردم با همدیگر هست. فضای مجازی که تلاش مان است که بازتر شود. کم کم به جای فروش اشتراک ما در پی فروش پهنای باند به مردم هستیم و مردم از ۱۰ آذر با قیمت کمتری برای استفاده از اینترنت رو به رو خواهند شد.

وی افزود: برای ارتباط و آگاهی مردم اگر یک گوشه ای مشکلی پیش می آید، هر کسی با موبایلی که دارد برای خود رسانه است. ما باید اطلاعات لازم را به مردم بدهیم به همین دلیل تصمیم ما در دولت دوازدهم هم برای اجرای حقوق شهروندی و هم برای مبارزه فساد این است که همه دولت به ویژه بخش اقتصادی آن به اتاق شیشه ای برود. همه مردم باید مطلع باشند که دولت دارد چه می کند.

رییس جمهور افزود: همه قراردادها و مزایده های ما باید شفاف باشد. شفافیت، فرهنگ سازی و تقویت رسانه ها عامل مهمی برای مبارزه با فساد است. وعده ای که من در دولت یازدهم به مردم دادم این است که رفتارم جناحی نباشد و ثانیا آزادی در جامعه بیشتر باشد و فضای نقد در جامعه حکم فرما باشد و مردم بتوانند به راحتی انتقاد کنند. انتقاد به معنی تخریب، تهمت و دروغ گفتن نیست.

روحانی ادامه داد: فسادهای دیگری هم مانند قاچاق هست که ما در همه این زمینه ها داریم تلاش می کنیم تا این فسادها کم شود. در این زمینه هماهنگی میان قوا ضروری است.

جلسات منظم سران قوا

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا جلسات سران قوا دارد منظم برگزار می شود گفت: ما در دولت یازدهم هم جلساتی با سران دو قوه دیگر داشتم اما در دولت دوازدهم، در همین صد روز تصمیم ما این بود که این جلسات را بیشتر ادامه بدهیم.

وی افزود: تصمیم گرفته شده که شاهد مصوبات مکتوب برای هر جلسه باشیم. این کار را در جلسات پیگیری کردیم یعنی هم مصوبه داشتیم و هم مصوبات را برای اجرا، مکتوب کردیم. درست است که قوا از هم مستقل هستند اما باید با هم کار و تعامل کنند.

روحانی تاکید کرد: وقتی جلسه سران قوا گذاشته می شود، بسیاری از اموری که در بوروکراسی طولانی می شود، در همین موسسات غیر مجاز اخیر، همین جلسات باعث شد که زودتر بتوانیم میان دو قوه اجرایی و قضایی هماهنگی ایجاد کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: ما باید در زمینه اقتصادی به مردم امنیت بیشتری بدهیم. نباید اجازه دهیم به خاطر بهانه های کوچک در بخش اقتصادی، کارآفرینان ما دچار مشکل شوند. همچنین ما درباره مسائل سیاسی و جهانی با هم گفتگو می کنیم. در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتر داریم و بنابراین هدف ما این است که بتوانیم برنامه هایمان را بهتر به پیش ببریم.

روحانی در باره برنامه های دولت برای حل آسیب های اجتماهی گفت: آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی و اعتیاد از مسائل مهم است، خود رهبر معظم انقلاب وقت گذاری کردند و جلسات تاثیرگذاری هر ۶ ماه یکبار در این باره دارند .

وی ادامه داد: قبلا وزارت کشور متولی موضوع آسیب های اجتماعی بود ، بعدها تبدیل به شورای اجتماعی شد که به عهده رئیس جمهوری است.

وی خاطر نشان کرد: آمارها در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش را نشان می‌دهد و این پیشرفت است.

روحانی ادامه داد: در زمینه مواد مخدر که ستاد مواد مخدر مسوولیت مستقیمی را دارد ما هفته آینده جلسه خواهیم داشت و این جلسات را ادامه می‌دهیم. یکی از وظایف اصلی دولت دوازدهم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است که قوای دیگر هم باید کمک کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: به نظر من شرایط یک سال گذشته ما را امیدوار کرده که اولویت‌بندی کنیم و موضوعات میان بخشی را با برنامه‌ریزی که انجام شده هر دستگاه مسوولیتی را بر عهده گرفته است.

۱۶ آذر در دولت یازدهم زنده شد

وی درباره برنامه های دولت برای دانشجویان اظهار داشت: ۱۶ آذر روز دانشجو است و این روز در دولت یازدهم زنده شد. مدتی ۱۶ آذر تعطیل بود اما در دولت یازدهم در همه دانشگاه‌های بزرگ مراسم داریم.

وی افزود: مهارت‌ٱموزی برای دانشجویان ما بسیار مهم است. امروز شرکتهای دانش‌بنیان بسیاری از دانشجویان را جذب می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: فضای باز باید برای دانشجویان فراهم کنیم و نمی‌توانیم افکار دانشجویان را محصور کنیم. ما نباید بگذاریم به خاطر مسائل سیاسی و جناحی بین دانشجویان فاصله باشد. همه جناح‌های سیاسی باید در دانشگاه‌ها احساس عدالت و برابری کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه نیازهایی به کمک‌هایی برای تحول در آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها دارد که این را در بودجه سال جدید پیش‌بینی کرده‌ایم.

رئیس جمهور گفت: من وعده های شفاهی به مردم دادم هیچ کدام را فراموش نکردم وظیفه خود می دانم آنها را دنبال کنم، اینکه برخی فکر می کنند دم انتخابات شعاری دادم و دنبال اجرا نیستیم اینگونه نیست تمام شعارها را در ضمن برنامه هایی که ارائه می دهیم دنبال می کنم.

وی افزود: البته برخی مسائل بوده که اجرای آنها نیاز به هماهنگی بین ارکان حکومت است آنها را هم دنبال می کنم که البته در شعارهایی که مردم می دادند امروز وضع بهتر است اما فاصله هنوز زیاد است.

رئیس جمهور گفت: برای بافت های فرسوده برای تهران و سراسر کشور برنامه های خوبی داریم، همکاری خوبی با شهرداری داریم همکاری دولت دوازدهم با شهرداری بهتر است، در حوزه کشاورزی برنامه های خوبی داشتبم گندم آنها را خریدیم و همه پول آنها را پرداخت کردیم.

روحانی با بیان اینکه برنامه های بسیاری برای ۱۰۰ روز بود که فرصت نشد گزارش آن را ارائه دهم عنوان کرد: وزرا باید برنامه هایی که در طول ۱۰۰ روز انجام دادند را برای مردم ارائه دهند و توضیح دهند که سال آینده چه کارهایی مد نظر دارند.

۸ آذر ۱۳۹۶ ۰۰:۰۲
|
تعداد بازدید : ۹۷۲
کد خبر : ۲,۲۵۸

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید