اخبار

مقاومت سکه شکسته شد

سرانجام روز یکشنبه، مقاومت معامله‌گران سکه با ادامه حراج در بانک کارگشایی شکسته شد. در این روز، سکه تمام بهار آزادی ۳۶ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان رسید. این رقم بیشترین افت قیمت از دی‌ماه ۹۵ به حساب می‌آید. به این ترتیب، سکه که در اولین روز حراج تا حدی در برابر سقوط قیمتی مقاومت کرده بود، در روز دوم با ثبت این رکورد ۴ کانال عقب نشست. با این افت، میزان حباب سکه بدون محاسبه مالیات ارزش افزوده تا سطح ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

ادامه حراج سکه در بانک کارگشایی قیمت را ۴ کانال پایین‌تر برد. روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۳۶ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان رسید. این بیشترین افت فلز گرانبهای داخلی از ۱۰ دی‌ماه سال ۹۵ بود و موجب شد سکه به کمترین قیمت از تاریخ ۱۸ آبان سال‌جاری برسد.

به گفته فعالان، اعلام خبر ادامه حراج سکه در روز یکشنبه به تنهایی کافی بود تا قیمت افت بیشتری را تا ابتدای کانال یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان در همان انتهای روز شنبه تجربه کند؛ زمانی که حراج سکه در روز یکشنبه آغاز شد، قیمت افت بیشتری کرد و به میانه کانال یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. در رابطه با میزان سکه عرضه شده از سوی بانک کارگشایی اخبار متفاوتی در خبرگزاری‌ها وجود داشت؛ اما، پیگیری «دنیای‌اقتصاد» از مدیرعامل بانک کارگشایی نشان می‌دهد که مجموع عرضه سکه در ۲ روز ابتدایی هفته حدود ۵ هزار قطعه بود. مسعود سلیمانی همچنین کمترین قیمت فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در روز یکشنبه را حدود یک میلیون و ۳۳۵ هزار تومان و هر قطعه نیم سکه را ۶۶۴ هزار تومان اعلام کرد. به این ترتیب، کمترین قیمت حراج سکه ۱۹ هزار تومان از قیمت نهایی بازار پایین‌تر بود. در مورد نیم سکه این اختلاف به بیش از ۲۵ هزار تومان می‌رسید.

با افت سکه در روزهای اخیر، میزان حباب آن نیز بدون احتساب مالیات ارزش افزوده به نزدیک ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. این در حالی است که در صورت محاسبه مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی علامت حباب تغییر می‌کند و قیمت بازاری کمتر از ارزش ذاتی می‌شود.

نزول دلار به کمترین قیمت آذر

در دومین روز هفته، دلار نیز از افزایش بهای سکه حمایت نکرد و با نزول خود زمینه را برای افت بیشتر فلز گرانبهای داخلی فراهم کرد. روز یکشنبه دلار ۱۳ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ هزار و ۱۱۴ تومان رسید. این کمترین بهای شاخص ارزی در سومین ماه پاییز بود و کمی انتظارات افزایشی معامله‌گران ارزی را تحت‌تاثیر قرار داد. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم، کاهش حضور سکه‌بازان در بازار ارز، احتیاط معامله‌گران دلار و عرضه متناسب بازارساز از جمله عواملی بودند که روند قیمت را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند.

بیشترین افت سکه از دی‌ماه

روز یکشنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۳۶۹ هزار تومان آغاز کرد که کاهشی ۲۱ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز ابتدایی هفته داشت. به گفته فعالان، زمانی که در ساعات انتهایی روز شنبه اعلام شد، بانک کارگشایی در روز یکشنبه نیز عرضه سکه را ادامه خواهد داد، به یکباره تعداد فروش‌ها در بازار و در معاملات پشت خطی بالا رفت؛ عاملی که موجب شد قیمت سکه در شروع معاملات روز شنبه نزدیک به ۵/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. قیمت تا حدود ۱۲ ظهر یکشنبه به ابتدای کانال یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان نزدیک شد و پس از آغاز حراج در ساعت ۲ بعدازظهر میزان افت شدیدتر شد و حتی قیمت برای لحظاتی به زیر مرز یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رفت. این قیمت سکه در حجم معاملات عمده بود ولی در حجم خرد، بهای سکه کمی قیمت بالاتری داشت. صرافی‌ها و فروشندگان خرد که در ساعات ابتدایی روز اعداد بالای یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان را بر تابلوی خود درج کرده بودند، حدود ساعت ۳ بعدازظهر قیمت فروش سکه را تا نزدیک یک میلیون و ۳۶۵ هزار تومان پایین آوردند.

کف‌گیری پس از حراج

با وجود افت سکه در زمان حراج به میانه کانال یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، سکه‌بازان پس از پایان حراج سعی کردند قیمت را کمی بالا بیاورند. به گفته فعالان، بانک کارگشایی روز سه‌شنبه عرضه خاصی نخواهد داشت و برخی بازیگران سعی دارند با بالا آوردن قیمت، سکه خود را در این روز در محدوده‌های بالاتر عرضه کنند. این در حالی است که عده دیگری تفسیر متفاوتی از تحرکات معامله‌گران دارند. به گفته آنها، سکه‌بازان با مقاومت خود سعی دارند این سیگنال را به بازار منعکس کنند که حراج سکه اثر موقتی خواهد داشت و با پایان آن قیمت در جاده صعودی قرار خواهد گرفت. بازیگران آتی از دیگر افرادی هستند که عنوان شده است به دلیل سررسیدهای خود در دی‌ماه سعی دارند قیمت بازار نقدی را بالا نگه دارند. هم‌اکنون سررسید سکه در دی‌ماه حدود یک میلیون و۴۰۰ هزار تومان است. عده‌ای نیز صعود اونس به نزدیکی مرز هزار و ۳۰۰ دلار در ساعاتی از روز دوشنبه را عاملی دانستند که سیگنال افزایشی به معامله‌گران سکه داد.

تغییر بسته‌های حراج سکه

روز یکشنبه قیمت پایه عرضه سکه تغییر خاصی نکرد، ولی با افزایش میزان فروش قیمت فلز گرانبهای داخلی در بازار افت بیشتری را به ثبت رساند. قیمت پایه سکه در دومین روز حراج بدون احتساب مالیات ارزش افزوده، همان یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تعیین شد. با این حال، یکی از تفاوت‌های حراج روز دوم با روز شنبه، تغییر بسته‌های عرضه سکه بود. روز یکشنبه بسته‌های ۱۰۰ تایی سکه عرضه نشد و بسته‌ها در حجم ۲۰ و ۵۰ قطعه بود.

عرضه شمش‌ در ابعاد مختلف

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرعامل بانک کارگشایی از احتمال عرضه ربع سکه و انواع مختلف شمش خبر داد. مسعود سلیمانی گفت: به‌زودی شمش‌های یک گرمی، ۵/ ۲ گرمی، ۵ گرمی، ۱۰ گرمی و یک اونسی به وسیله بانک کارگشایی عرضه می‌شود و این عرضه می‌تواند بر قیمت ربع سکه و سکه گرمی تاثیر بگذارد. البته او در بخش دیگری از صحبت‌های خودعنوان کرده بود که چه ربع سکه عرضه بشود و چه نشود، با عرضه سکه تمام و نیم، قیمت ربع و گرمی هم کاهش خواهد یافت.

سلیمانی درباره زمان مشخص عرضه سکه گفت: بانک مرکزی هیچ قید زمانی را به ما اعلام نکرده است و فعلا این عرضه ادامه خواهد داشت.

 

13-01

۷ آذر ۱۳۹۶ ۰۹:۴۳
|
تعداد بازدید : ۵۸۶
کد خبر : ۲,۲۴۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید