اخبار

گزارش بازار بورس، چهارشنبه 10 آبان

گزارش بازار بورس، چهارشنبه 10 آبان
به گزارش اقتصادنما،شاخص کل بورس 195 واحد افزایش یافت و به 87,844 واحد رسید. که نمادهای شبندر با 97 واحد، پارسان با 38 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصادنما،شاخص کل بورس  195  واحد افزایش  یافت و به 87,844 واحد رسید. که نمادهای شبندر با 97  واحد، پارسان  با 38 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 249  میلیارد تومان رسید که نماد شبندر با رقمی حدود 13 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با افزایش  2 واحدی به رقم 975 رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  203 میلیارد تومان رسید که نماد ذوب با رقمی حدود 2  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

بانک مرکزی، به منظور بهره مندی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از سازوکار مناسب مدیریت ریسک نقدینگی، دستورالعمل «حداقل الزامات مدیریت ریسک نقدینگی مؤسسات اعتباری» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ‌ یکی از مهم‌ترین ریسک‌های فراروی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری سپرده‌پذیر، ریسک نقدینگی است که ناشی از عدم تطابق زمانی دارایی‌ها و بدهی‌های آن‌ها می‌باشد. این مهم از آن‌چنان اهمیتی برخوردار است که می‌تواند بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را تا آستانه توقف و حتی ورشکستگي پیش برد. لذا ضرورت دارد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از سازوکار مناسب مدیریت ریسک نقدینگی برخوردار باشند تا از طریق آن، علاوه بر پایش و کنترل ریسک نقدینگی، دارای توان و ظرفیت مناسب نقدینگی برای ایفای مؤثر نقش واسطه‌گری وجوه در شرایط عادی و متعارف باشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از افزایش ۷۰ درصدی حجم روابط اقتصادی ایران و روسیه در یک سال اخیر خبر داد و گفت: حل مشکلات بانکی از دستاوردهای توسعه روابط دو کشور است. به نقل از وزارت اقتصاد، مسعود کرباسیان پس از دیدار با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: در آستانه سفر روسای جمهور روسیه و آذربایجان به ایران و برگزاری اجلاس سه جانبه آنها در تهران و همچنین برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و روسیه در آینده نزدیک، امروز دیداری جهت هماهنگی بیشتر با طرف روسی برگزار شد.وی با بیان اینکه این دیدار فرصت مغتنمی بود تا بتوانیم مروری بر روابط و توسعه همکاری های دو جانبه دو کشور داشته باشیم، اظهارداشت: خوشبختانه توسعه روابط ایران و روسیه به خوبی پیش رفته به نحوی که شاهد رشد ۷۰ درصدی حجم روابط اقتصادی دو کشور در یک سال گذشته بوده ایم.وزیر اقتصاد ادامه داد: زمینه های همکاری، با تنوع خیلی خوبی بین دو کشور فراهم شده که از آن جمله می توان به توافق های سرمایه گذاری، راه اندازی فاز ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه آبی ۱۴۰۰ مگاواتی بندرعباس، توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی مشترک، پروژه های کشاورزی، همکاری های دارویی، نفتی و  گازی اشاره کرد.


در گروه ها چه خبر بود؟

در گروه پتروشیمی، وپترو با افزایش تقاضا همراه شد ، شدوص و شکربن از جمله مهم ترین زیر مجموعه های وپترو می باشند که باتوجه به عملکرد مناسب مالی باعث شدند وپترو به صف خرید برسد. وپترو در حدود 5 میلیون از سهامش داد و ستد شد و به قیمت 142 تومان رسید. شکربن در حدود 10 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 2 درصد مثبت به قیمت 420 تومان رسید. شفارس و شپترو از دیگر نمادهایی بودند که امروز با صف خرید به کار خود خاتمه دادند . امروز در نماد پارسان2 شاهد معامله بلوکی 43 میلیون در محدوده قیمتی 213 تومان بودیم همچنین قیمت سهم روی تابلو به 221 تومان رسید.

پتروشیمی شیراز، در گزارشی از وضعیت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۱۳۹۶ از افزایش تولید و فروش این شرکت در نیمه دوم سال خبر داد. این شرکت درگزارشی پیش‌بینی کرد که میزان تولید اوره در ۶ ماه دوم سال تا یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تن افزایش یابد. این در حالی است که پیش‌بینی ابتدای شرکت برای تولید اوره یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۲۸۰ تن افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی اولی از فروش اوره، یک‌میلیون و ۵۶۳ هزار و ۳۷۵ تن اعلام شده بود. براساس این گزارش در پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۱۳۹۶، براساس نرخ فروش هر تن اوره صادراتی به‌طور متوسط معادل ۲۰۵ دلار به ازای هر تن در نظر گرفته شده است. در صورتی که نرخ فروش اوره صادراتی در ۶ ماه اول سال، به‌صورت میانگین معادل ۲۰۱ دلار به ازای هر تن محقق شده است.

قائم مقام وزیر نفت از کاهش تعرفه محصولات صادراتی پتروشیمی به ترکیه خبر داد. به نقل از وزارت نفت، مرضیه شاهدایی در بیست و نهمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی اظهار کرد: شرکت‌های تولیدی صنعت پتروشیمی انسجام بسیار بالایی دارند که از این فرصت برای توسعه این صنعت می توان به خوبی استفاده کرد.قائم مقام وزیر نفت با اشاره به این که آینده اقتصاد کشور در گرو توسعه صنعت پتروشیمی است، ادامه داد: توسعه و پایداری این صنعت بسیار وابسته به شرایط و روابط بین المللی و حمایت‌های قانونی نظام است.شاهدایی با تاکید بر این که دنیای امروز، دنیای رقابت است، تصریح کرد: برای کسب بازارهای جهانی صنعت پتروشیمی باید شرکت‌ها یکپارچه و همسو باشند.قائم مقام وزیر نفت با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در ترکیه، افزود: در حاشیه این نمایشگاه مذاکراتی برای حل مسائل تعرفه صادراتی صنایع کشور میان رایزن وزارت صنعت، معدن و تجارت و مقام‌های ترکیه‌ای انجام شد که بر مبنای آن قراردادی تنظیم خواهد شد که در پیوست آن، تعرفه بیشتر محصولات پتروشیمی به جز ۲ محصول با گرید خاص که در ترکیه تولید می‌شوند، کاهش می‌یابد.

در گروه پالایشی، امروز شبنر با افزایش تقاضا همراه شد و در حدود 22 میلیون از سهامش داد و ستد شد و در محدوده 5 درصد مثبت به قیمت 623 تومان رسید. شتران دیگر نماد پر حجم این گروه در حدود 15 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 378 تومان رسید. شپنا 13 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 363 تومان رسید . شزنگ با افزایش تقاضا همراه شد و در محدوده 10 درصد مثبت به قیمت 1054 تومان رسید.

ماه اکتبر روز گذشته در حالی به پایان رسید که توانست طلایی‌ترین ماه بازار نفت در بیش از ۲ سال گذشته باشد. در این ماه، نفت برنت که در آخرین روزهای سپتامبر به قله ۶۰ دلار بر بشکه نزدیک شده بود، از این سطح عبور کرد و برای اولین‌بار در بیش از ۲ سال گذشته قیمت ۴۴/ ۶۰ دلار بر بشکه را در آخرین جمعه اکتبر لمس کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در ماه اکتبر بیش از ۴ دلار بر بشکه رشد داشت که رشد ماهانه ۵/ ۵ درصدی را برای این نفت شاخص نشان می‌دهد.نفت خام آمریکا نیز اگرچه با سرعتی کمتر، اما در ماه اکتبر روندی صعودی را تجربه کرد. نفت خام شاخص WTI در دهمین ماه از سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۵/ ۳ دلار بر بشکه رشد قیمت را به ثبت رساند. به عبارتی این نفت شاخص در اکتبر به رشد ماهانه ۶/ ۴ درصدی دست یافت. با وجود این رشد، اختلاف قیمت نفت خام آمریکا با شاخص برنت بیش از ۶ دلار بر بشکه است، عاملی که رشد چشمگیر صادرات نفت خام این کشور را در اکتبر به همراه داشته است

در گروه خودرویی و قعطعات ،این گروه با توجه به خبر انعقاد قراردادها با افزایش تقاضا همراه شدند . خساپا در حدود 81 میلیون از سهامش داد و ستد شد و در محدوده 4.5 درصد مثبت به قیمت 110 تومان رسید. خپارس در حدود 21 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 81 تومان رسید . خودرو دیگر نماد پر تقاضای این گروه 20 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 265 تومان رسید. خکمک و خاور دیگر نمادهای پر تقاضای این گروه بودند. خاور امروز بعد از تصمیم گیری در مورد شمولیت ماده 141 قانون تجارت در محدوده 70 تومان بازگشایی شد و با صف خرید به کار خود خاتمه داد .

همچنین در خبری شنیدم که روند تحویل پژو ۲۰۰۸‌های ثبت‌نامی در حالی از چند هفته پیش آغاز شده که از ایران‌خودرو خبر می‌رسد این شرکت برای تامین قطعات چند صد دستگاه از این محصول گشایش اعتبار کرده است. پیش‌فروش ۲۰۰۸ که اولین خودرو حاصل از قرارداد ایران‌خودرو و پژو به‌شمار می‌رود، از تیرماه امسال آغاز و ۱۶ هزار نفر موفق به ثبت‌نام و پیش‌خرید این محصول شدند. طبق وعده ایران‌خودرو، قرار بود تحویل پژو ۲۰۰۸ از شهریورماه آغاز شود، با این حال با توجه به مشکلات موجود بر سر راه تولید این محصول، اولین دسته از ثبت‌نام‌کنندگان، طی مهرماه موفق به دریافت آن شدند. در واقع تولید رسمی پژو ۲۰۰۸ از مهرماه آغاز و بنابراین ایران‌خودرویی‌ها در همین ابتدا با یک ماه تاخیر، اقدام به تحویل خودرو موردنظر کردند.

 

۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۲۴
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۵۲۰
کد خبر : ۱,۹۶۴

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید