اخبار

گزارش بازار بورس، یک شنبه 14 آبان

گزارش بازار بورس، یک شنبه 14 آبان
به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس 36 واحد افزایش یافت و به 87,905 واحد رسید. که نمادهای خودرو با 45 واحد، فارس با 38 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس  36  واحد افزایش  یافت و به 87,905 واحد رسید. که نمادهای خودرو با 45  واحد، فارس  با 38 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 161  میلیارد تومان رسید که نماد خودرو با رقمی حدود 19 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با کاهش  2.3 واحدی به رقم 972 رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  155 میلیارد تومان رسید که نماد ذوب با رقمی حدود 6  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

 

مهم ترین اخبار اقتصادی

مدیر و موسسه یک شرکت بین‌المللی تحقیقاتی در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی گفت: ETFها در ایران، امن‌ترین محل‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند که شناسایی نوع سرمایه‌گذاری در آنها الزامی نیست. دبورا فور در گفتگو با خبرنگار مهر از فرصت‌های قابل ملاحظه ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی صحبت به میان آورد و با اشاره به پتانسیل بالای ETF (صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله) در بورس ایران گفت: آنچه که برای سرمایه‌گذاران خارجی اهمیت دارد، آن است که مشخص شود سرمایه گذار چطور می‌تواند در ایران فعالیت کند؛ این در حالی است که برای بسیاری از افراد "ETF"  ها ابزار مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار می‌روند؛ چراکه سرمایه گذارها در این مدل، نیاز ندارند نوع سرمایه گذاری را شناسایی کنند؛ به این دلیل که این روش امن بوده و سرمایه‌گذاری در آن راحت‌تر است.وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله می‌توانند با درآمد ثابت یا مختلط باشند تا این امکان را به مردم بدهند از دانش متخصصان بازار استفاده کرده و حتی سرمایه‌گذاری بلندمدت را تجربه نمایند. این در حالی است که به جز آمریکا، تمام سرمایه‌گذارهای دنیا، در ای. تی. اف‌ها سرمایه‌گذاری می کنند.وی با تاکید بر اینکه عضویت بورس ایران در ISKO می‌تواند در جذب سرمایه‌های خارجی موثر باشد، تصریح کرد: سرمایه‌گذارهای خارجی مایل به سرمایه‌گذاری در داخل ایران هستند، پس اگر بورس ایران بتواند عضو isko شود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به جهانیان شناسانده می‌شود.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل تابستان ١٣٩٦ به عدد ٢٢٢,٨ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (٢١٠.٣)، ٥.٩درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (١٩٧.٠)، ١٣.١درصد افزایش داشته ­است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل تابستان ١٣٩٦ به عدد ٢٢٢,٨ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (٢١٠.٣)، ٥.٩درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (١٩٧.٠)، ١٣.١درصد افزایش داشته ­است. شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل تابستان ١٣٩٦ به عدد ۲۲۲.۸ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (٢١٠.٣)، ٥.٩درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (١٩٧.٠)، ١٣.١درصد افزایش داشته ­است.درصد تغییرات متوسط شاخص کل بخش صنعت در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٦ نسبت به متوسط شاخص در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) معادل۱۰.۲ درصد بوده که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل بهار سال ١٣٩٦ (٧.٤درصد)، افزایش داشته ­است.

در گروه های دیگر چه خبر بود ؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات  شاهد معاملات مثبت دربیشتر نمادها بودیم .خودرو امروز پر تقاضا ظاهر شد این نماد با رشد 4.5 درصدی همراه شد و به قیمت 2727 ریال رسید ایران خودرو توانست 45 واحد تاثیر مثبت بر شاهص کل بگذارد و در آخر با صف خرید بیش از 4 میلیونی بسته شد و بیش از 70 میلیون سهم معامله شد که بیشترین ارزش معامله را در بازار بورس داشت . سایپا رشد 1 درصدی را شاهد شد با قیمت پایانی  1103 ریالی به معاملاتش خاتمه داد و بیش از 37 میلیون سهم معامله شد . نمادهای خگستر ، خوساز ، خمهر از مثبت های گروه بودند که با صف خرید بسته شدند . امروز بازار سهام بازاری پرتحرک و متعادل بود که به رهبری گروه خودرویی‌ها شاهد سبزپوش شدن نمادگرهای منتخب بازار بودند.

در گروه پتروشیمی، وپترو 33 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 149 تومان رسید. همچنین شاهد معامله بلوکی در پارسان 2 در محدوده قیمتی 222 تومان به میزان 21 میلیون سهم بودیم . زنجان دیگر نماد پر معامله این گروه 18 میلیون از سهامش در محدوده 1 درصد منفی و قیمت 100 تومان معامله شد. پاکشو و شسینا از دیگر نمادهای پرتقاضای این گروه بودند. در این گروه خبر افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها روند معاملات را تحت تاثیر قرار داد ظاهرا قرار شده است نرخ خوراک بجای دلار مبادله ای با دلار آزاد برای شرکت های این گروه محاسبه شود که در صورت تحقق این امر می تواند تاثیر منفی بر سود شرکت های این گروه داشته باشد .

در گروه پالایشی شاهد معاملات کم حجم نسبت به روزهای اخیر بودیم . در این گروه شپنا در حدود 7.2 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 2 درصد منفی به قیمت 351 تومان رسید . شبندر نیز 4.9 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 2 درصد منفی به قیمت 608 تومان رسید . شاوان دیگر نماد این گروه با افزایش تقاضا همراه شد و در محدوده 3 درصد مثبت در حدود 1.8 میلیون از سهامش و به قیمت 1340 تومان معامله شد.

با ثبات نفت در قیمت‌های بیش از ۶۰ دلار ظرف ۶ روز معاملاتی متوالی این سوال مطرح است که «آیا نفت می‌تواند این سطوح قیمتی را حفظ کند؟ یا شاهد بازگشت قیمتها به کانال ۵۰ دلار خواهیم بود؟» مجموع نظرات و برآوردهایی که در این خصوص مطرح شده نشان می‌دهد که غالب تحلیل‌ها بر این دلالت دارند که این سطوح قیمتی حداقل تا زمان برگزاری نشست اوپک در پایان ماه جاری باقی بماند. کاهش موجودی انبارهای نفتی، افزایش تقاضا برای نفت، ریسک ژئوپلیتیک و از همه مهمتر تمدید توافق اوپک از مواردی است که می‌تواند موجب حفظ این سطح قیمتی شود. در این میان برخی نیز بر این باورند که حتی از سوی تولیدکنندگان نفت شیل تهدیدی برای بازار نفت وجود ندارد. اما این نکته‌ای است که غالب کارشناسان نظری خلاف آن دارند و رشد تولید شیل را بزرگترین تهدید بازار نفت می‌دانند. در واقع با رسیدن قیمت نفت به بیش از ۶۰ دلار احتمال افزایش تولید نفت شیل بیش از هر زمان دیگری مطرح  است. از سویی برخی نیز نسبت به تضعیف تقاضا با افزایش قیمت نفت هشدار داده‌اند.

۱۴ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۵۱
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۲۸۴
کد خبر : ۲,۰۰۱

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید