اخبار

عراقچی: بدعهدی آمریکا منحصر به دولت فعلی نیست

معاون وزیرخارجه با بیان اینکه بزرگترین چالش ما در اجرای برجام از ابتدا تاکنون سوءنیت آمریکا بوده است، گفت: این سوءنیت هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی آمریکا وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد روند اجرای برجام قرائت شد. پس از آن عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام به بیان نظرات وزارت خارجه در خصوص عملکرد آمریکا در اجرای برجام پرداخت.

عراقچی در ابتدا از کمیسیون امنیت ملی به خاطر تهیه گزارشی معتدل تشکر کرد و گفت: از کمیته هسته ای کمیسیون امنیت به خاطر گزارش متعادلی که تهیه کرده اند و در آن هم در مورد گشایش هایی که از طریق برجام به دست آمده و هم  موارد نقض عهد و بدعهدی آمریکا را به خوبی تشریح کرده است.

وی گزارش کمیسیون امنیت را واقع بینانه و متعادل خواند و گفت: این گزارش تصویر کاملی از خصومت های آمریکا و بدعهدی های آنها ارائه کرد البته پیشنهاداتی در پایان این گزارش ارائه شده که ما نظر خاصی در مورد آنها نداریم مرجع تصمیم گیری در مورد این پیشنهادات هیات نظارت بر اجرای برجام است.

عراقچی اظهار داشت: در ۲۱ ماه گذشته وزارت امور خارجه در اجرای قانون مجلس هفت گزارش سه ماهه از گشایش ها و پیشرفت ها در اجرای برجام و ضمنا چالش ها، مشکلات و نقاط ضعفی که در اجرای برجام وجود داشته ارائه داده است. گزارش های هفت گانه ما در ۲۱ ماه گذشته تلاش کرده تصویر واقعی از پیشرفت ها و گشایش های اقتصادی و چالش ها ارائه دهد.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: این چالش ها در انواع مختلف بوده است ولی می توان گفت بزرگترین چالش ما در اجرای برجام از ابتدا تاکنون سوءنیت آمریکا در اجرای برجام بوده است.

وی تصریح کرد: این سوءنیت هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی آمریکا وجود داشته است. آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام همواره با سوءنیت و در راستای تلاش برای کاهش منافع ایران از برجام عمل کرده است. ربطی به دولت فعلی آمریکا ندارد، در دولت گذشته آمریکا نیز ما با این مشکلات مواجه بودیم اما واقعیت این است که در چند ماه اخیر این روند شدت بیشتری به خود گرفته و موارد بدعهدی و نقش برجام توسط دولت جدید آمریکا افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام گفت: در گزارش هفتم وزارت خارجه به مجلس به صورت مفصل به این موارد پرداخته شده است، مواردی که نشان دهنده بدعهدی دولت آمریکاست که همه اینها را می توان در سوءنیت و شرارت آمریکا در اجرای تعهدات خود به برجام تعریف کرد. آمریکا تلاش دارد نقاط ضعف خود در برجام و  امتیازات زیادی که در برجام به جمهوری اسلامی داده شده و کاستی هایی که در برجام نسبت به آنها وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا از آن به عنوان بدترین توافق در تاریخ آمریکا یاد می کند، سعی کرده اند در مرحله اجرا به نحوی عمل کنند که منافع ایران از برجام حتی الامکان کاهش پیدا کند.

۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۰۹:۵۰
|
تعداد بازدید : ۱,۰۳۱
کد خبر : ۱,۹۵۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید