اخبار

گزارش بازار بورس، یک شنبه 7 آبان

گزارش بازار بورس، یک شنبه 7 آبان
به گزارش اقتصاد نما ، شاخص کل بورس 481 واحد افزایش یافت و به 87,416 واحد رسید. که نمادهای پارسان با 94 واحد، شبندر با 88 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما ، شاخص کل بورس  481  واحد افزایش  یافت و به 87,416 واحد رسید. که نمادهای پارسان با 94  واحد، شبندر  با 88 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 262  میلیارد تومان رسید که نماد شپنا با رقمی حدود 26 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با افزایش  8 واحدی به رقم 960 رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  149 میلیارد تومان رسید که نماد زاگرس با رقمی حدود 11  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

نرخ تورم در مهر امسال در بخش‌های مختلف از ۵.۵ تا ۱۱.۴ درصد در نوسان بوده و نرخ تورم کل نیز به ۹.۸ درصد رسید. به نقل از صدا و سیما، بررسی جدیدترین گزارش دولت از وضعیت نرخ تورم در مهر امسال حاکی از آن است که نرخ تورم میانگین در دوازده ماه منتهی به مهر امسال در بخش های مختلف اقتصادی معادل ۹.۸ درصد است.بر پایه این گزارش، نرخ تورم در پوشاک و کفش به نسبت سایر بخش ها کمتر و ۵.۵ درصد بود. این نرخ در بخش حمل و نقل ۵.۹ درصد و در ارتباطات نیز ۷.۲ درصد بود؛ این نرخ در بخش مسکن و انرژی ۷.۴ درصد و در گروه بهداشت و درمان نیز معادل ۷.۹ درصد بود.همچنین نرخ تورم در تحصیل ۸.۲ درصد و در گروه لوازم خانگی نیز ۸.۳ درصد بوده است. در عین حال، نرخ تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها نیز ۱۱.۴ درصد بود.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در مجلس شورای اسلامی در بخشی از اظهارات خود به بدعهدی های آمریکا اشاره کرد و گفت: یکی از راه های تعامل ملت ها در طول تاریخ، بستن پیمان با هم بوده است. اصل وفای به عهد فراملی فرادینی است. این موضوع اصلی است که همه انسان های عاقل و با تدبیر، به عنوان اصلی مهم به آن احترام گذاشتند.وی ادامه داد: معیاری برای تمدن یک دولت، وفای به عهد است. اگر آن دولت وفای به عهد نکرد، اعتبار خود را در افکار عمومی به حراج گذاشته است.رئیس جمهور تصریح کرد: اگر درباره تعهدی بین المللی، آمریکا بگوید که من نسبت به آن متعهد نیستم -با این استدلال به سر دولت قبلی کلاه رفته است - هر دولتی می تواند این حرف را بزند.روحانی اضافه کرد: پس تداوم تعهدها چه می شود؟ تعهد که دو ساله یا چهار ساله نیست بلکه تعهد ملت با ملت و یک نظام با نظام است. تعهد یک رژیم با یک نظام بزرگ نه تنها ایران بلکه با چهار کشور دیگر است.روحانی گفت: داستان مضحکی در هفته های اخیر اتفاق افتاده و آن اینکه برخی می گویند تعهدی که قبلا با هم بستیم، این فعلا قرص و محکم نباشد و بیاییم درباره موضوع دیگری با هم مذاکره کنیم؛ این حرفی خنده دار در تاریخ است.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزایش ۳۰۰ ریالی دلار در بازار بین بانکی را ناشی از تحولات بین المللی در عرصه اقتصاد و سیاست خواند. به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، صمد کریمی، افزایش ۳۰۰ ریالی دلار در بازار بین بانکی را ناشی از تحولات بین المللی در عرصه اقتصاد و سیاست خواند و گفت: نرخ برابری یورو/دلار در پایان کاری روز جمعه نسبت به روز پنج شنبه هفته قبل در بازار ارز خارجی (forex) ، با کاهش ۱.۸۷ درصدی مواجه شد و این موضوع در تعیین قیمت دلار و یورو در بازار بین بانکی ایران موثر بوده است. وی افزود: سیاست های بانک مرکزی اروپا (ECB) برای افزایش زمان برنامه خرید اوراق قرضه تا سپتامبر ۲۰۱۸، تنش در بخش کاتالونیای کشور اسپانیا، انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا شامل رشد سه درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و تقویت احتمال اجرای برنامه اصلاح مالیاتی و همچنین افزایش نرخ بهره کلیدی دلار آمریکا سبب کاهش ۱.۸۷ درصدی یورو در مقابل دلار آمریکا شده است و برابری یورو/ دلار را از سطح ۱.۱۸۲۶ به ۱.۱۶۰۹ کاهش داده است.

در گروه چه خبر بود؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات نمادها اکثرا با قیمت پایانی منفی بسته شدند . سایپا به قیمت 100 تومان رسید و بیش از 42 میلیون سهم معامله شد که پر حجم ترین نماد گروه بود . خاور جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت در پایان معاملات امروز متوقف شد این نماد با کاهش 1 درصدی به قیمت 676 ریال رسید و بیش از 19 میلیون سهم معامله شد . خودرو سبز پوش بود ایران خودرو امروز رشد 1 درصدی را در قیمت پایانی خد شاهد شد و با قیمت 241 تومان بسته شد . خبهمن با افزایش 2 درصدی به قیمت 98 تومان رسید .

دومین قرارداد مگاموتور و هیوندایی پاورتک کره جنوبی برای تولید گیربکس۶ سرعت اتوماتیک بسته شد. در این رابطه محمدرضا شیخ عطار مدیرعامل مگا موتور گفت: مذاکرات شرکت مگاموتور با هیوندایی پاور تک از اوایل سال 95 آغاز شده و این همکاری با انعقاد این قرارداد بسیار گسترده تر از قبل وارد فاز دوم خود خواهد شد.

در گروه انفورماتیک امروز نماد های وب متوقف شد و در طی یک نامه شفاف سازی اعلام کرد که قرار است کل سهام شرکت پارس آنلاین را خریداری نماید همچنین اعلام کرد با توجه به آنکه فعلا در مرحله تفاهم نامه می باشد و تا تبدیل شدن به قرار داد زمان بیشتری لازم دارد شرکت اعلام کرده است تا یک ماه زمان لازم است تا این تفاهم نامه به قرار داد تبدیل شود . سایر نمادها در این گروه معاملات متعادل و در محدوده صفر تابلو را تجربه کردند. سیستم در این گروه با صف خرید به قیمت 447 تومان رسید.

در گروه پالایشی امروز اکثر نمادها پر تقاضا بودند. شبندر ، شبریز ، شتران و شپنا از جمله نمادهایی بودند که با صف خرید چند میلیونی به کار خود خاتمه دادند .  شپنا در حدود 72 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 359 تومان رسید شتران در حدود 45 میلیون از سهامش داد و ستد شد و به قیمت 385 تومان رسید شبندر دیگر نماد پر تقاضای این گروه 21 میلون از سهامش معامله شد و به قیمت 562 تومان رسید. سایر نمادهای این گروه نیز در محدوده مثبت معامله شدند .

در گروه پتروشیمی نماد متانول ساز زاگرس همچنان به روند رو به رشد خود ادامه داد و به قیمت 2500 تومان رسید شخارک نیز به محدوده 1710 تومان رسید . امروز نمادهای گروه اوره ساز نیز با افزایش تقاضا همراه شدند . خراسان ، شپدیس و کرماشا از جمله نمادهایی بودند که به صف خرید رسیدند .

چهارمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران به بررسی چالش‌های صادراتی صنعت پتروشیمی اختصاص یافت. در این نشست، فعالان اقتصادی ضمن اشاره به دست‌اندازهای صادرات در این صنعت، پیشنهادهایی را نیز ارائه دادند. صدور کالاهای پتروشیمی،‌ نقش مهم و عمده‌ای در حجم صادرات کشور دارد. به گونه‌ای که با حذف آن، حجم صادرات کشور، تغییرات قابل توجهی خواهد داشت. در این نشست، مهدی شریفی نیک نفس،‌ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، به تحولات صنعت پتروشیمی در خاورمیانه پرداخت و دسترسی به خوراک رقابتی با توجه به پیدایش نفت و گاز شیل در آمریکای شمالی، کاهش نسبت قیمت نفتا به گاز اتان، تغییر شرایط سرمایه‌گذاری‌های کلان، کمبود نیروی کار، رشد هزینه‌های سرمایه‌گذاری و کوچک بودن بازارهای محلی را از جمله چالش‌های صنعت پتروشیمی در خاورمیانه عنوان کرد. نیک‌نفس گفت: مزیت اصلی صنعت پتروشیمی ایران، تولید در مقیاس جهانی، اتکا به دریافت خوراک فراوان با قیمت رقابتی است. اما این مزیت با چالش‌هایی نظیر افزایش قابل توجه و غیررقابتی قیمت خوراک دریافتی از واحدهای بالادستی، بهره‌برداری از منابع جدید خوراک در جهان،کاهش جهانی بهای انرژی و به دنبال آن افت شدید قیمت محصولات پتروشیمی مواجه شده است.

۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۵:۴۵
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۲۹۴
کد خبر : ۱,۹۱۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید