اخبار

گزارش بازار بورس،شنبه 6 آبان

گزارش بازار بورس،شنبه 6 آبان
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس 298 واحد افزایش یافت و به 86,935 واحد رسید. که نمادهای همراه با 77 واحد، فولاد با 73 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس  298  واحد افزایش  یافت و به 86,935 واحد رسید. که نمادهای همراه با 77  واحد، فولاد  با 73 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 140  میلیارد تومان رسید که نماد فولاد با رقمی حدود 10 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با افزایش  5 واحدی به رقم 952 رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  123 میلیارد تومان رسید که نماد غشهداب با رقمی حدود 3  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، قیمت دلار با ۱۲ تومان افزایش به ۴۰۴۴ تومان رسید؛ ضمن اینکه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۷۹۰۰ تومان گران شد. در جریان معاملات امروز(شنبه) بازار آزاد تهران، قیمت هر دلار آمریکا با ۱۲ تومان افزایش به ۴۰۴۰ تومان رسیده است. همچنین هر یورو ۴۷۷۸ تومان، پوند ۵۳۵۰ تومان، درهم امارات ۱۱۱۵ تومان و لیر ترکیه ۱۱۰۱ تومان است.در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با ۷۹۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، طرح قدیم با ۳ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۲۷۷ هزار تومان، نیم سکه با ۶ هزار تومان افزایش ۶۷۱ هزار تومان، ربع سکه با ۶هزار تومان ۳۷۸ هزار و ۷۰۰  و هر سکه یک گرمی با ۲ هزار تومان افزایش، ۲۵۳ هزار تومان معامله شده است.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۷۴ دلار و ۶ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۲۳ هزار و ۳۵۰ تومان است.

وزارت بازرگانی آمریکا برای جلوگیری از زمین خوردن صنعت آلومینوم ایالات متحده و جلوگیری از فعالیت دامپینگ چین در این کشور، عوارض گمرگی بیشتری را برای این کالای چینی وضع کرده است. به نقل از بلومبرگ انگلیسی، دولت آمریکا برای جلوگیری از واردات بی رویه ورق آلومنیوم چینی به خاک این کشور که با هدف دامپینگ و زمین زدن بازار این صنعت در ایالات متحده کلید خورده، عوارض گمرکی برای آن وضع کرد.البته این اقدام آمریکا در آستانه دیدار «دونالدترامپ» با رئیس جمهور چین، منجر به ایجاد تنش بیشتر بین دو قطب اقتصادی جهان خواهد شد.  بر همین اساس، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد: تعرفه اولیه واردات را بر روی ورق آلومنیوم چینی بین ۹۶.۸۱ درصد تا ۱۶۲.۲۴ درصد اعمال خواهد کرد تا جلوی فروش این کالا با قیمت ناعادلانه بسیار پایین در بازار آمریکا را بگیرد.  همچنین درماه اوت سال جاری میلادی، وزارت بازرگانی آمریکا بر روی ورق آلومنیوم چینی بین ۱۶.۵۶ درصد تا ۸۰.۹۷ درصد عوارض گمرکی وضع کرده بود تا سیاسیت ضددامپینگ خود را به کار گیرد.این اقدام نشان می دهد که دولت «ترامپ» قصد دارد با اعمال فشار بیشتر به چین، شکاف کسر تجاری آمریکا را با این کشور کاهش دهد که پیش از این، تلاش های ترامپ با موفقیت اندکی در این عرصه روبرو شده است.

 

در گروه چه خبر بود؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات نمادها اکثرا سبزپوش بودند . خساپا با بیش از 80 میلیون سهم پر حجم ترین نماد گروه بود سایپا در محدوده صفر منفی و با قیمت 993 ریال به معاملاتش خاتمه داد . خبهمن با افزایش تقاضا همراه شد این نماد که امروز رشد 4 درصدی را تجربه کرد به قیمت 959 ریال رسید و در آخر با صف خرید بسته شد . نمادهای خاور ، خودرو امروز معاملات متعادل رو به منفی ای را سپری کردند و در محدوده صفر منفی بسته شدند .

مدیران ایران خودرو ، جزئیاتی از پلتفرم جدید برای تولید محصولات برقی، هیبریدی، هوشمند و حتی خودکار و با همکاری ۴ کشور اروپایی را تشریح کردند. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، نخستین نشست سازندگان پلت‌فرم جدید ایران خودرو، در شرایطی برگزار شد که طبق اعلام مدیران این پروژه، طرح نهایی پلت‌فرم مربوطه تا بهمن سال ۹۸ آماده و محصولات موردنظر نیز در سال بعد روانه بازار خواهند شد. پلت‌فرم مورد نظر طوری طراحی خواهد شد که امکان ساخت محصولات برقی، هیبریدی، هوشمند و حتی خودکار نیز روی آن وجود دارد.

همچنین در خبری شنیدیم ، وزیر اقتصاد در نشست رئیسان کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: کارخانه مشترک خودروسازی این دو کشور در منطقه نفتچالای باکو به زودی به بهره برداری می رسد.

در گروه پالایشی شاهد معاملات مثبت و پر تقاضا در اکثر نمادهای این گروه بودیم. شبریز در این گروه در حدود 6.5 میلیون از سهامش داد و ستد شد و با صف خرید به قیمت 663 تومام رسید. شتران که دچار حادثه حریق شده بود اعلام نمود که اطلاعات افشا شده دارای آثار مالی بر دوره گزارشگری جاری ندارد.این سهم امروز در حدود 16 میلیون از سهامش داد و ستد شد و به قیمت 373 تومان رسید. شپنا دیگر نماد این گروه نزدیک به 10 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 1 درصد مثبت به قیمت 342 تومان رسید.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت اعلام کرد: شرکت‌های ایرانی و روسی، زمینه‌های همکاری در توسعه ۱۰ میدان نفت و گاز را بررسی می‌کنند. به نقل از وزارت نفت، سیدصالح هندی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: شرکت‌های ایرانی و روسی برای اکتشاف چند میدان نفتی در فلات قاره ایران واقع در خلیج فارس، مذاکره می‌کنند. در این میان، شرکت ملی نفت اکنون، تفاهم‌نامه‌های کافی با شرکت‌های روس امضا کرده است و اکنون منتظر امضای قراردادها و اجرایی شدن پروژه ها است؛ بر این اساس طبق گزارش‌های دریافتی، شرکت ملی نفت با شرکت‌های روس لوک اویل، روسنفت، زاروبژنفت، تاتنفت، گازپروم و گازپروم نفت تفاهم‌نامه امضا کرده است و ما برای بیش از ۱۰ قرارداد توسعه میدان های نفت و گاز، مذاکره می کنیم.

در گروه پتروشیمی، هلدینگ های پتروشیمی پارسان ، تاپیکو و وپترو از جمله پر حجم ترین نمادهای این گروه بودند . در این گروه نمادهای متانول ساز از جمله زاگرس و شخارک همچنان با افزایش تقاضا همراه شدند . زاگرس امروز در محدوده 1.5 درصد مثبت به قیمت 2400 تومان رسید. شخارک نیز در محدوده 3 درصد مثبت به قیمت 1640 تومان رسید. سایر نمادها در این گروه معاملات متعادل و در محدوده صفر تابلو را تجربه کردند .

ورود شورای رقابت به بحث روند عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران در سال گذشته و تشکیل کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی در این شورا آن هم با حضور نماینده شرکت‌های بالادستی و پایین دستی پتروشیمی، آغاز مسیری بود برای اصلاح برخی روند‌های قدیمی با همفکری و هم‌اندیشی دست‌اندرکاران این صنعت آن هم در بازاری شفاف همچون بورس کالا. به این ترتیب کارگروه تنظیم بازار به‌صورت مستمر و با رصد دقیق معاملات تالار پتروشیمی بورس کالای ایران، اقدام به تصمیم‌گیری برای بهبود روند دادوستدها توام با رعایت منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کرده است که در تازه‌ترین اقدام، سقف قیمت پلی‌پروپیلن‌ها از هفته جاری در معاملات تالار نقره‌ای برداشته شد تا رفته رفته شاهد پایان التهاب قیمتی این محصولات با کاهش فاصله قیمتی بورس و بازار باشیم. در همین راستا رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی پلاستیک و پلیمر با بیان اینکه تصمیم شورای رقابت مبنی بر حذف سقف پلی‌پروپیلن‌ها در شرایط کنونی منطقی و به صلاح بازار است، گفت: حذف سقف قیمت پلی‌پروپیلن‌ها با توجه به شرایط بازار و پس از بررسی‌های همه‌جانبه در جلسات شورای رقابت انجام شد که قطعا راهکاری کاملا راهگشا برای بازار این کالاها خواهد بود.

در گروه انفورماتیک، امروز نماد های وب با توجه به شایعات پیچیده شده در بازار با افزایش تقاضا همراه شد . این سهم امروز در حدود 17 میلیون از سهامش معامله شد و با صف خرید 45 میلیونی به قیمت 482 تومان رسید. اپرداز دیگر نماد مثبت این گروه در حدود 1.7 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 1.5 درصد مثبت به قیمت 932 تومان رسید.

۶ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۱۲
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۲
کد خبر : ۱,۸۹۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید