اخبار

اقدام بانک مرکزی در حراج سکه، ضروری بود

کارشناس اقتصادی گفت:برای جلوگیری از تلاطم بازار ارز نیاز به کنترل قیمت سکه است چراکه افزایش قیمت سکه باعث رشد نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

هادی نعمتی کارشناس طلا و جواهر با اشاره به تصمیم بانک مرکزی مبنی بر عرضه سکه گفت: این اقدام بانک مرکزی قبلا هم سابقه داشته است؛ بانک مرکزی سکه عرضه کرده که منجر به کاهش فاصله عرضه و تقاضا شده و حبابی که در بازار سکه به وجود آمده، از بین می برد.

نعمتی درمورد مشخصات این تصمیم بانک مرکزی افزود: معمولا بانک مرکزی سکه را به قیمتی پایین حراج می‌کند ولی آنچنان پایین نیست که تلاطم خیلی زیادی در بازار سکه به وجود بیاید.

وی با اشاره به نظر منتقدان این تصمیم بانک مرکزی، بیان کرد: یکی از وظایف بانک مرکزی تثبیت قیمت سکه و ارز است و سخن منتقدان که می‌گویند بانک مرکزی در بازار سکه دخالت می‌کند، درست نیست.

این کارشناس بازار طلا و جواهر با اشاره به رابطه قیمت سکه و ارز، گفت: به عنوان مثال کشور چین قیمت ارز را بالا می‌برد که بتواند صادرات مناسبی داشته باشد و کشور ما که شرایط صادراتی مناسبی ندارد برای جلوگیری از تلاطم ارز نیاز به کنترل قیمت سکه دارد چرا که افزایش قیمت سکه باعث بالارفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

نعمتی اضافه کرد: منتقدان می‌گویند که بانک مرکزی از جیب ملت، سکه را به صورت ارزان وارد بازار می‌کند، درحالی که این امر درست نیست

وی افزود: درست است که بانک مرکزی اکنون سکه را به زیر قیمت بازار می‌فروشد ولی نباید فراموش کرد که بانک مرکزی سکه را با قیمت پایین می‌خرد و در مواقعی که قیمت سکه بالا می‌رود و حباب درست می‌شود می‌فروشد و بانک مرکزی درواقع ضرر نکرده است.

این کارشناس بازار سکه و طلا ادامه داد، برخی می‌‎گویند که بانک مرکزی با دلارهای نفتی، سکه را  ارزان وارد بازار می‌کند درحالی که بانک مرکزی با اینکار از بروز تلاطم‌ها در اقتصاد و  بی ارزش‌شدن پول ملی جلوگیری ‌می‌کند.

نعمتی گفت: بانک مرکزی از اهرم‌های متفاوتی در راستای کنترل نرخ ارز و قیمت سکه و طلا  استفاده می‌کند که صدور مجوز واردات یا صادرات طلا و عرضه سکه تنها چندمورد آن است.

نعمتی  درمورد سوداگری بازار سکه گفت: متاسفانه در نگاه مردم سکه و طلا نه یک کالای مصرفی که یک وسیله سوداگرایانه است و این نوع نگاه باعث می‌شود که بازار سکه دچار نوسانات خیلی زیادی شود.

این کارشناس حوزه جواهر و طلا ادامه داد:این پیچ تقاضا و تغییر ناگهانی قیمت طلا به خاطر ضعف در فرهنگ اقتصادی است که اگر کاربلندمدتی در این زمینه انجام شود، حتما از تبعات بد آن کمتر خواهد شد.

هادی نعمتی در پایان درمورد بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی همیشه نباید از کارشناسان خود نظرخواهی کند،اساتید و صاحب نظرانی در دانشگاهها و مراکز علمی ما هستند که لازم است بانک مرکزی از نظر آنان نیز بهره ببرد.

۵ آذر ۱۳۹۶ ۲۳:۴۱
|
تعداد بازدید : ۵۶۴
کد خبر : ۲,۲۲۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید