اخبار

گزارش بازار بورس، سه شنبه 30 آبان

گزارش بازار بورس، سه شنبه 30 آبان
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس 513 واحد افزایش یافت و به 88,774 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 140 واحد، شپنا با 92 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس  513  واحد افزایش  یافت و به 88,774 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 140  واحد، شپنا  با 92 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 444  میلیارد تومان رسید که نماد شپنا با رقمی حدود 51 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با افزایش 2.5 واحدی به رقم 1012 رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  345 میلیارد تومان رسید که نماد شاوان با رقمی حدود 11  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

لندن میزبانی دائم آژانس اروپایی دارو را به آمستردام و مرکز بانکداری اروپا را به پاریس واگذار کرد؛ این یکی از محکم‌ترین نشانه‌های برگزیت و آماده شدن انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا است.  به نقل از اسکای‌نیوز، لندن میزبانی دائم آژانس اروپایی دارو را، به آمستردام و مرکز بانکداری اروپا را به پاریس واگذار کرد؛ در عین حال به نظر می رسد این یکی از محکم‌ترین نشانه‌های برگزیت و آماده شدن انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا است.این حرکت به معنای آن است که بیش از ۱۰۰۰ شغل از لندن خارج خواهند شد و همچنین مسیر ده‌ها هزار کارمند و محقق که از این موسسات دیدار می‌کردند را به خارج از انگلستان هدایت خواهد کرد.فرانسه و هلند در رای‌گیری محرمانه دوشنبه شب نمایندگان اروپا، برای این امر انتخاب شدند؛ البته موفقیت آنها نتیجه دیپلماسی موفق با سایر کشورهای اروپایی و اندکی هم شانس بود.پایتخت هلند در راند آخر رای گیری برای آژانس اروپایی دارو با میلان مساوی شدند و تنها با  با قرعه‌کشی برنده مشخص شد.وزیر اتحادیه اروپای ایتالیا گفت که این نتیجه «طعم تلخی» در دهان ایتالیا باقی گذاشت، درحالی‌که نخست‌وزیر هلند آن را «موفقیت دیپلماسی هلندی» دانست.

در حالی که صادرکنندگان مهم نفت توافق کاهش تولیدات خود را تمدید خواهند کرد، قیمت نفت هم در بازار بالا رفته است. به نقل از رویترز، در حالی که تمرکز تاجران به جلسه هفته آینده اوپک که انتظار می‌رود در آن صادر کننده‌های مهم نفت توافق کاهش تولیدات خود را تمدید کنند، معطوف شده بود، قیمت‌های نفت بالا رفت، هرچند افزایش تولیدات آمریکا باعث محدود شدن رشد قیمت‌ها شد.بر این اساس، قیمت نفت برنت با ۴۷ سنت افزایش در ساعت ۱۳:۰۲ به وقت تهران به ۶۲.۶۹ دلار برای هر بشکه رسید در حالی که نفت خام آمریکا در قیمت ۵۶.۷۴ دلار معامله شد که ۳۲ سنت از قیمت بسته شده قبلی بالاتر بود.تحلیل‌گران می‌گویند انتظار می‌رود قیمت نفت برنت در حالی که بازار منتظر نتیجه اجلاس ۳۰ نوامبر سازمان کشورهای صادر کننده سوخت است، بین ۶۱ تا ۶۳ دلار نوسان کند.کشورهای عضو اوپک به همراه تعدادی از تولیدکنندگان غیر اوپک به رهبری روسیه، امسال در تلاشی برای پایان دادن عرضه بیش از حد جهانی نفت و بالا بردن قیمت‌ها تولیدات خود را کاهش دادند.انتظار می‌رود این گروه در دیدار هفته آینده خود این توافق را برای بعد از تاریخ انقضای آن که در حال حاضر مارچ ۲۰۱۸ است، تمدید کنند.اوله‌هانسن، یک مدیر ارشد در ساکسو بنک می‌گوید: اعتقاد عمومی براین است که هر نتیجه‌ای به‌جز تمدید قرارداد کاهش تولید می‌تواند تاثیر منفی سنگینی داشته باشد... بنابراین بازار تنها منتظر تایید این است که اوپک تمایل دارد توافق خود را تمدید کند.

در گروه ها چه خبر بود؟

در گروه پتروشیمی، تاپیکو نزدیک به 25 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده صفر تابلو به قیمت 122 تومان رسید. زنجان نزدیک به 20 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 104 تومان رسید. پارسان در محدوده 2 درصد مثبت نزدیک به 18 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 225 تومان رسید. شپترو و شکبیر در این گروه با افزایش تقاضا همراه شدند و هر کدام به ترتیب به قیمت 277 تومان و 961 تومان رسیدند.

در گروه پالایشی در اوایل بازار اکثر نمادهای این گروه با افزایش تقاضا و صف خرید همراه شدند . ولی در ادامه شاهد افزایش عرضه توسط حقوقی بودیم که در نهایت نماد شپنا نزدیک به 130 میلون از سهامش معامله شد و در محدوده قیمتی 398 تومان به کار خود خاتمه داد . شتران نزدیک به 26 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 379 تومان رسید. شبریز 751 تومان شد و شبندر به 670 تومان رسید. شراز که 1.5 میلیون از سهامش معامله شد در محدوده 5 درصد مثبت به قیمت 1525 تومان رسید. افزایش نرخ نفت و دلار شرایط مناسبی را برای سود سازی نمادهای این گروه فراهم کرده است.

وزیر نفت ضمن تشریح آخرین وضعیت میدان رگ سفید و شرایط کارکنان قرارداد مدت موقت صنعت نفت، درباره نشست آینده اعضای اوپک گفت: بیشتر پیشنهادها مبنی بر تمدید کاهش تولید است؛ اما تصمیم نهایی در نشست وزیران نفت و انرژی این سازمان گرفته می‌شود. بیژن زنگنه صبح روز گذشته در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تامین پایدار خوراک پالایشگاه فجر جم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت انرژی گستر سینا از چندی پیش متقاضی شد خروجی پالایشگاه جم (اتان) را از ما تحویل بگیرد؛ به این صورت که مولکول‌های سنگین گاز بالاتر (+C۲) را که بسیار باارزش است و می‌تواند خوراک پتروشیمی شود، جدا کنند. وی با بیان اینکه از پیشنهاد مطرح شده از سوی بنیاد مستضعفان استقبال کردیم، گفت: با توجه به اینکه مدت زیادی از زمان تولید در میدان‌های نار و کنگان به‌عنوان تامین‌کننده خوراک پالایشگاه گازی فجر جم می‌گذرد و تولید آنها رو به کاهش است؛ باید در باره این موضوع مطالعه بالادستی انجام شود تا از وضع تامین خوراک این پالایشگاه مطمئن شویم و سپس در‌باره ادامه فعالیت‌ها برنامه‌ریزی صورت گیرد. وزیر نفت با اشاره به امضای ۲ تفاهم‌نامه‌ شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز با شرکت انرژی گستر سینا  تصریح کرد: یکی از تفاهم‌نامه‌ها به منظور بررسی نحوه تامین خوراک کامل پالایشگاه فجر جم و دیگری به منظور تفکیک خوراک یا خروجی و جداسازی مولکول‌های سنگین است.

در گروه لاستیک، نماد پکرمان با افزایش تقاضا همراه شد تا در اواسط بازار شاهد تشکیل صف خرید این نماد در قیمت 300 تومان باشیم . این سهم که تا محدوده 270 تومان اصلاح کرده بود امروز در حدود 2.2 میلیون از سهامش معامله شد. پلاست دیگر نماد این گروه نزدیک به 2 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 7.5 درصد مثبت به قیمت 450 تومان رسید. پلاسک نیز نزدیک 1.5 میلیون معامله شد و به قیمت 83 تومان رسید.

۳۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۷:۰۰
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۳۷۸
کد خبر : ۲,۱۷۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید