اخبار

گزارش بازار بورس، یک شنبه 5 آذر 96

گزارش بازار بورس، یک شنبه 5 آذر 96
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس 185 واحد افزایش یافت و به 90,655 واحد رسید. که نمادهای فملی با 124 واحد، ومعادن با 57 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس  185  واحد افزایش  یافت و به 90,655 واحد رسید. که نمادهای فملی با 124  واحد، ومعادن  با 57 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 298  میلیارد تومان رسید که نماد ومعادن با رقمی حدود 31 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با کاهش 12 واحدی به رقم 1018 رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  158 میلیارد تومان رسید که نماد ارفع با رقمی حدود 6  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

بانک مرکزی اعلام کرد نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان‌ماه ۱۳۹۵ معادل ۹.۹ درصد است. به گزارش خبرگزاری، بر اساس محاسبات بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ به شرح  زیر است:

- شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان‌ماه ۱۳۹۶ به عدد ۱۰۹.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش یافت.

- شاخص مذکور در آبان‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۹.۶ درصد افزایش داشته است.

در بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۰ هزار تومان کاهش مواجه شد؛ ضمن اینکه سایر انواع سکه نیز از هزار تا ۱۲ هزار تومان ارزان شدند.  در جریان معاملات امروز(یکشنبه) بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با کاهش مواجه شد؛ به نحوی که از هزار تا بیست هزار تومان کاهش را تجربه کرد.بر این اساس، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۲ هزار تومان کاهش، طرح جدید با ۲۰ هزار تومان کاهش، نیم سکه با ۸ هزار تومان کاهش، ربع سکه با ۶ هزار تومان کاهش و سکه یک گرمی با هزار تومان کاهش مواجه بود.در این میان، سکه طرح قدیم یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۲۱۴ تومان، طرح جدید یک میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۱۸ تومان، نیم سکه ۶۸۹ هزار و ۱۱۰ تومان، ربع سکه ۳۹۱ هزار و ۶۲ تومان و سکه یک گرمی ۲۶۲ هزار و ۴۱ تومان است.هر دلار ۴۱۰۷ تومان، یورو ۴۹۴۵ تومان، پوند ۵۵۴۰ تومان، درهم امارات ۱۱۲۶ تومان و لیر ترکیه ۱۰۵۷ تومان است.

 

در گروه های دیگر چه خبر بود ؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات نمادها اکثرا قرمز پوش بودند. خبهمن امروز هم پر تقاضا ظاهر شد این نماد با رشد 4.7 درصدی به قیمت 1095 ریال رسید و بیش از 35 میلیون سهم معامله شد که پر حجم ترین نماد گروه بود که در آخر نیز با صف خرید بیش از 1 میلیونی بسته شد . سایپا قرمز پوش بود این نماد با کاهش 1.4 درصدی همراه شد و با قیمت پایانی 1019 ریالی به معاملاتش خاتمه داد و روز منفی ای را پشت سرگذاشت . خزر از دیگر نمادهای سبز پوش گروه بود این نماد که با روند صعودی هفته معاملاتی خود را آغاز نمود امروز  با رشد 4 درصدی همراه شد و در نهایت با صف خرید 2 میلیونی به معاملاتش خاتمه داد . خودرو با قیمت پایانی 263 تومان در محدوده صفر مثبت بسته شد .

معاون بازاریابی و فروش سایپا از موکول شدن فروش خودرو کوییک به زمان دیگری خبر داد و مدیرعامل سایپا نیز با رونمایی از اولین محصول مشترک سایپا و سیتروئن،جزئیات تولید و زمان عرضه را تشریح کرد.

معاون وزیر صنعت با اعلام تا ماه آینده تولید خودرو از۹۶۰ هزار دستگاه به یک میلیون دستگاه خواهد رسید، گفت: برنامه تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال‌ جاری محقق می‌شود .

در گروه پتروشیمی شاهد معاملات متعادل در اکثر نمادها بودیم . تاپیکو در حدود 25 میلیون از سهامش در محدوده 1 درصد مثبت و قیمت 128 تومان معامله شد. زنجان بیش از 17 میلیون از سهامش در قیمت 100 تومان معامله شد. شاهد معامله بلوکی 7 میلیونی شاراک در نماد شاراک 2 در محدوده -1.3 درصد منفی و قیمت 245 تومان بودیم. پارسان در حدود 5.7 میلیون از سهامش در محدوده 1 درصد منفی و قیمت 231 تومان معامله شد . دهدشت و شکلر از جمله نمادهایی بودند که در این گروه با افزایش تقاضا همراه شدند. سایر نمادهای متعادل و در محدوده صفر تابلو معامله شدند .

در گروه غذایی نماد غشهداب در حدود 3 میلیون از سهامش در محدوده صفر تابلو و قیمت 235 تومان معامله شد. وبشهر در محدوده 3.5 درصد مثبت 2.5 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 130 تومان رسید. غالبر که در حدود 2 میلیون از سهامش معامله شد در نهایت در قیمت 168 تومان بسته شد .

در گروه فولادی و فلزی شاهد معامله بلوکی 132 میلیونی در نماد فخوز2 بودیم . این بلوک در محدوده 5 درصد منفی و به قیمت 406 تومان معامله شد. فملی نزدیک به 61 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 3 درصد مثبت به قیمت 206 تومان رسید. فایرا با صف خرید به کار خود خاتمه داد . این نماد که در حدود 60 میلیون از سهامش معامله شده بود به قیمت 167 تومان رسید. فولاد در حدود 54 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 269 تومان رسید. این سهم که در اوایل بازار در محدوده 3 درصد منفی بود با افزایش تقاضا همراه شد و توانست به محدوده 3 درصد مثبت برسد. ومعادن از دیگر نمادهای بود که امروز با افزایش حجم معاملات همراه شد و 193 میلیون از سهامش معامله شد و در نهایت با صف خرید چند میلیونی به قیمت 164 تومان رسید. نمادهای ارفع ، کاوه ،فخوز، فالوم و فلوله از جمله نمادهایی بودند که با افزایش تقاضا همراه شدند و به محدوده سبز تابلو رسیدند.

قیمت سنگ‌آهن در هفته گذشته با یک درصد و در ماه گذشته با ۴/ ۲ درصد افزایش روندی صعودی را از خود به نمایش گذاشت و به مرز ۶۶ دلار رسید. این افزایش قیمت در حالی است که پیش‌بینی‌ها در ماه‌های گذشته روی رشد قیمت سنگ آهن در اواخر سال میلادی تاکید داشت و کارشناسان خبر این افزایش قیمت را با توجه به شواهد و قرائن از قبل داده بودند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث این افزایش قیمت شده را باید در سیاست‌های کلان چین در حوزه سنگ‌آهن دانست، سیاست‌هایی که در حال حاضر با موضوع آلودگی‌های زیست محیطی ارتباطی محکم برقرار کرده است. موضع چین در حال حاضر در قبال سنگ‌آهن با کاهش ظرفیت‌های تولید این ماده اولیه در کارخانه‌های کوچک و قدیمی همراه شده، کاهش ظرفیت‌هایی که سیگنال‌های کاهش عرضه را به بازار مخابره کرده و در نهایت باعث روند افزایشی این ماده اولیه شده است.

به نقل از پایگاه خبری متال بولتن، ورقه‌های فولادی تولید ایران به دلیل قیمت رقابتی که در مقایسه با سایر عرضه‌کنندگان دارد، به آهستگی در حال گسترش حضور خود در بازار جهانی است.آمارهای اتحادیه تولید‌کنندگان فولاد ایران که نیمی از کل عرضه فولاد نیمه فرآوری شده کشور را بر عهده دارد حاکی است، در نیمه نخست سال جاری شمسی، صادرات ورقه‌های فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۵ درصد رشد به ۶۰/ ۱ میلیون تن رسیده است.اما ایران قصد دارد از این رقم نیز فراتر برود و طی یک ماه منتهی به ۲۱ مارس ۲۰۱۸، ۳۰/ ۵ میلیون تن محصولات فولادی نیمه فرآوری شده صادر کند که ۴۲ درصد نسبت به صادرات ۷۴/ ۳ میلیون تنی ایران افزایش خواهد داشت.

انتظار می‌رود ورقه‌های فولادی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از صادرات محصولات فولادی نیمه فرآوری شده ایران را به خود اختصاص دهد.در اوایل ماه نوامبر، ورقه‌های فولادی ایران با قیمت ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار در هر تن برای تحویل روی عرشه به مشتریان خارجی پیشنهاد شد

 

در گروه پالایشی که روز گذشته با اقبال خوبی همراه شدند و اکثر نمادهای این گروه مقاومت های پیش روی خود را شکستند امروز شاهد معاملات متعادل تر و کم حجم تری در محدوده صفر تابلو بودیم . شپنا در حدود 15.4 میلیون از سهامش در محدوده 2 درصد منفی به قیمت 416 تومان معامله شد. شتران نزدیک به 9 میلیون از سهامش در محدوده 3 درصد منفی معامله شد و به قیمت 369 تومان رسید. شبندر 2.3 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 690 تومان رسید. در نماد شبهرن شاهد غلبه تقاضا بر عرضه بودیم که در نهایت قیمت سهم 4 درصد مثبت شد و به قیمت 1084 تومان رسید.

اعلام حمایت روسیه از تمدید توافق کاهش تولید نفت در آخرین روز کاری هفته گذشته، احتمالا اول هفته خوبی را برای بازار جهانی نفت خام رقم خواهد زد. این انتظار در حالی وجود دارد که بازار جهانی نفت در هفته کاری گذشته روندی صعودی داشته است. شفاف‌سازی روسیه درباره موضعش در نشست آخر هفته اوپک در وین در شرایطی می‌تواند موتور محرکی برای تداوم تقویت قیمت‌ طلای سیاه در هفته کاری پیش‌رو باشد که این غول تولیدکننده نفت خام در دنیا، تا پیش از این از تمدید توافق کاهش تولید به شکل قطعی حمایت نکرده بود. نشست ۱۷۳ اوپک آخر همین هفته در وین برگزار خواهد شد تا با حضور کشورهای کلیدی غیرعضو اوپک مانند روسیه، درباره سرنوشت توافق کاهش تولید تصمیم‌گیری شود.

۵ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۱۹
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۲۶۲
کد خبر : ۲,۲۱۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید