اخبار

گزارش بازار بورس، دوشنبه 15 آبان

گزارش بازار بورس، دوشنبه 15 آبان
به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس 61 واحد کاهش یافت و به 87,843 واحد رسید. که نمادهای فاراک با 49 واحد، فملی با 46 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس  61  واحد کاهش  یافت و به 87,843 واحد رسید. که نمادهای فاراک با 49  واحد، فملی  با 46 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 126  میلیارد تومان رسید که نماد فاراک با رقمی حدود 9 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با کاهش  3.9 واحدی به رقم 968 رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  96 میلیارد تومان رسید که نماد ذوب با رقمی حدود 2  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

در جریان معاملات بازار آزاد تهران امروز( دوشنبه) قیمت انواع سکه و ارز با افزایش همراه بود و نرخ دلار با ۵ تومان رشد به ۴۰۷۱ تومان رسید. به گزارش خبرنگار مهر در جریان معاملات بازار آزاد تهران امروز(دوشنبه) قیمت انواع سکه افزایش یافت، براین اساس نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۸۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۳۳۶ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به یک میلیون و ۲۸۱ هزارتومان، نیم سکه با ۵۰۰۰ تومان افزایش به ۶۸۲ هزار تومان، ربع سکه با ۴۰۰۰ تومان افزایش به ۳۸۷ هزار تومان و ۷۰۰ تومان و سکه گرمی با ۱۰۰۰ تومان کاهش به ۲۵۲ هزارتومان رسید.  همچنین نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۷۲ دلار و ۲۹ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۴ هزار و ۲۷۵ تومان است.  براین اساس نرخ دلار با ۵ تومان افزایش به ۴۰۷۱ تومان، یورو به ۴۷۸۶ تومان، درهم امارات با ۳ تومان افزایش به ۱۱۱۹ تومان، پوند با ۲۳ تومان افزایش به ۵۴۰۶ تومان و لیر ترکیه با ۱۱ تومان افزایش به ۱۰۸۴ تومان رسید.  

معاون وزیر صنعت گفت: یک تیم فنی معتبر خارجی برای بررسی معدن روی انگوران و تسریع در راه‌اندازی مهدی‌آباد به ایران می‌آیند. به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کرباسیان در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تامین مالی بخش معدن در جمع خبرنگاران در خصوص احتمال گشایش فاینانس جدید سوئیس برای ایران گفت: خوشبختانه مذداکرات خوبی با شرکت‌های اروپایی برای همکاری‌های تامین مالی در توسعه پروژه‌های صنعت مس صورت گرفته است و بر این اساس، طی دو سال گذشته، ۱۰۰ میلیون یورو مورد استفاده قرار گرفته است.معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر افزود: امسال پیشنهاد چند برابر شدن تامین منابع مالی از سوی اروپایی‌ها را دادیم و مذاکرات مقدماتی آن هم آغاز شده است؛ ضمن اینکه جدا از این توانستیم همکاری‌های خوبی را هم در حوزه تامین مالی برای پروژه‌هایی به جز مس داشته باشیم.وی ادامه داد: در حوزه روی قرار است که یک تیم فنی معتبر برای بررسی معادن روی انگوران به ایران بیایند و همچنین در رابطه با تسریع راه اندازی معادن روی مهدی آباد نیز کار خواهند کرد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر افزود: ستاد زنجیره فولاد در وزارت صنعت تشکیل شده و ظرف دو هفته آینده، اولین جلسه در حضور وزیر صنعت برگزار خواهد شد؛ بر این اساس، تلاش داریم که بتوانیم این حوزه را گسترش دهیم.

در گروه های دیگر چه خبر بود ؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات  نمادها اکثرا قرمز پوش بودند . خساپا با کاهش 1 درصدی همراه شد و روز منفی ای را پشت سرگذاشت سایپا به قیمت 1088 ریال رسید و بیش از 32 میلیون سهم معامله شد که پر حجم ترین نماد گروه بود . خودرو با قیمت پایانی 274 تومان بسته شد . نمادهای ختور ، خشرق از مثبت های گروه بودند که با صف خرید بسته شدند . خپارس منفی بود این نماد در محدوده صفر منفی و با قیمت 818 ریال بسته شد . نمادهای خکمک ، خفناور از منفی های همراه با صف فروش بودند. خکاوه در محدوده 2.3 منفی بیش از 10 میلیون سهم معامله و به قیمت 795 ریال رسید .

انجمن قطعه سازان برای رایزنی با دولت و مجلس با هدف افزایش قیمت محصولات ، نامه فوری و بسیار مهمی صادر کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، انجمن قطعه سازان پیرو درخواست مکرر اعضا در یک نامه فوری و بسیار مهم از آنها درخواست کرد تا تاثیر افزایش نرخ مواد اولیه ، تولید ، دستمزد و ... را در بهای تمام شده محاسبه و اعلام کنند تا برای افزایش نرخ با دولت و مجلس رایزنی کند.

در گروه پتروشیمی، شاهد معاملات متعادل در اکثر نمادها بودیم، زنجان در حدود 18.5 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 3 درصد منفی به قیمت 97 تومان رسید. شاهد معامله بلوکی در نماد شپاکسا بودیم . 15 میلیون از این سهم در محدوده 2 درصد مثبت به قیمت 405 تومان معامله شد . همچنین این سهم در بازار با افزایش تقاضا همراه شد و در محدوده 5 درصد مثبت به قیمت 417 تومان رسید. وپترو در حدود 12 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 5 درصد منفی به قیمت 146 تومان رسید. شلرد ، شپاکشا ، شتولی از جمله نمادهایی بودند که امروز با افزایش تقاضا همراه شدند. شفارس دیگر نماد این گروه در حدود 1.1 میلیون از سهامش داد و ستد شد و در محدوده 1 درصد مثبت به قیمت 212 تومان رسید.

مدیرعامل شرکت پاکسان گفت: در حالی که نیاز کشور به محصولات شوینده چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار تن است اما در حال حاضر یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تن محصول شوینده در کشور تولید می‌شود. علی صفوی‌نژاد در نشستی با حضور خبرنگاران افزود: این در حالی است که هنوز در بازار صنعت شوینده با کمبود تقاضای موثر مواجه هستیم. وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ شرکت عمده صادرات محصولات شوینده در کشور را بر عهده دارند، اضافه کرد: سهم پاکسان از صادرات محصولات شوینده کشور حدود ۱۸ درصد است. وی گفت: بیشترین حجم صادرات شرکت معادل ۸۵ درصد متعلق به پودرهای شوینده و مابقی به صابون اختصاص دارد و درصد کمی متعلق به دیگر محصولات است.وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال مجموع تولیدات پاکسان به ۶۶ هزار تن رسید که از این میزان ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن را صادر کرده ایم. مدیرعامل پاکسان با اشاره به حجم مبادلات محصولات این شرکت، سهم پاکسان از صادرات پودر به عراق و ترکمنستان را به ترتیب ۱۷ و ۶ درصد از کل صادرات دانست و افزود: سهم صادرات پودر و صابون به افغانستان ۱۱ درصد و تاجیکستان ۸‌درصد است.

در گروه پالایشی شاهد معاملات متعادل در اکثر نمادهای این گروه بودیم . شبندر در حدود 5.2 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 605 تومان رسید . شتران نیز در محدوده 1 درصد مثبت نزدیک به 4 میلیون از سهامش معامله شد. ونفت دیگر نماد این گروه به قیمت 161 تومان رسید. شبهرن و شزنگ از جمله نمادهای پر تقاضای این گروه بودند که در استانه ی قیمت معامله شدند .

بیش از ۴۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری در اعتراض به قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، تقاضا کردند مبنای محاسبه نرخ خوراک از صنایع بالادستی پتروشیمی تا واحدهای پتروشیمی بین مجتمعی پایین‌دستی بخش خصوصی و دولتی با ارزش مبادله‌ای صورت گیرد یا در غیر این صورت برای جلوگیری از تبعیض و رانت مضاعف برخی واحدها عرضه گاز و مایع پتروشیمی از صنایع بالادست و پایین‌دستی به‌طور یکسان با نرخ آزاد محاسبه شود. در این نامه به معاون اول رئیس‌جمهوری آمده است: به استحضار می‌رساند پیرو مراجعات مکرر برخی واحدهای پتروشیمی، بین مجتمعی برای اعتراض قیمت خوراک به مجلس شورای اسلامی بررسی‌های به عمل آمده حاکی از تبعیض و عرضه خوراک با نرخ غیرمنطقی در این حوزه دارد. براساس بند ۴ ماده ۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب چهارم اسفندماه سال ۱۳۹۳ برای واحدهای پتروشیمی داخلی که محصولات میانی و نهایی تولید می‌کنند و زنجیره ارزش تولید را افزایش دهند وزارت نفت می‌تواند تخفیف پلکانی تا ۳۰ درصد اعمال کند. این در حالی است که حدود ۹ میلیون تن محصول از این تخفیف بهره‌مند و همچنین مهم‌تر آنکه پتروشیمی‌های مذکور خوراک خود را با ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند اما برخی واحدهای پتروشیمی بین مجتمعی پایین‌دستی که محصول نهایی تولید و در زنجیره ارزش افزوده قرار گرفته‌اند به‌صورت تبعیض آمیز از این قاعده بهره‌مند نمی‌شوند.

۱۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۷:۰۳
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۲۹۸
کد خبر : ۲,۰۰۹

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید