اخبار

گزارش بازار بورس، سه شنبه 2 آبان

گزارش بازار بورس، سه شنبه 2 آبان
شاخص کل بورس 182 واحد افزایش یافت و به 86,529 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 108 واحد، شتران با 46 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

شاخص کل بورس  182  واحد افزایش  یافت و به 86,529 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 108  واحد، شتران  با 46 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 213  میلیارد تومان رسید که نماد های وب با رقمی حدود 25 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با کاهش 0.2 به رقم 945 واحد رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  100 میلیارد تومان رسید که نماد گکوثر با رقمی حدود 3  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار در ۱۲ ماه منتهی به مهرماه، برای کل کشور ۸.۲ درصد، مناطق شهری ۸.۰ درصد و مناطق روستایی ۹.۱ درصد است. به نقل از مرکز امار ایران، نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار در ۱۲ ماه منتهی به مهرماه، برای کل کشور ۸.۲ درصد، مناطق شهری ۸.۰ درصد و مناطق روستایی ۹.۱ درصد است.براساس اعلام مرکز آمار ایران، شاخص کل (بر مبنای۱۰۰=۱۳۹۰) در مهر ماه سال ۱۳۹۶ برای کل کشور، مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۲۵۵.۵، ۲۵۳.۰ و ۲۶۶.۱ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ۱.۱ درصد، ۱.۲ درصد و ۰.۷ درصد افزایش یافته است.

چین در پنج سال گذشته پایداری در زمینه اشتغال را حفظ کرده است و نرخ‌های بیکاری ثبت شده شهری در سطح نسبتا پایینی حفظ شده‌اند. به نقل از شین‌هوا، وزیر منابع انسانی و امنیت اجتماعی چین، یین ویمین در کنفرانسی خبری در حاشیه نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین گفت: این یک دستیابی بزرگی است که به زحمت در اقتصادی که درحال کندتر شدن و بازسازی است و نیروی کاری وسیع به دست آمده است.طبق بیانیه‌ای از وزارتخانه که در کنفرانس خبری توزیع شد، نرخ ثبت شده بیکاری در شهرهای چین، در پایان سپتامبر برابر با ۳.۹۵ درصد شد که کمترین میزان آن در چندین سال اخیر است.طبق داده‌های اداره ملی آمار، در ماه سپتامبر همچنین نرخ بیکاری به دست آمده از آمارگیری‌ها برای ۳۱ شهر مهم چین برابر با۴.۸۳ درصد شد که این کمترین میزان آن از سال ۲۰۱۲ تا کنون است.یین این موفقیت را مربوط به این دانست که حزب کمونیست چین اهمیت زیادی به اشتغال می‌دهد و همچنین تاکید زیادی بر نقش رشد اقتصادی پایدار، اصلاحات و تامین مالی و بودجه‌ای، دارد.یین گفت که به علت این که در هر سال از سه سال آینده بیش از ۱۵ میلیون نفر در شهرها به کار نیاز دارند و انتظار می‌رود سال آینده تعداد کل افرادی که از دانشگاه‌ها  فارغ‌التحصیل می‌شوند از ۸ میلیون نفر فراتر رود.او همچنین گفت مصمم است از اشتغال حمایت کند، کارآموزی‌ها را تقویت کند، کارآفرینان را تشویق کند و از حقوق کارگران حمایت کند.

در گروه چه خبر بود؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات اکثر نمادها قرمز پوش بودند در جریان معاملات امروز شاهد بازگشایی نماد سایپا بودیم . نماد شرکت سایپا که به دلیل گزارش منفی عملکرد 6 ماهه بسته شد که ناشی از تحقق زیان 23 ریالی و کاهش 20 درصدی سود هر سهم بود ، با قیمت 1039 ریال یه تابلو معاملات بازگشت و در نهایت با کاهش 4.2 دردی همراه شد و به قیمت 1028 ریال رسید خساپا بیش از 43 میلیون سهم معامله شد که در در صدر معاملات گروه از نظر حجم قرار گرفت . خزامیا در محدوده صفر مثبت بیش از 13 میلیون سهم معامله و با قیمت پایانی 678 ریالی به کار خود پایان داد . نمادهای خاذین و خلنت نیز امروز بازگشایی شدند . خودرو نیز امروز معاملات متعادل رو به منفی ای را تجربه کرد و با قیمت پایانی 2403 ریال بسته شد .

در گروه پتروشیمی، شاهد معامله بلوکی تاپیکو در بازار خرده فروشی به میزان 10 میلیون روی قیمت 126 تومان بودیم.تاپیکو در مهر ماه  با فروش سهام هایی نظیر شفن شرانل شپاس 213 میلیارد ریال  سود  شناسایی کرده است.پارسان نیز در بازار خرده فروشی به میزان 5 میلیون و در قیمت 208 تومان معامله شد. همچنین نماد پارسان امروز روی تابلو بورس نزدیک به 3 درصد مثبت بود و به قیمت 211 تومان رسید.. شپترو در این گروه با صف خرید به کار خود خاتمه داد و به قیمت 289 تومان رسید. زاگرس و خراسان از دیگر نمادهای این گروه بودند که امروز با افزایش تقاضا همراه شدند.

در گروه پالایشی،شتران در حدود 13.5 میلیون از سهامش داد و ستد شد و در محدوده 3.5 درصد مثبت به قیمت 364 تومان رسید. شپنا در حدود 8.2 میلیون داد و ستد شد و به قیمت 338 تومان رسید. شبریز نیز با افزایش تقاضا همراه شد و به قیمت 628 تومان رسید. همچنین شاهد معامله بلوکی در نماد شبندر و در قیمت 535 تومان بودیم.

شرکت نفت ایرانول در نیمه اول سال ۹۶ معادل ۹۸۹ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت.براساس صورت‌های مالی منتشر‌شده از سوی شرکت، این پوشش سود رشدی معادل ۵۱ درصد را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. پیش‌بینی سود هر سهم ایرانول برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۶ مبلغ یک‌هزار و ۹۲۲ ریال بوده است. این شرکت همچنین در دوره مزبور ۲۴ درصد رشد فروش را تجربه کرده است. بنابراین گزارش مجموع سود خالص شرکت در نیمه اول امسال مبلغ ۷۸۹ میلیارد و ۹۸۸ میلیون ریال با سرمایه یک هزار میلیارد ریال است. این مبلغ برای دوره مشابه سال قبل معادل ۲۴۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون ریال بوده که افزایشی معادل ۵۱ درصد را نشان می‌دهد. عملکرد سودآوری «ایرانول» در میان چهار شرکت اصلی تولید روانکار در کشور بالاترین افزایش را دارد.

در گروه فولادی ، امروز نماد تازه وارد فولاد کاوه تا محدوده 190 تومان افت کرد و توانست تا 200 تومان تا پایان بازار رشد نماید . فولاد مبارکه امروز در محدوده 3 درصد مثبت معامله شد و به قیمت 234 تومان رسید. فنوال ، فروس و فباهنر از دیگر نمادهایی بودند که امروز با افزایش تقاضا همراه شدند. فملی جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شده است.بررسی‌ها از معاملات مس در تالار نقره‌ای حکایت از آن دارد که طی ۶ ماه گذشته (اردیبهشت تا پایان مهر ماه) عرضه و تقاضا و قیمت برای فلز سرخ با روندهای متفاوتی روبه‌رو بوده است. با نگاهی به نمودارهای همراه این گزارش میزان تقاضای مفتول مس در این مدت با دو روند متفاوت روبه‌رو شده است. میزان تقاضا در این مدت تا مرداد ماه روندی صعودی به خود گرفته اما از آن به بعد بار دیگر تقاضا با افت روبه‌رو شده است. میزان تقاضا در مرداد ماه ۶هزار و ۸۸۵ تن بوده که در مقایسه با اردیبهشت هزار تن افزایش یافته است. این در حالی است که عرضه در مدت ۶ ماه گذشته هیچ‌گاه نتوانسته پاسخگوی تقاضای موجود باشد.

۲ آبان ۱۳۹۶ ۱۷:۰۰
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۵۰۰
کد خبر : ۱,۸۵۴

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید