اخبار

گزارش بازار بورس، شنبه 20 آبان

گزارش بازار بورس، شنبه 20 آبان
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس 102 واحد کاهش یافت و به 87,795 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 48 واحد، فملی با 45 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس  102  واحد کاهش  یافت و به 87,795 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 48  واحد، فملی  با 45 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 117  میلیارد تومان رسید که نماد خساپا با رقمی حدود 7 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با افزایش 6 واحدی به رقم 982 رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  212 میلیارد تومان رسید که نماد غپآذر با رقمی حدود 2  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، دلار ۴۰۷۰ تومان شد؛ ضمن اینکه سکه طرح قدیم نیز با ۵ هزار تومان افزایش، به یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۹۹۷ تومان رسید.در جریان معاملات امروز(شنبه) بازار آزاد تهران، قیمت هر دلار آمریکا به ۴۰۷۰ تومان رسید؛ همچنین هر یورو ۴۷۹۰ تومان، پوند ۵۴۰۲ تومان، درهم امارات ۱۱۱۴ تومان و لیر ترکیه ۱۰۶۵ تومان است.در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۶۲۱ تومان رسید؛ همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم با ۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۱۵۱ تومان رسید.هر نیم سکه ۶۸۱ هزار و ۳۲۶ تومان، ربع سکه ۳۹۰ هزار و ۱۸۷ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۴ هزار و ۱۲۱ تومان است.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۷۶ دلار و ۴۴ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۲۴ هزار و ۷۹۶ تومان است.

سخنگوی وزارت انرژی عربستان گفت: صادرات نفت عربستان در ماه آینده میلادی روزانه تا ۱۲۰ هزار بشکه کاهش خواهد داشت. به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت انرژی عربستان سعودی گفت: عربستان قصد دارد صادرات نفت خود را در ماه آینده میلادی یعنی دسامبر به نسبت ماه جاری تا ۱۲۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و این میزان کاهش را در صادرات خود به تمام مشتریان نفتی لحاظ خواهد کرد.  این مقام رسمی سعودی گفت: صادرات نفت عربستان به ایالات متحده در ماه دسامبر در مقایسه با ماه نوامبر بیش از ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت.  همچنین بزرگ ترین صادرکننده نفت جهان گفت: برنامه ریزی کرده که صادرات نفت خود را در ماه جاری میلادی کمی بیشتر از ۷ میلیون بشکه در روز برساند که این رقم یک مقدار بیشتر از سطح پایین صادرات عربستان در طول تابستان به دلیل رسیدن تقاضای داخلی عربستان به بیشترین میزان خود است. البته کاهش فصلی در تقاضای نفت خام داخلی عربستان می تواند افزایش صادرات نفت را در زمستان به همراه داشته باشد.بر همین اساس اوپک به همراه برخی از تولید کنندگان نفت غیر اوپکی به رهبری روسیه توافق کرده اند تا عرضه نفت را تا مارس سال ۲۰۱۸ میلادی تقریبا ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.ضمن اینکه اوپک به دنبال رسیدن به اجماع در نشست پیش رو خود در سی ام نوامبر ماه جاری میلادی در «وین» اتریش برای تمدید توافق کاهش به بیشتر از ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی است.

در گروه ها چه خبر بود ؟

در گروه پتروشیمی شاهد معاملات کم حجم در اکثر نمادهای این گروه بودیم . زنجان در حدود 19 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 3 درصد مثبت به قیمت 100 تومان رسید. شلرد 19 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 1.7 درصد منفی به قیمت 117 تومان رسید. جهرم دیگر پر معامله این گروه 9 درصد منفی بود و به قیمت 125 تومان رسید. پارسان در این گروه نزدیک به 4 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 217 تومان رسید.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌‌دستی پتروشیمی با اشاره به اینکه تعرفه صدور محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه کاهش می‌یابد، گفت: مذاکرات میان دو کشور ادامه دارد و امید است که با توافق‌های آینده، صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه افزایش یابد. به گزارش «شانا» رضا محتشمی‌پور درباره تازه‌‌ترین توافق‌های صورت گرفته برای کاهش و بهبود تعرفه محصولات صادراتی صنایع پتروشیمی ایران به ترکیه اظهار کرد: خوشبختانه در حاشیه برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، مقام‌های این کشور برای کاهش تعرفه‌‌ها اعلام آمادگی کردند. وی با اشاره به اینکه پیش‌تر ۱۰ قلم از محصولات پتروشیمی برای کاهش تعرفه ارائه شده بود، افزود: ۵ محصول دیگر نیز در جریان مذاکره با مقام‌‌های ترکیه به این فهرست اضافه شد و در مجموع ۱۵ محصول پتروشیمی شامل کاهش تعرفه خواهند شد. رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌‌دستی پتروشیمی ادامه داد: محصولات PET(پلی‌اتیلن ترفتالات) بطری، PET الیاف، TDI، پلی پروپیلن کوپلیمر و نیز پلی استایرن به این فهرست افزوده شده که این محصولات با توجه به افزایش تولید در کشور در این فهرست قرار گرفتند

در گروه پالایشی شاهد معامله بلوکی 12.6 میلیونی در نماد شپنا 2 روی قیمت 355 تومان بودیم . شپنا رو تابلو 11 میلیون از سهامش به قیمت 356 تومان معامله شد. شبندر2 در محدوده 625 تومان معامله بلوکی داشت. شتران در این گروه در محدوده 4.5 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 375 تومان رسید. «اوپک» و «اداره اطلاعات انرژی آمریکا» هفته گذشته گزارش‌هایی را درباره «آینده نفت» منتشر کردند که می‌توان چشم‌انداز بلندمدت و کوتاه‌مدت طلای سیاه را در آنها جست‌وجو کرد. اوپک در حالی در گزارش چشم‌انداز امسال خود به آینده قیمت نفت اشاره‌ای نکرده است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا قیمت هربشکه نفت خام برنت را در سال ۲۰۱۸ به‌طور میانگین حدود ۵۶ دلار پیش‌بینی کرده و نیز نفت خام آمریکا را به‌طور متوسط در هر بشکه ۵ دلار کمتر از نفت خام برنت درنظر گرفته است. مهم‌ترین پیامی که گزارش اوپک به همراه دارد این است که در گزارش اخیر بر خلاف گزارش‌ سال‌های قبل، بر این نکته تاکید شده است که نفت تا سال ۲۰۴۰ بازیگر نقش اول بازارهای انرژی باقی خواهد ماند.  اوپک در گزارش اخیر خود با عنوان «چشم‌انداز نفت در ۲۰۴۰»، رشد تقاضای میان‌مدت برای نفت خام را نسبت به گزارش سال قبل افزایش داده است و این انتظار را مطرح کرده که تا سال ۲۰۲۰ تقاضای نفت با رشد ۹/ ۶ میلیون بشکه‌ای در روز همراه شود و از  ۵/ ۹۴ میلیون بشکه در روز به ۴/ ۱۰۲ میلیون بشکه در روز برسد.

در گروه خودرویی شاهد معاملات متعادل در اکثر نمادهای این گروه بودیم . خساپا در حدود 65 میلیون از سهامش داد و ستد شد و در محدوده 1 درصد منفی به قیمت 106 تومان رسید. خپارس با 8 میلیون معامله به قیمت 78 تومان رسید . خزامیا دیگر نماد پر حجم این گروه در حدود 5 میلیون از سهامش به قیمت 70 تومان معامله شد.

بررسی مرکز آمار ایران از نرخ تورم سالانه کل بخش صنعت نشان می‌دهد که تورم خودرو در تابستان ۹۶ در مقایسه با تابستان سه سال پیش، کاهش ۹۵ درصدی یافته است؛ به‌طوری‌که در تابستان ۹۳ نرخ تورم این بخش ۵/ ۲۰ درصد بوده اما در تابستان ۹۶ این نرخ به ۱/ ۱ درصد رسیده است.تورم بخشی صنعت خودرو براساس بررسی قیمتی نهاده‌های تولیدی خودرو تعیین می‌شود؛ به‌طوری‌که بانک مرکزی و یا مرکز آمار ایران براساس بررسی نرخ تک‌تک عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو به محاسبه تورمی این بخش می‌پردازد. ازسوی دیگر، بررسی مرکز آمار ایران از شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد، شاخص قیمت در بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» در تابستان ۹۶ نسبت به شاخص فصل قبل ۳/ ۱ درصد افزایش یافته است؛ براین اساس تورم «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» توانسته رتبه پنجم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل بخش صنعت در فصل تابستان را به خود اختصاص دهد.

۲۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۷:۱۳
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۴
کد خبر : ۲,۰۵۷

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید