اخبار

گزارش بازار بورس، چهارشنبه 17 آبان

گزارش بازار بورس، چهارشنبه 17 آبان
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس 14 واحد افزایش یافت و به 87,897 واحد رسید. که نمادهای فارس با 32 واحد، رمپنا با 23 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس  14  واحد افزایش  یافت و به 87,897 واحد رسید. که نمادهای فارس با 32  واحد، رمپنا  با 23 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 179  میلیارد تومان رسید که نماد فاراک با رقمی حدود 14 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با افزایش  9.3واحدی به رقم 976 رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  168 میلیارد تومان رسید که نماد سمگا با رقمی حدود 1.9  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

شاخص بهای اجاره مسکن در مناطق شهری ایـران در سـه ماهـه دوم سال جاری بـه عـدد ۱۰۶.۳ رسید که نسبت به سه ماهه قبل معادل ۱.۷ درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل۷.۴ درصد افزایش نشان می دهد. به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، بر اساس آماری که بانک مرکزی براساس (۱۰۰=۱۳۹۵) منتشر کرده است، متوسط شاخص بهای اجاره مسکن در شش ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبـل نیز ۷.۵ درصد افزایش نشان می دهد؛ شاخص مذکور در دوازده ماه منتهی به شـهریورماه ۱۳۹۶ نسـبت بـه دوازده مـاه منتهـی بـه شهریورماه ۱۳۹۵ معادل ۸.۱  درصد افزایش داشته است.شاخص بهای اجاره مسکن در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۶ نسبت به سه ماهه قبل از آن در تمامی استان های کشور افزایش یافت. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان ایلام با ۲.۸ درصد بود و استان مازندران با ۲.۳ درصد و استان های مرکزی و سیستان و بلوچستان هریک با ۲.۱ درصد افزایش در رده های بعدی قرار گرفته اند.کمترین میزان افزایش مربوط به استان کرمانشاه و معادل ۰.۸ درصد بود و استان های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد هریک با ۱.۸ درصد در رده بعدی قرار گرفته اند.گفتنی است شاخص بالا در استان تهران معادل ۲.۰ درصد افزایش نشان می دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: موانع اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار، دارایی‌های سمی بانکها و بالا بودن نرخ تمام‌شده پول برای بانکها است. به نقل از صدا و سیما، رحیم زارع در استودیو پخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: گرانی نرخ پول برای بانکها وجود املاک مازاد و بنگاه داری بانکها، از جمله عواملی هستند که مانع از اجرایی شدن مصوبات شورای پول و اعتبار می‌شود؛ زیرا طبق مصوبه بانک مرکزی، نسبت دارایی های بانکها در سرمایه گذاری‌ها به کل دارائی های آنها باید ۴۰ درصد باشد که در حال حاضر ۶۰ درصد است.سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بنگاه داری، املاک مازاد و دیگر موارد گاهی به ۸۰ درصد هم می رسد و فقط ۲۰ درصد نقدینگی برای آنها باقی می ماند و این ۲۰ درصد به طرق مختلف مصوبات شورای پول و اعتبار را هم در نرخ سود سپرده ها و هم در نرخ سود تسهیلات به سمت جنگ درون بانکی می برد.او ادامه داد: بانکها برای دور زدن مصوبات شورا، صندوقهای با درآمد ثابت ایجاد می کنند، روند نظارت بانک بانک مرکزی صحیح است و آمار درستی دارد اما متمم قراردادهایی که صندوقهای درآمد ثابت می بندند شکل ظاهر را در ویترین درست نشان می دهد یعنی سود سپرده ها ۱۵ درصد و سود تسهیلات ۱۸ درصد است و این نرخ در متمم قراردادها، تسهیلات تا ۳۰ درصد و سپرده ها ۲۵ درصد جهش دارد.

در گروه های دیگر چه خبر بود ؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات  نمادها اکثرا قرمز پوش بودند . سایپا در همان قیمت 1072 ریال باقی ماند این نماد امروز معاملات متعادلی را شاهد شد و بیش از 35 میلیون سهم معامله شد که پر حجم ترین نماد گروه بود . خپارس در محدوده صفر منفی بیش از 10 میلیون سهم معامله شد و با قیمت پایانی 801 ریال به معاملاتش خاتمه داد . خودرو معاملات متعادلی را پشت سرگذاشت و در آخر با قیمت پایانی 2653 ریال آخرین روز معاملاتی خود را به اتمام رساند . خگستر از مثبتهای گروه بود که مورد توجه سهامداران قرار گرفت ایننماد امروز رشد 4.4 درصد یرا شاهد شد و روز مثبتی را به پایان رساند .

عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به علت تاخیر به وجود آمده در تولید و تحویل پژو ۲۰۰۸ گفت: ایران‌خودرو باید طبق قرارداد عمل کرده و جریمه تاخیر را پرداخت کند.

در گروه پالایشی شاهد معاملات متعادل در اکثر نمادهای این گروه بودیم . شپنا در این گروه بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. شپنا نزدیک به 9 میلیون از سهامش در محدوده قیمتی 349 تومان رسید. شبندر دیگر نماد این گروه 4.5 میلیون از سهامش داد و ستد شد و در محدوده 1 درصد مثبت به قیمت 625 تومان رسید. شبریز نیز به قیمت 670 تومان رسید. شپاس از جمله نمادهایی بود که امروز در این گروه با افزایش تقاضا همراه شد و در محدوده 5 درصد مثبت به قیمت 319 تومان رسید.

بر اساس تصمیم جدید شورای رقابت مقرر شده است تا ظرف مدت یک ماه، دستورالعملی برای عرضه وکیوم باتوم پالایشگاه ها با شرایط قراردادهای بلندمدت برای عرضه در بورس کالای ایران تهیه شود. بر اساس مصوبه سیصد و یازدهمین جلسه شورای رقابت، عرضه وکیوم باتوم پالایشگاه ها به طور کامل در بورس کالای ایران و با محاسبه نرخ ارز آزاد انجام خواهد شد.شورای رقابت اعلام کرد: به موجب بند ۵ ماده ۵۸ تا یک ماه به منظور برقراری شرایط همسان در عرضه وکیوم باتوم توسط کلیه پالایشگاه های کشور از طریق بورس کالا، دستورالعمل پیشنهادی تنظیم بازار وکیوم باتوم را با رعایت اصول افزایش شفافیت، رفع تبعیض و بهبود رقابت‌پذیری، تدوین قراردادهای طولانی مدت و با لحاظ نرخ ارز سامانه سنا بانک مرکزی در محاسبات قیمت وکیوم باتوم، تهیه و به شورای رقابت ارائه شود.  همچنین شورای رقابت اعلام کرد: عمده انگیزه تولیدکنندگان قیر در کشور صادرات این محصول به مشتریان خارجی است. تخمین زده می‌شود که سالانه نزدیک به سه میلیون تن قیر از کشور صادر می شود. با عنایت به آنکه در فرایند تبدیل وکیوم باتوم به قیر سرمایه مورد نیاز نسبت به میزان فروش کم است، لذا ورود به این صنعت به سادگی مقدور است و بستن و تاسیس مجدد نیز کم‌هزینه خواهد بود.

در گروه پتروشیمی زنجان 19 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 2 درصد منفی به قیمت 97 تومان رسید. جهرم و شلرد هر کدام به ترتیب 12 و 5.5 میلیون از سهامشان داد و ستد شد و به قیمت های 139 و 117 تومان رسیدند. ممسنی و شکف از جمله نمادهایی بودند که با افزایش تقاضا همراه شدند .

روز گذشته محصولات پلیمری در شرایطی در تالار نقره‌ای عرضه شد که یکشنبه جاری قیمت محصولات پایه پلیمری روند و جهت‌گیری متفاوتی را در پیش گرفت، به‌گونه‌ای‌که قیمت برخی از محصولات با افت همراه بود و در مقابل برخی جهت‌گیری مثبتی را تجربه کردند.نکته مهمی که می‌تواند شرایط عرضه، تقاضا و معاملات برخی از محصولات را در بورس کالای ایران دستخوش تغییرات کند، افزایشی چشمگیر بهای نفت است؛ به‌گونه‌ای‌که شاخص نفت برنت مرز ۶۰ دلاری را رد کرد و در لحظه تنظیم این گزارش ۶۳ دلار ۹۳ سنت را رقم زد و شاخص نفت خام آمریکا رقم ۵۷ دلار و ۹ سنت را به خود اختصاص داد. در بازار آزاد پلیمرها اگرچه هنوز هم شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم؛ ولی جرقه‌های رشد نرخ در بدنه این بازار افزایش یافته که خود نشان‌دهنده برخی از خوش‌بینی‌ها به دورنمای فعالیت‌هاست. از جمله مهم‌ترین دلایل این امر برتری تقاضا بر عرضه‌ها و بالا بودن موجودی انبار و حجم بالای معاملات هفته گذشته بورس کالای ایران است که جذابیت معاملات را در بازار آزاد کم کرده بود.در طرف دیگر این احتمال وجود دارد که با توجه به بالا رفتن بهای نفت، بهای محصولات پلیمری طی هفته آینده افزایش یابد و همین عامل سبب می‌شود دارندگان محصول، کالاهای خود را در بازار آزاد عرضه نکنند تا در زمان بالا رفتن قیمت‌های پلیمری اقدام به فروش کنند.

۱۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۵:۲۶
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۵۳۹
کد خبر : ۲,۰۳۴

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید