اخبار

گزارش بازار بورس، شنبه 13 آبان

گزارش بازار بورس، شنبه 13 آبان
به گزارش اقتصاد نما ، شاخص کل بورس 23 واحد افزایش یافت و به 87,868 واحد رسید. که نمادهای تاپیکو با 20 واحد، وبملت با 20 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما ، شاخص کل بورس  23  واحد افزایش  یافت و به 87,868 واحد رسید. که نمادهای تاپیکو با 20  واحد، وبملت  با 20 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 186  میلیارد تومان رسید که نماد کاوه با رقمی حدود 9 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با کاهش  0.5 واحدی به رقم 974 رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  264 میلیارد تومان رسید که نماد ذوب با رقمی حدود 4  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

مدیرعامل بورس تهران گفت: صورتهای مالی باید با IFRSتطبیق داده شود تا سهامدار خارجی بتواند آن را تجزیه و تحلیل کند. حسن قالیباف اصل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت کدهای سهامداری خارجی در بورس تهران خاطرنشان کرد: تعداد کدهای سهامداری خارجی در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در کنار آن، حجم معاملات نیز بیشتر شده است، به نحوی که برآوردها حکایت از افزایش ۳۰ درصد تعداد کدهای سهامداری خارجی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ دارد و حجم معاملات نیز رشد خوبی را تجربه می‌کند.مدیرعامل بورس تهران افزود: البته مالکیت سهامداران خارجی از ارزش بازار سرمایه ایران، بیش از ۵ درصد نیست که این عدد بسیار کمی است و پتانسیل‌های بازار ایران بسیار بالا است؛ به خصوص اینکه مالکیت خارجی در برخی بورس‌های منطقه‌ای، بعضا به بیش از ۶۵ درصد می‌رسد؛ یعنی بالغ بر شصت و پنج درصد از سهام آنها، در دست سرمایه‌گذار خارجی است.وی تصریح کرد: البته بعد از برجام، مراجعات خارجی‌ها برای دریافت کد سهامداری و مالکیت سهام به بورس تهران زیاد بوده است و افزایش حجم معاملات و کدها هم این را نشان می‌دهد؛ ولی بحث‌های سیاسی هم در این مسیر موثر بوده و بر حضور سرمایه‌گذار خارجی، اثر گذاشته است؛ به همین دلیل امیدواریم با اجرای برجام، شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام شرکتهای ایرانی باشیم.

در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران، قیمت دلار به ۴۰۵۱ تومان رسید و سکه طرح جدید هم با ۴۵۰۰ تومان کاهش قیمت، به یک میلیون و ۳۱۵ هزار تومان رسید. در جریان معاملات امروز(شنبه) بازار آزاد تهران، قیمت هر دلار آمریکا به ۴۰۵۱ تومان رسید. این در حالی است که هر یورو ۴۷۶۹ تومان، پوند ۵۳۶۸ تومان، درهم امارات ۱۱۱۶ تومان و لیر ترکیه۱۰۸۸ تومان است.در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴۵۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۳۱۵ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۲۸۷ هزار تومان رسید.هر نیم سکه ۶۷۵ هزار تومان، ربع سکه ۳۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۳ هزار تومان است.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۶۹ دلار و ۹۷ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۲۳ هزار و ۹۵۱ تومان است.

در گروه های دیگر چه خبر بود ؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات نمادها اکثرا قرمز پوش بودند. سایپا در محدوده صفر مثبت و با قیمت پایانی 1088 ریال اولین روز معاملاتی خود را به پایان رساند و بیش از 20 میلیون سهم معامله شد که پر حجم ترین نماد گروه بود . در نمادهای خپویش و خفنر شاهد معامله بلوکی به حجم  4 میلیون  سهم در بازار خرده فروشی بودیم . خپارس روز منفی ای را پشت سرگذاشت و در آخر با کاهش 1 درصدی به قیمت 807 ریال رسید . با توجه به قرمز بودن معاملات اکثر نمادها شاهد صف خرید در نمادهای خکمک ، ختور بودیم .نمادههیا خکاوه و خزامیا و خودرو در محدوده صفر منفی بسته شدند .

مشاور رییس مجلس با اشاره به تعداد هواداران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ، پیشنهاد واگذاری این دو باشگاه به ایران خودرو و سایپا را داد.

معاون وزیر صنعت گفت: شرکت پژو فرانسه غرامت 427 میلیون و 600 هزار یوروی به ایران خودرو را بابت قطع همکاری یکطرفه در دوران تحریم می دهد.

وزیر صنعت از طرح جدیدی با ضوابط مشخص برای واردات خودرو خبر داد و گفت: هر زمان طرح پیشنهادی به تایید هیات وزیران برسد، ابلاغ و اجرایی می شود. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمد شریعتمداری با اشاره به مسدود شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو به خانه ملت گفت: این طرح برای دولت قبل بوده،به همین جهت پیشنهاد جدیدی با ضوابط مشخص برای واردات خودرو تقدیم هیات وزیران شده است.

 

در گروه پتروشیمی ، زنجان ، پارسان و تاپیکو از جمله مهم ترین نماد های پر حجم این گروه بودند. زنجان در حدود 18 میلیون از سهامش داد و ستد شد و به قیمت 101 تومان رسید. پارسان در محدوده قیمتی صفر تابلو 10 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 220 تومان رسید. تاپیکو دیگر نماد پر حجم این گروه نزدیک ب0 10 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 126 تومان رسید. وپترو در این گروه با افزایش تقاضا همراه شد و بعد از معامله 2.2 میلیون از سهامش با صف خرید 20 میلیونی به قیمت 149 تومان رسید. پاکشو ، شجم ، شسینا و ممسنی از دیگر نمادهای مثبت این گروه بودند.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تولید ۳۱میلیون تن محصول پتروشیمی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: این رقم رشد ۹ درصدی تولید را نسبت به دوره مشابه پارسال نشان می‌دهد. علی‌‌محمد بساق‌ز‌اده در دومین روز از بیست و نهمین اجلاس مدیران‌عامل صنعت پتروشیمی به عملکرد تولید این صنعت در هفت ماه نخست امسال اشاره و اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۳۱ میلیون تن محصول پتروشیمی در مجتمع‌های کشور تولید شده است. وی با بیان اینکه در هفت ماه نخست امسال ۱۰ میلیون تن محصول پتروشیمی به فروش داخلی اختصاص یافته است، افزود: این رقم رشدی ۱۴ درصدی را نسبت به دوره مشابه پارسال نشان می‌دهد. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۳ میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش ۵/ ۶ میلیارد دلار صادر شده است.

در گروه غذایی و لبنی امروز نماد غشهداب 5.5 میلیون از سهامش معامله شد تا در محدوده صفر تابلو قیمت 227 تومنی را به ثبت برساند. غشاذر 2.6 میلیون از سهامش داد و ستد شد و در محدوده 3 درصد منفی به قیمت 215 تومان رسید. غگلپا ، غگلستا و غبهنوش از دیگر نمادهای پر تقاضای این گروه بودند که تا محدوده صف خرید پیش رفتند.

در گروه قندی ، امروز اگثر نمادهای این گروه مثبت و صف خرید بودند . قثابت بیتشرین حجم معاملات این گروه را بخود اختصاص داد و در محدوده 5 درصد مثبت به قیمت 206 تومان رسید. قزوین 2.6 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 458 تومان رسید . قشیر و قهکمت نیز هر کدام به ترتیبت به قیمت 290 و 480 تومان رسیدند. سایر نمادها در این گروه نیز مثبت و در محدوده صف خرید بودند .

در گروه پالایشی ،امروز شاهد یک اصلاح کوچک در نمادهای این گروه بودیم . اکثر نمادها در محدوده 2 درصد منفی معامله شدند. شپنا در حدود 8.5 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 3 درصد منفی به قیمت 352 تومان رسید. شتران در حدود 6.5 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 369 تومان رسید همچنین شبندر نماد پر تقاضای هفته گذشته که رشد قیمتی مناسبی را در هفته گذشته تجربه کرده بود در محدوده 1 درصد منفی به قیمت 614 تومان رسید. در این گروه نماد شزنگ با افزایش تقاضا همراه شد و با 10 درصد مثبت به قیمت 1159 تومان رسید.

روسیه و ایران،‌ دو کشوری که هر دو با تحریم‌هایی از سوی آمریکا مواجه هستند، در حال گسترش «همکاری‌های استراتژیک» در زمینه‌های نفت و گاز هستند تا از کانال این همکاری برخی نیازهای هر دو کشور برطرف شود. امضای تفاهم‌نامه‌ای ۳۰ میلیارد دلاری میان ایران و ۶ شرکت روسی که روسنفت و گازپروم نفت در راس آنها قراردارند، از جمله اقداماتی است که در پی سفر رئیس‌جمهوری روسیه به ایران در آخر هفته گذشته رخ داد. جزئیات این تفاهم‌نامه که به گفته امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل یک «همکاری استراتژیک در بخش انرژی است»، هنوز مشخص نیست و در حالی‌که ۳۰ میلیارد دلار رقم چشمگیری برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران به نظر می‌رسد، در اخبار منتشر شده در رابطه با این موضوع بیشتر بر «استراتژیک» بودن این قرارداد تاکید شده است تا ابعاد مالی آن.

۱۳ آبان ۱۳۹۶ ۱۵:۱۳
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۳۳۱
کد خبر : ۱,۹۸۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید