اخبار

نکات منفی عرضه های اولیه / آینده صنایع مهم و شروط رونق اقتصاد و بورس

محمد پورتدین در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، با بیان چند نکته منفی در نحوه عرضه های اولیه، وضعیت چند مهم و بزرگ بورس و شرکت های صادرات محور در نیمه دوم سال را پیش بینی و شروط رونق اقتصاد و بازارسرمایه اعلام کرد.

اهمیت پذیرش شرکت های جدید

وی در خصوص تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه اعلام کرد: از ابزارهای مهم توسعه بازارهای مالی، عرضه اولیه سهام شرکت های جدید با نام اختصاری IPO است که علاوه بر رشد کمی تعداد شرکت های فعال، موجب افزایش سرمایه و تامین مالی شرکت ها برای ادامه توسعه و رسیدن به بلوغ چرخه عمر اقتصادی، افزایش نقدینگی بازار، ورود سهامداران، سرمایه گذاران و سرمایه های جدید است.

وی با اظهار امیدواری به استمرار ادامه پذیرش شرکت ها در بازارهای بورس و فرابورس و پذیرش تعداد بالایی از شرکت های کوچک و بزرگ و در صنایع مختلف در نیمه دوم سال جاری و آینده افزود: نکته مهم و قابل تامل، ادامه تلاش مدیران سازمان بورس برای ورود شرکت های پر ظرفیت و با داشتن سرمایه مناسب و روند سود آوری مستمری باید باشد زیرا عرضه های اولیه همیشه مورد استقبال سهامداران است و در اکثر موارد از جمله رخدادی که در گروه آی تی و خدمات انفورماتیک کاملا قابل مشاهده است، با رشد قیمتی، عایدی مناسبی را برای فعالین بازار ایجاد کرده که افزایش حجم معاملات، عمق بازار  و در کل پویایی بیشتر بازار خواهند انجامید.

چند نکته منفی در نحوه عرضه های اولیه

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: نکته قابل توجه ماه های اخیر دماسنج اقتصادی، مشکل کمبود نقدینگی در شرایط رکود تورمی(مهمترین متغیر بازار سرمایه) است که به دلایل مختلف و خارج از بحث این تحلیل، گریبانگیر بازار سرمایه شده، در این میان اصرار، استمرار و شتابزدگی عرضه های اولیه هرچند با بازار های بسیار کوچک، جای تامل و تعجب دارد.

پورتدین با بیان اینکه در شرایط سخت این روزهای بازار سرمایه افزایش چشمگیر کدهای فعال شرکت کننده درعرضه های جدید که به جز افزایش کمی آماری سود دیگری ندارد، از ورود احتمالی سهامداران جدیدی حکایت دارد،گفت: این سهامداران پس از رشد چند روزه، بدون تحلیل و با عرضه صف خرید نماد تازه وارد، اقدام به فروش و درخواست وجه حاصل را می کنند و موجب خارج شدن نقدینگی از چرخه دادوستدها می شوند.

وی از دیگر نکات منفی ادامه عرضه های اولیه اخیر بخصوص با مارکت های کوچک،به عدم شفافیت لازم و داشتن نکات مبهم در گزارشات منتشر شده اشاره کرد که درپی عدم ارائه توضیحات کافی ناشران، سهامداران عمده و شرکت های مشاور پذیرش، مورد عرضه اولیه قرار می گیرند که به جو بی اعتمادی بازار خواهند افزود.

وی اظهار داشت: با توجه به موارد گفته شده تدوین قانون و دستور العملی مبنی بر عدم درخواست وجه حاصل از فروش عرضه های اولیه حداقل تا زمانی معین، عقد قراردادهای بازارگردانی عرضه های اولیه و مهمتر از همه افزایش دامنه نوسان روزانه که موجب افزایش تحلیل و روان تر شدن معاملات شرکت های جدید الورود می شود، امری ویژه برای مدیران و متولیان بازا سرمایه جلوه می دهد.

برآوردی از آینده چند گروه و شرکت های صادرات محور

پورتدین به جز گروه های فلزی، معدنی، آی تی، پالایشگاهی و شرکت های صادرات محور، پیش بینی کرد همچنان گروه های پرتقاضای نیمه دوم سال باشند، با گذری مختصر به دو صنعت به سوال توجیه پذیری سرمایه گذاری در دو صنعت ساختمانی و داروسازی بازار سرمایه، پاسخ داد.

وی عنوان کرد: به دلیل هفته ها کاهش محسوس ذخایر استراتژیک فلزات پایه در بورس های بین المللی لندن و چین و بخصوص کاهش تولید و ذخایر فلزات روی، سرب و آلومنیوم، رشد پرشتاب صنعت ساخت و ساز مسکن در چین، کاهش چشمگیر ارزش دلار در بازارهای جهانی، ادامه صعود شاخص PMI تولید (شاخص مدیران خرید) کشورهای چین، هند، کره، ژاپن، آلمان واتحادیه اروپا که فراتر از پیش بینی اکثر اقتصاددانان بوده و شتابگیری رشد اقتصاد دنیا را درپی داشته است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه رشد سریع قیمت اکثر فلزات پایه و کامودیتی ها در نیمه اول سال ایجاد شده که اقبال شرکت های فلزی و معدنی فعال در بازار سرمایه و صعود آنها را درپی داشته،افزود: این رخدادی است که انتظار می رود با شیبی به مراتب کمتر از نیمه اول سال همچنان در نیمه دوم و در گروه های فلزی و معدنی ادامه داشته باشد.

حاشیه سود پالایشگاهی ها

پورتدین درخصوص حاشیه سود پالایشگاهی ها گفت: گروه پرحاشیه پالایشگاهی اما کم فروغ نیمه اول سال در سایه ادامه ابهامات و علیرغم ظرفیت های فراوانی همانند افزایش قیمت نفت و سود ده شدن تولید مازوت، احتمال برگشت ذخایر گرفته شده گزارشات گذشته، تک نرخی شدن قیمت ارز که افزایش حاشیه سود انها را درپی خواهد داشت، افتتاح طرح های توسعه، بهبود کیفیت محصولات و افزایش واحدهای تبدیل ثانویه که در نهایت موجب رشد ضریب پیچیدگی آنها شده، همگی موجب افزایش حاشیه سود صنعت پالایشگاهی شده که پیش بینی می شود با شفاف تر شدن گروه مذکور در نیمه دوم سال با اقبال بیشتری مواجه شوند.

وی افزود: از مباحث مهم صنعت پالایشگاهی، حساسیت سود این صنعت به نوسانات قیمت نفت خام و تغییر کرک اسپرد محصولات مختلف آنها است که همیشه تغییر قیمت نفت با همان سرعت تاثیر را بر کرک اسپردها نمایان نمی سازد بلکه در صورت ثبات قیمت نفت و با یک فاز تاخیر کرک اسپردها فاصله  را با قیمت نفت خام تطبیق می دهند که ظرفیت رشد گروه پالایشگاهی در نیمه دوم سال خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: گروه آی تی و انفورماتیک به دلیل دانش محوری، پیشرفت قابل ملاحظه کشورهای توسعه یافته و نیازمندی ایران به افزایش چشمگیر آهنگ رشد صنعت آی تی، ارزش افزوده مناسب محصولات در زمانی کوتاه، وجود نیاز به سرمایه گذاری و سرمایه در گردش پایینتر از صنایع، انحصاری بودن بازار شرکت های psp و عدم دادن مجوزهای جدید، افزایش نرخ کارمزد تراکنش ها و از همه مهتر قرار داشتن در اوایل چرخه عمر اقتصادی، چشم انداز بسیارمناسبی برای رشد دارا هستند که شرکت های فعال در بازار سرمایه را همچنان جز گروه های پیشرو دوم سال و احتمالا سال آینده خواهد ساخت.

صنعت داروسازی

پورتدین عنوان کرد: در دنیای امروز صنعت داروسازی یکی از عظیم ترین صنایع جهان مطرح است  و قرار گیری آن از دید سود آورترین پس از حوزه نفت و پتروشیمی، بالاتر از صنایعی همانند غذایی، مخابرات و انرژی از ظرفیت های بالای این صنعت حکایت دارد.

وی افزود: از جمله گروه های دانش بنیان با بستر مناسب برای صادرات محصولات، به صنعت داروسازی ایران می توان اشاره کرد که متاسفانه چند سالی است به دلیل وجود رکود فراگیر، کمبود نقدینگی، عدم وصول مطالبات و عدم رشد متناسب نرخ محصولات با افزایش هزینه های تولید به دلیل قیمت گذاری دولتی-سازمان بهداشت و دارو، با مشکلات عدیده ی مواجه شده که در نهایت سایه سنگین تک نرخی شدن ارز، عملا این صنعت را زمین گیر کرده است.

مشاور سرمایه گذاری آبان گفت: گروه دارویی بازار سرمایه، علی رغم داشتن ظرفیت های مناسب مورد اشاره، در نیمه اول سال کم فروغ ظاهر شده که پیش بینی می شود با نزدیک شدن به انتهای سال و بطور سنتی شاهد رشد برخی از سهام شرکت های دارو سازی که  PE های کمتری نسبت به هم گروهی ها دارند، باشیم.

صنعت ساختمان

پورتدین با بیان اینکه طبق اعلام مرکز آمار طی سال‌های 90 تا 96 واحدهای مسکونی خالی، با رشد ۵۸ درصدی از 1.66 میلیون واحد به حدود 2 میلیون و 578 هزار واحد افزایش یافته که همچنان از رکود بازار مسکن حکایت دارد،گفت: کاهش چشمگیر قدرت خرید خریداران، رشد غیر معقول قیمت ها در برخی سال ها و از همه مهمتر، هزینه مالی بالای انبوده سازان با توجه به زمان ساخت پروژها (هزینه حدودی 40 درصدی) و عدم وجود طرح جامع مسکن از سوی دولتمرادان (علیرغم تلاش آنها)، از ادامه دار بودن رکود موجود حکایت دارد.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه خانه های خالی و بلوکه شدن بخش بالایی از سرمایه های محرک که در ادامه مشکلات مذکور بروز کرده،اظهار امیدواری کرد با آزاد شدن سرمایه های مورد اشاره از بخش املاک، موتور حرکت سایر بخش‌های اقتصادی روشن شود. پیش بینی می شود با کاهش موثر نرخ بهره بانکها، بهبود شرایط اقتصادی درپی رفع تحریم‌ها و در اختیار گذاشتن تسهیلات مناسب و ارزان قیمت، با تحرکاتی در کل اقتصاد مواجه باشیم که بهبود معاملات فیزیکی املاک در بخش خانه های کوچک (در نیمه اول سال)، مهر تایید آن بوده است.

این فعال بازار سرمایه با توجه به خرید و فروش 15 هزار و 500 واحد مسکونی در تهران در شهریور سال جاری و رشد 9.7 درصدی گفت: افزایش آهنگ رشد بازار مسکن در سال آینده می تواند ادامه داشته باشد اما این رشد و رونق، شتاب دار نخواهد بود و احتمالا همسو با نرخ تورم خواهد بود. انتظار می رود، املاک تجاری به دلیل رشد حباب گونه قیمت ها همچنان با رکود سنگین و حتی کاهش قیمت ها در ماه های آینده مواجه باشند و رونق نسبی مورد اشاره تنها در بخش واحدهای مسکونی کوچک نمایان شود.

پورتدین ادامه داد: در جمع بندی به نظر می رسد سرمایه گذاری در گروه ساختمانی بازار سرمایه (که اکثرا دارای پروژه های تجاری هستند)، سودی کمتر و یا در حالت منطقی همسو با نرخ تورم داشته باشد و شرکت های این گروه در نیمه دوم سال نیز از اقبال کمتری نسبت به سایر صنایع برخوردار باشند.

شروط رونق اقتصاد و بازار سرمایه را در ماه های آینده

وی عنوان کرد: انتظار می رود در نیمه دوم سال و بخصوص روزهای آینده فعالین بازارجهت گیری مثبت تری نسبت به شرکت هایی که گزارشات فصلی مناسب تری داشته اند، داشته باشند و شرکت های مذکور با آهنگی آرام، صعودی میان مدت و منطقی را تجربه کنند. قطعا شرکت های مورد اشاره ای که رشد کمتری در ماه های گذشته تجربه کرده اند، ظرفیت بیشتری برای رشد برخوردار هستند.

پور تدین افزود: همچنین در صورت ادامه افزایش فروش نفت، تک نرخی شدن ارز، توسعه صنعت نفت و گازو پتروشیمی و افتتاح و پایان طرح های توسعه نیمه کاره، توسعه بخش صنعت ساخت‌وساز به صورت هدف دار و توسعه بخش خدمات با توجه به نیازهای جامعه، کاهش نرخ سود بانکی و عزم دولت برای سروسامان دادن به بازار سرمایه به عنوان محل اصلی تامین مالی بنگاه‌ها (به جای واسطه گری بانک‌ها)، کاهش هزینه‌های مبادلات ارزی با توجه به گشایش‌های اقتصادی و دسترسی به منابع بین‌المللی، مواردی است که رونق اقتصادی و بازار سرمایه را در ماه های پیش رو و سال آینده ایجاد خواهند کرد.

 

۲ آبان ۱۳۹۶ ۰۸:۴۹
|
تعداد بازدید : ۸۷۱
کد خبر : ۱,۸۴۱

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید